Jean-Claude Geplaatst: 28 september 2008 Geplaatst: 28 september 2008 ik weet nu min-of-meer hoe de samba server werkt op Jade, ben nu de NFS server aan het nakijken. De bedoeling is dat ik via de NFS server andere netwerkstations toegang geef tot de harde schijf van de dreambox (dus het omgekeerde wat meestal toegepast wordt). nu heb ik al het volgende dokument gevonden : mounten op de DM7000 alleen vind ik het server configuratiescherm nergens terug in Jade. In de instellingen > systeem > services zie ik wel een checkbox voor 'Activeer NFS server', in systeem > netwerk zie ik niks wat op een NFS server kan toegepast worden, en als ik systeem > netwerkmounts kies dan kan ik wel een NFS mount toevoegen, maar da's een client en die heb ik dus niet nodig ! Ik heb de plugins ook eens nagekeken, maar ook hier niets wat betrekking heeft op NFS server of server configuratie. Als ik de voorbeelden in het bovenstaande dokument volg, dan moet ik kunnen aanduiden welke IP's toegang krijgen tot wélke dreambox directories, en met wélke rechten, id en paswoord. Maar wààr duid ik dat aan in Jade ? DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
dAF2000 Geplaatst: 28 september 2008 Geplaatst: 28 september 2008 Er is geen configuratiescherm voor de NFS server. Standaard staat de harddisk gesharet als je de NFS server aanvinkt in services to run. In /var/etc/exports kun je gewoon een regel toevoegen voor een nieuwe NFS export. Daarna de Dreambox rebooten of handmatig "nfs.sh stop" en "nfs.sh start" typen. Toevoeging: Het sterretje in "/media/hdd *(rw,sync,no_root_squash)" geeft aan dat elk IP adres mag mounten.
Jean-Claude Geplaatst: 28 september 2008 Auteur Geplaatst: 28 september 2008 aha, ok, ben nu Witse aan het opnemen, zal het daarna eens uittesten. Bedankt ! DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
gijs Geplaatst: 12 december 2008 Geplaatst: 12 december 2008 Hallo dAF2000, Ik wilde ook de dm7000 als nfs server gebruiken voor meerdere Debian PC's. Heb gedaan wat je voorstelt in deze posting. Wel nog wat moeten sleutelen. Mijn ervaringen: /media/hdd *(rw,sync,no_root_squash) vervangen door: /media/hdd 192.168.1.0/255.255.255.0(rw,sync,no_root_squash) dit beperkt de export tot mijn LAN. bestanden op en neer halen verliep OK met een default mount in /etc/fstab voor home directory: dm7000:/media/hdd/xxxx /home/xxxx nfs defaults 0 0 cat /proc/mounts laat zien: dm7000:/media/hdd/xxxx /home/xxxx nfs rw,vers=3,rsize=32768,wsize=32768,namlen=255,hard,nointr,proto=tcp,timeo=600,retrans=2,sec=sys,mountproto=udp,addr=192.168.1.66 0 0 maar iceweasel(firefox) starte niet door. Bleek na lezen op het internet, te hangen op een read van fd 3. Na weer wat zoeken/lezen leek dit te kunnen komen door het ontbreken van NLM locking op de server (zie http://nfs.sourceforge.net/, deze site zegt onder andere: the user-level rpc.statd program must be running to enable NLM lock recovery. rpc.statd ontbreekt op de dreambox. rpcinfo -p dm7000, laat de 100024 status regels niet zien. nolock optie toegevoegd aan de mount en het werkt wel. mijn idee is nu zover ik het begrijp, dat user space rpc.statd mist op de dm7000, wat ook de vele meldingen in mijn messages log file verklaarde: <knip> Dec 12 10:56:58 dm7000 user.notice kernel: lockd: cannot monitor 192.168.1.64 Dec 12 10:56:59 dm7000 user.debug kernel: nsm_mon_unmon: rpc failed, status=-13 <knip> nfs.sh stop/start werkt overigens niet, reboot wel. De kernel modules worden niet verwijderd, maar dat is bekend, want dat staat ook in /bin/nfs.sh Misschien heb je hier iets aan, en mijn vraag is nu kan rpc.statd toegevoegd kan worden aan de PLi image? Misschien dat het dan standaard goed loopt.
dAF2000 Geplaatst: 12 december 2008 Geplaatst: 12 december 2008 Dag Gijs, Wat betreft je opmerkingen: De exports heb ik expres met een "*" gedaan zodat 't bij iedereen werkt. Niet iedereen heeft 192.168.1.x natuurlijk. De /etc/fstab zou niet nodig moeten zijn. Enigma slaat alles in een eigen configuratie mount.conf op en dat staat los van fstab. Ooit, als ik zin heb, wil ik heel Enigma wel gaan verbouwen zodat 't alleen fstab gebruikt. Wat betreft de nolock en rpc.statd: als je via Enigma mount, dan wordt de nolock standaard toegevoegd. nfsd en dergelijke zitten wel in de image, maar dan moet je wel PLi in je interne flash hebben als je multiboot draait. Als je een andere image hebt, kan krijg je de kernel van de image in interne flash. Nfs draait namelijk vanuit kernel space, niet user space. Dus als dit allemaal klopt, dan moet 't out-of-the-box werken. Ik heb 't zelf toen getest met een nfs mount naar de DM600, DM7025 en een Ubuntu distributie.
gijs Geplaatst: 12 december 2008 Geplaatst: 12 december 2008 Origineel bericht van: dAF2000 Dag Gijs, Wat betreft je opmerkingen: De exports heb ik expres met een "*" gedaan zodat 't bij iedereen werkt. Niet iedereen heeft 192.168.1.x natuurlijk. dat klopt natuurlijk, maar je lokale net vermelden blijft beter lijkt me, maar is een kwestie van smaak. Citaat: De /etc/fstab zou niet nodig moeten zijn. Enigma slaat alles in een eigen configuratie mount.conf op en dat staat los van fstab. Ik denk dat er hier een misverstand is, ik mount de dm7000 disk op de PC. De /etc/fstab waar ik het over heb staat dus op de client, de Debian PC. Citaat: Wat betreft de nolock en rpc.statd: als je via Enigma mount ... de rest van je antwoord is niet van toepassing op mijn situatie. Mijn vraag blijft dus of je rpc.statd ook in de image wilt zetten. (rpc.statd is de user-space daemon die nodig is volgens de nfs site die ik vermelde http://nfs.sourceforge.net/ , naast het kernel-space stuk, om locking te laten werken) Bij voorbaat dank.
dAF2000 Geplaatst: 12 december 2008 Geplaatst: 12 december 2008 Is mounten met nfs V2 (ipv V3) een optie? Dan is de locking niet nodig, geloof ik. Ik kan nu nog geen echt antwoord geven, maar heb een "bug/feature request" aangemaakt zodat ik 't niet vergeet en je verhaal weer terug te vinden is.
gijs Geplaatst: 13 december 2008 Geplaatst: 13 december 2008 OK, bedankt. Mocht je tzt nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen