Ga naar inhoud


DVD aspect ratio 1.85 is geen 16/9


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Bij het afspelen van verschillende DVD's op mijn 16/9 breedbeeld tv kreeg ik de indruk dat het beeld enigszins vervormd was. Vooral gezichten leken iets langwerpiger dan wanneer ik bijvoorbeeld dezelfde film in een rechtstreekse TV uitzending zag. Nu ontdekte ik dat het alleen gebeurd bij DVD's waarbij vermeld wordt dat de aspect ratio 1.85 : 1 is. Als je deze verhouding terugrekent dan is het inderdaad geen 16/9 maar eerder 16.65/9, of afgerond 17/9.

 

Wil je een dergelijke DVD in de juiste verhouding afspelen dan zou er dus rechts en links iets buiten beeld moeten vallen, of je zou een kleine zwarte lijn boven en onder in beeld moeten hebben. Dat schijnt echter niet gebruikelijk te zijn, alleen bij verhoudingen als 2.35:1 krijg je zwarte balken op een breedbeeld TV, kennelijk wordt er vanuit gegaan dat de meeste mensen de 'fout' bij het afspelen van een 1.85:1 DVD alsof het 16/9 is niet zien.

 

Echt 16/9 is overigens 1.78:1

 

Zijn er meer mensen die dit probleem kennen, en weet iemand of er toch een truc, dan wel een DVD speler bestaat die dergelijke DVD's met de juiste verhoudingen afspelen?

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...