Ga naar inhoud


Betere beeldkwaliteit? Ja, dat kan..


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

Er is vaak genoeg gezeur over wink dus weer een "leuke" ontdekking van mij.

 

Dit krijg je als CDS mensen aanneemt die "encoders instellen voor dummies" niet hebben gelezen.

 

CanalDigitaal smijt met I-frames. Iedere 12 frames een mooi nieuw I-frame. Of er wel of geen beweging is doet er niet toe. Sterker nog, een scene change triggert geen nieuw I-frame.

 

Ik heb nog wat zenders/providers gecheckt en sta er nu wel van te kijken dat CDS niet de enige is. MTV (MTV Dance Astra 19,2) doet ook ijskoud iedere 12 frames een nieuw I-frame, Clubland TV op Eurobird 1, France 24 op de Hotbird.. Het lijkt vrij standaard. Toch doet niet iedereen dit.

 

Digitenne laat slechts iedere 24 frames een nieuw I-frame zien, en bij meer beweging meer. Dit lijkt variabel en minimaal na 12 frames een nieuw I-frame (minder dan 12 lijkt niet voor te komen). Dit zal vermoedelijk op basis van beweging gaan maar dat kan ik zo niet zo makkelijk controleren.

 

Digitenne is eigenlijk de enige variabele die ik heb gezien tussen de gecheckte samples.

 

Voordeel van een I-frame om de 12 frames? Sneller zappen. Je hoeft nooit langer dan een halve seconde te wachten tot je weer een I-frame hebt. En dat is wel noodzakelijk om beeld te krijgen.

 

Nadeel? Overduidelijk: het kost een bak bandbreedte. Een I-frame bevat geen referenties naar vorige frames, en moet dus het complete beeld beschrijven. P en B frames die het moeten stellen met een Iframe van voor een scene change vragen zelf waarschijnlijk ook meer bandbreedte omdat ze wijzigingen beschrijven ten opzichte van een scene die totaal niet op de huidige lijkt. Of de kwaliteit daarvan loopt drastisch terug. Dit is theorie van mijn kant (heb niet gekeken hoe groot losse frames zijn), maar dit kan haast niet anders. De efficiëntie loopt dus ook hier terug.

 

De "wonderencoders" van CanalDigitaal hebben vast ook wel een optie voor motion detection (idealiter produceren ze een I-frame bij een scene change, maar dat doet zelfs Digitenne niet), maar een I-frame iedere 12 frames.. Iedere 48 frames is voor mij persoonlijk zat.

 

Is dat snelle zappen echt zò belangrijk?

 

Op zo'n moment vraag ik me af of ik niet een legertje programmeurs in moet huren (van welk geld? grin.gif) om een superieure encoder te creeëren. Er is gewoon ruimte voor verbetering.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:

Nadeel? Overduidelijk: het kost een bak bandbreedte.

Hoeveel bandbreedte kost meer als je statisch een I-frame uitzendt om de 12 frames tov dynamisch tussen de 12 en 24 frames?

Bij langzaam veranderende beelden heb je minder bandbreedte nodig voor de overige frames (BF) en blijft er meer over voor I frames (Digitenne).

De beeldkwaliteit zal er echt niet beter op worden door minder I-frames uit te zenden!?
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ander voordeel van de stream zoals deze nu omhoog geslingert wordt, is dat deze perfect DVD compliant is:

 

"The DVD standard ...prescribes that I-frames occur no less frequently than every 12 frames....."

 

Zonder te re-encoden is zo'n stream perfect geschikt voor alle verwerkende software, en afspelende apparatuur. Wanneer er nu met willekeurige I-frame insertie gespeeld gaat worden, zijn zaken als "GOP too long" onvermijdelijk.

 

Natuurlijk is zo'n niet DVD-compliant stream ook wel zonder re-encoding in een DVD jasje te gieten (gewoon wat checks disablen), en zal de meeste apparatuur het ook prima afspelen, maar de instellingen zoals ze nu zijn verdienen bij mij toch de voorkeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...