Ga naar inhoud


Configureren van een HTPC met MythBuntu


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Zoals aangekondigt in het topic van Niels over VDR, een artikel van mij over mijn HTPC met MythBuntu.

 

Mijn hardware:

 

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.1GHz 2MB AM2 Box

Antec Desktop Case NSK2480 New S. mATX 380W (zilver-zwart) Belkin USB Adapter Bluetooth 10m

Gigabyte GA-MA78GM-S2H AMD 780G, SATA2 RAID, VGA

Hauppauge WinTV Nova HD S2 PCI

Kingston 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0

Samsung 500GB SATA300 16MB, HD502IJ

Trust Toetsenbord KB-2950 Wireless Media Center

 

Huidige status:

MythBuntu 8.0.4.1 geinstalleerd.

V4l-DVB drivers gebouwd en geinstalleerd

DVB-Apps gebouwd en geinstalleerd

Ati en Radeon drivers nieuwste versie geinstalleerd

Sasc-ng: Build error, dvbloopback.ko geeft segment fout bij insmod

MythTV geupgrade naar Weekly builds van MythBuntu.

SPDIF audio output als default enabled.

 

Het werken met de backend ism de DVB-S kaart gaat nog niet echt lekker. MythTV kan niet zelfstandig de channels scannen. scan tool doet dit wel prima, dus heb ik geprobeerd een channels.conf import te doen. Dit ging pas werken nadat ik de ignore bad signal optie had aangevinkt. Op een of andere manier wil MythTV niet tunen naar kanalen met de huidige versies van de drivers. Het importeren van kanalen is wel gelukt op deze manier, maar deze geven enkel een volledig zwart scherm in de frontend.

 

Oftewel, ik ben nog niet waar ik moet zijn, de oude Topfield 4000 zal nog even moeten blijven staan.

 

Als ik ooit in de buurt kom van een werkend systeem, dan denk ik er over om dit item nog toe te voegen aan de config:

Alphacool LCD-Display 240x64 Blue Neg. Silver

Deze past mooi in de vrije 5.25 bay, de ander komt nog een zilveren BlueRay drive in. Voordeel: geen extra remote control, maar vooral veel scherm voor je geld. Linux support is beschikbaar.

 

Ik wil een wiki gaan beginnen om mijn verhaal verder uit te werken. Wie weet daarvoor een geschikte plek?

 

Hans

 

MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic

Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2

Asus NVidia 9600 GT

Samsung LE40A552 LCD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op het forum van gelukkige satellietgebruikers een patch gevonden voor dvbloopback.ko. Deze kan ik dus hopelijk vanavond succesvol bouwen.

 

Daarnaast wil ik overstappen naar Ati fglrx 8.6 versie van de driver. Hopelijk is met namelijk de XVideo overlay hiervan meer stabiel.

 

Hans

MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic

Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2

Asus NVidia 9600 GT

Samsung LE40A552 LCD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patrickvs

Dit topic nog bekeken voor het bouwen van sasc-ng? Ik had ook problemen met het compileren. Bleek dat er nog ergens een DEFINE ontbrak in een van de bestanden. Bij mij werkte het na doorvoeren van een drietal patches.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans,

 

Loki en ik zijn ook aan het werk om mijn MythBuntu met sasc-ng how-to up to date te maken met als basis mythbuntu 8.10 (beta op dit moment)

 

Jou ervaringen zijn natuurlijk welkom.

 

We zijn nog bezig om een goede plaats te vinden voor deze how-to in verband met de gevoeligheid van sasc-ng. Eventueel wordt de how-to in 2 stukken gemaakt. 1 stuk over sasc-ng en hoe deze onder mythbuntu goed aan de praat te krijgen (en te houden) en een ander deel over het opzetten van mythtv onder mythtbuntu met DVB-S/C/T

 

Zodra er wat meer bekend is laten we dat natuurlijk hier meteen weten.

 

Hein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor allen die willen experimenteren met sasc-ng, houdt er wel rekening mee dat (open) sasc-ng standaard (lees: out of the box) geen CCcam cardclient tot zijn beschikking heeft.

 

Je moet hier dus een patch voor draaien. En de laatste keer dat ik dit probeerde, moest ik terugvallen op een behoorlijk oude versie.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik inderdaad een werkende dvbloopback module weten te bouwen in MythBuntu 8.04. Of sasc-ng ook werkt weet ik nog niet, die heb ik nog niet goed kunnen testen.

 

Niels: Staat er ergens een howto hoe sasc-ng te bouwen met cccam? Ik heb cccam nu draaien op een andere machine, dus cccam zou het makkelijkst zijn.

 

Grootste probleem is het vinden van een linux driver die mijn kaart ATI HD 3200 ondersteunt en die ook XVideo enabled is. Deze heb ik tot nog toe niet gevonden, behalve de 8.9 fglrx driver. Deze geeft alleen binnen MythTV verticale strepen ipv goed beeld. Ik heb deze opties in xorg.conf:

 

Code:
Section "Device"        Identifier  "Configured Video Device"        Driver      "fglrx"        BoardName   "vesa"        Option      "TexturedVideo" "on"        Option      "UseFastTLS" "1"        Option      "EnableMonitor" "crt1,lvds,tv,tmds1,crt2,tmds2,cv,tmds2i"        Option      "BlockSignalsOnLock" "on"        Option      "KernelModuleParm" "locked-userpages=0"        Option      "OpenGLOverlay" "off"        Option      "UseInternalAGPGART" "no"        Option      "VideoOverlay" "on" # setting this to be "off" may fix tty        Option      "mtrr" "off"        Option      "no_accel" "no"        Option      "no_dri" "no"        Option      "EnablePrivateBackZ" "no"        Option      "backingstore" "true"        BusID       "PCI:1:5:0"EndSection

 

De enige applicatie die dit probleem geeft is MythTV. Best wel jammer eigenlijk. Via VLC kan ik alle media prima afspelen etc.

 

Hans

MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic

Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2

Asus NVidia 9600 GT

Samsung LE40A552 LCD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter dan de fglrx driver zul je niet vinden, deze zou trouwens goed moeten werken onder MythTV in combinatie met een 780g bordje. Echter heb ik geen ervaring met de recentste versies van deze driver.

 

Je kunt er ook voor kiezen om vlc als default player te gebruiken onder mythTV (google is je vriend hierin), maar dit zou niet nodig moeten zijn met een 780g chipset en fglrx drivers.

 

 

 

HTPC: 2*TT 1501-C, smargo, oscam, ziggo, VDR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hans Houwaard

Ik wil een wiki gaan beginnen om mijn verhaal verder uit te werken. Wie weet daarvoor een geschikte plek?


Een betere plek dan de officiele mythtv wiki is haast niet mogelijk:
http://www.mythtv.org/wiki/index.php/User_Manual:Index

wil je graag een persoonlijke wiki pagina, dan kan dat daar ook. Door een account aan te maken krijg je een user page. Hierop kun je je eigen tutorial plaatsen (staan daar wel meer).

wil je het in het nederlands doen (wel minder lezers), dan kun je naar mythtv.nl gaan.

HTPC: 2*TT 1501-C, smargo, oscam, ziggo, VDR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, in mijn ervaring ondertussen valt dat wel mee. Ik heb de 8.9 ATI driver perfekt werkt gekregen voor mijn videokaart, behalve voor MythTV. De MythTV frontendapplicatie start op, maar het scherm is vreemd schuin vervormd. Dit krijg ik met geen enkele xorg.conf optie weg, en ik heb er aardig wat geprobeerd. Oudere ATI drivers lijken de HD 3200 kaart helemaal niet goed te herkennen.

 

Iemand die dezelfde kaart heeft en een werkende config kan uitleggen zou ik zeer dankbaar zijn. Ik verspil hier nu al een week elke avond tijd aan!

 

Op dit moment ben ik zelf de radeonhd driver met DRI support aan het bouwen, een tijdrovende klus.

 

Hans Houwaard

MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic

Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2

Asus NVidia 9600 GT

Samsung LE40A552 LCD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik liep vast, omdat ik de versie 1.99.1 van dri2proto voor ubuntu niet kon vinden. Deze zou nodig zijn om Mesa te bouwen.

 

Bij het zoeken kwam ik er achter dat DRI nog NIET gesupport werd op R6xx kaarten, waar de HD 3200 onder valt. Oftewel, ik heb het toen maar laten zitten.

 

MythTV geeft weer streeploos beeld op de RadeonHD driver. Het scherm is zelf perfekt tot op de pixel uitgelijnd met de driver en met de TV op Alleen Scannen voor de HDMI poort.

 

Nu nog stroeien met MythTV en de brakke channel scanner. Deze vertikt het fatsoenlijk te scannen, terwijl scan van DVB-apps het perfekt doet.

 

Hans

MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic

Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2

Asus NVidia 9600 GT

Samsung LE40A552 LCD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans,

 

de channel scanner is idd niet echt lekker nee. Gebruik je het voor DVB-S? of voor DVB-C?

 

BIj het laatste kan je het eigenlijk wel helemaal vergeten. De MythTV bouwers houden zich "strict" aan de DVB richtlijnen en (natuurlijk) doet Ziggo dat niet. Zie ook bug 3640 (http://svn.mythtv.org/trac/ticket/3640) voor meer informatie en een perl script om handmatig de tabellen binnen mythtv van de juiste informatie te voorzien.

 

Hein

 

p.s. Ik begreep dat Loki hier ook naar aan het kijken is en een mogelijke "tussen" oplossing heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens een ander artikel is het juiste proces om channels te scannen als volgt:

 

gebruik scan (dvbscan) in de commandline om een channel.conf bestand te maken:

 

scan -s 0 /usr/share/<dvb-apps>/examples/dvb-s/Astra18.2E > astra1.conf

 

Import in MythTv het channels.conf bestand. Ik moet de optie voor slechte driver aanzetten, omdat mythtv de channels niet kan locken.

 

De channels worden gescand en in de database opgevoerd. Verwijder deze weer! (Deze stap is omdat Mythtv slecht omgaat met bogus data in de channel scan)

 

Voor opnieuw een scan uit in MythTV, gebruik nu de optie om bekende transponders te scannen. Dit zou de juiste channels, nu met correcte informatie moeten opleveren.

 

Ik moet dit proces thuis nog even testen, ik laat wel weten hoe het loopt.

 

Hans

 

MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic

Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2

Asus NVidia 9600 GT

Samsung LE40A552 LCD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen de channels ingescand, voorlopig alleen nog free to air. BVN gekeken en dat werkte redelijk. De volgende probleempjes zijn interessant:

 

Mijn HD 3200 (780 geintegreerd) wordt alleen door fglrx nog fatsoenlijk ondersteund, dwz met XV support. XV support is nodig om binnen MythTV TV of Video files te kunnen kijken. Helaas detecteert de fglrx de monitor (TV) niet goed, terwijl de radeonhd driver dit weer wel kan. Het beeld is niet beeldvullend en de rechterzijkant en de onderkant van de X schermen pas niet meer op het scherm. Doordat fglrx de properties van het scherm niet goed doorgeeft, krijg je in eerste instantie binnen MythtV vervormd beeld. Dit kun je oplossen door aan mythtv frontend of backend de --geometry 1920x1080 optie mee te geven.

 

Al met al dus erg lastig en verre van perfekt.

 

Hans

MythBuntu 12.04 LTS (MythTV 0.26) Kernel 3.5.0-19-generic

Hauppage NovaS2 HD DVB-S/S2 TeVii S470 DVB-S2

Asus NVidia 9600 GT

Samsung LE40A552 LCD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, ik had in het verleden op een 780g bord succes met de 8.5 versie (staat nu bij mijn ouders). Misschien is dit nog een poging waard?

 

Nog even gezocht en 8.4, 8.6, 8.7 en 8.8 zijn in iedergeval in dit opzicht de minderen. 8.9 heb ik niets overgelezen, Bron: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-906528.html

 

Kijk al uit naar de aankomende 8.10 waar iedereen veel van verwacht (is al een RC van beschikbaar). UVD support?... hope so smile

 

HTPC: 2*TT 1501-C, smargo, oscam, ziggo, VDR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...