Ga naar inhoud

[7000S] Pli Jade en de MySQL database

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

omdat ik vermoed dat dit een specifiek 7000S probleem is, open ik een nieuw draadje.

ik ben altijd zeer te spreken geweest over Pli en de mogelijkheid om EPG informatie op te halen uit Wolf en RadioTimes. Probleem is echter dat de hoeveelheid opgehaalde informatie zodanig groot is, dat de 7000S onstabiel wordt.

ik heb die optie dan ook uitgeschakeld.......

nu heb ik onlangs Jade geinstalleerd, en uit nieuwsgierigheid ben ik weer eens naar de EPG opties gaan kijken. Ik heb gezien dat er nu een optie bijstaat om de enigma epg database te beperken in volume. Dus wou ik het nog wel eens proberen !

EPG via Sql database op USB geaktiveerd, die nieuwe optie aangevinkt om de enigma epg niet te groot te laten worden, de EPG plugin geinstalleerd en de mappings goedgezet voor radiotimes en wolf (beperkt tot 2 dagen epg ophalen). Media-Highway afgevinkt, want overbodig.

gisterenavond eens gekeken, en ja : weer een volledige epg over al mijn kanalen. Toen begon de miserie weer : als ik de zap-lijst ging gebruiken dan duurt het soms 2 à 3 minuten voordat de cursor zich in de lijst wou bewegen ! Dus totaal onwerkbaar ! Ook bij het zappen van kanaal naar kanaal duurt het soms minuten lang voordat er beweging in komt. Op de blauwe of gele knop drukken, en terug minuten geblokkeerd. Op [OK] drukken en er gebeurt niets..... En regelmatig dumpt enigma en keert de box terug naar het beginkanaal. Dus --> totaal onbruikbaar, heb de EPG maar snel terug afgezet.

Het probleem zit dat enigma zich elke keer weer verslikt in die MySQL database. Ik zie het duidelijk bij het doorlopen van de zaplijst : als ik een cursorbeweging maak dan reageert deze niet, tot ik plots onderaan de text "no epg data for this channel" (of zoiets) zie verschijnen, hierna reageert de cursor terug en voert hij de gevraagde verplaatsing uit. Als ik dan even wacht, en ik verzet de cursor weer dan herbegint het spelleke : weer niks, tot wanneer ik die melding onderaan zie verschijnen, waarna de controle van de cursor terugkomt. De vertraging zit dus duidelijk bij het opzoeken van de epg informatie door enigma, want als ik de MySQL weer uitzet en enkel de enigma database gebruik, dan valt die vertraging weg en reageert de box zoals normaal.

ik zou dan aan de makers van Pli het volgende voorstel willen doen : kunnen jullie er niet voor zorgen dat enigma énkel naar zijn eigen epg database gaat kijken, niet naar de MySQL database. Binnen enigma volstaat immers de "now-next" informatie die standaard in de datastream terug te vinden is (zapscherm, ok toets, info-toets)

de MySQL database zou den enkel nog aangesproken worden door de EPG software onder de rode knop, want hier is het natuurlijk wél van belang om zoveel mogelijk informatie aangeboden te krijgen. Op die manier beschik ik dan toch over een volledige epg, zonder de huidige vertragingen die het systeem nu altijd laten platvallen.

zou zoiets mogelijk zijn in een volgende Pli (2 parallelle epg systemen naast elkaar : enigma epg en via de epg software in combinatie met MySQL), of is dit technisch niet te realiseren ?

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:

Dat beperken van de Enigma EPG data werkt alleen voor Enigma EPG. Ofwel: niet voor de SQLite. 't Is voornamelijk gemaakt voor de Amerikanen die via "Dish network" zo veel EPG-data binnen krijgen dat 't geheugen al snel vol zit. Als je die optie aanvinkt, zal de image geen EPG files groter dan 5MB laden. Voor SQLite zit zoiets er niet in.

De DM7000 is vanwege 't beperkte geheugen niet erg geschikt voor SQLite. Misschien krijg je met een swapfile op de USB-stick 't wat beter voor elkaar.

Details of SQLite en Enigma EPG tegelijkertijd kunnen draaien, weet ik niet. Ik heb die "Limit Enigma EPG size" gemaakt, maar SQLite is van een andere ontwikkelaar. Mijn gevoel zegt dat 't erg lastig gaat worden ze beiden tegelijkertijd te gebruiken. 't Ontwerp is zo gemaakt dat 't OF Enigma EPG is OF SQLite is.

Geplaatst:

dat vreesde ik al ..... en ik heb al een swap-file van 32K op de USB gezet. jammer voor de radiotimes, dan beperk ik me maar tot Wolf, dat is nog doenbaar.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:
Origineel bericht van: dAF2000
Details of SQLite en Enigma EPG tegelijkertijd kunnen draaien, weet ik niet.

eigenlijk hoeven ze niet naast elkaar te draaien : enigma gebruikt steeds zijn eigen enigma epg database, daarmee gedaan. De epg plugin moet dan zijn input niet langer naar enigma sturen, maar rechtstreeks naar de SQLite databses, en het EPG programma onder de rode knop gaat zijn gegevens daar dan halen, met fall-back naar de enigma-epg indien de SQLite er niet is. Op die manier heeft enigma zelfs geen weet dat er een SQLite is, en heeft ie er ook geen last van.

Geplaatst:

Is het probleem niet dat het sqllite data formaat veel meer geheugen gebruikt als dat van enigma ?

Is het daarom niet mogelijk om de EPG gegevens direct in de enigma cache te zetten zoals met MHW gegevens gebeurt ?

(mischien een optie aanvinken ?).

Pent

Geplaatst:

las ik op /media/usb ga kijken dan vind ik daar een enigma.dat van 300K, en een enigma.db van 15 Mega ! Die laatste is de SQLite database. Als enigma epg informatie gaat opzoeken, en hij moet door een database van 15 mega lopen, dan merk je dat wel.

en stel dat ik alle informatie rechtstreeks naar enigma.dat stuur, dan crasht de dreambox. Ik weet niet hoe groot het enigma epg bestand mag worden, maar erg veel is dat niet. Het is om deze reden dat men in PLi de SQLite database heeft uitgevonden. Dat werkt goed op een 7020 maar een 7000 heeft het dus moeilijk met de hoeveelheid informatie in die SQLite.

ik heb al eens naar uwen MV EPG gekeken, maar da's ook geen optie, MV leest enkel de gewone epg database, en vult deze op vanuit externe bronnen. MV zou SQLite rechtstreeks als bron moeten aanspreken, zonder langs enigma te moeten gaan, maar dat gaat niet omdat het format van SQLite verschilt van de enigma epg.

Geplaatst:

Mijn veronderstelling is dat als de gegevens in enigma cache gaan, dat ze misschien veel (veel) kleiner zullen zijn. Ik heb 40+ duitse kanalen + 3 NL MHW kanalen, alle met 7 dagen EPG in mijn 7000 staan. /var (intern) is 58% vrij. En het interne geheugen is natuurlijk veel (veel) sneller dan USB.

Ach, wat maakt het uit, onze 7000ers zullen over een paar jaar alle kapot zijn :-)

Pent

Geplaatst:
Origineel bericht van: PentVaer
Is het probleem niet dat het sqllite data formaat veel meer geheugen gebruikt als dat van enigma ?

Tijdens het cachen (dus tijdens het ophalen van de gegevens) is het een piek in het geheugengebruik van de SQLite database. Dat komt omdat de gegevens sneller binnenkomen dan dat ze kunnen worden opgeslagen. De 7000 heeft hier last van, met bijv. de 7020 gaat het wel goed.

Dreambox 7025, Dreambox 600, Triax 78 cm, Monoblock Astra-Hotbird

PLi-per de PLi-per de PLi

Geplaatst:

Ik werd eigenlijk een beetje gelokt door het 'MySQL' foutje van de poster (no pun intented :)) maar zou het ook mogelijk (gaan) zijn om de epg informatie op mn server in een MySQL database te plaatsen en de DB daaruit te laten lezen ?

Misschien toch beter in 'PLi features' posten ?

smile

Geplaatst:

onze ervaring is ook dat de SqLite database sneller werkt als deze op een cifs share staat ipv op een usb stick achter in de 7000

gebruik eens de zoektermen "+WanWizard +sqlite"

hij heeft vele malen geschreven over oplossingen over SqLite als deze

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Geplaatst:
Origineel bericht van: shoenix
Ik werd eigenlijk een beetje gelokt door het 'MySQL' foutje van de poster (no pun intented :))

wist inderdaad niet meer vanbuiten hoe dat spul exact noemde - dacht dat het MySQL was, maar was dus verkeerd.
heb het onderwerp verbeterd.

Geplaatst:
Ik heb 40+ duitse kanalen + 3 NL MHW kanalen, alle met 7 dagen EPG in mijn 7000 staan. /var (intern) is 58% vrij.

hmm - heb ook zo'n 50+ Sky kanalen, plus 20+ VL/NL kanalen, en sla maar 3 dagen vooruit op.
misschien toch eens proberen om die Jade op de flash te zetten. Da's iets voor dit weekend.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Jean-Claude
Ik heb 40+ duitse kanalen + 3 NL MHW kanalen, alle met 7 dagen EPG in mijn 7000 staan. /var (intern) is 58% vrij.

hmm - heb ook zo'n 50+ Sky kanalen, plus 20+ VL/NL kanalen, en sla maar 3 dagen vooruit op.
misschien toch eens proberen om die Jade op de flash te zetten. Da's iets voor dit weekend.

Maar die Sky kanalen krijg je niet in de enigma cache, da's het probleem.

Pent
Geplaatst:

waarom niet ? Of werkt die epg plugin van PLi alleen op de SQLite database ? Zal eens in de sources moeten gaan kijken ...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen