espresso Geplaatst: 11 oktober 2008 Geplaatst: 11 oktober 2008 Via een satelliethandel heb ik de eer gehad als eerste een Dreambox DM100S van de net binnengekomen palet te mogen kopen. Ik heb hem daar bekeken en hij zag er zo keurig afgewerkt uit dat ik gelijk maar 1 gekocht heb. Het eerste was mij opviel is dat hij enorm plat is, hij is maar half zo hoog als de DM500. Wat verder ook opviel is de USB poort op de achterzijde, en het ontbreken van de RS232 poort. Thuis aangekomen de DM100 aangesloten en gelijk getest, kreeg geen signaal, maar het bleek dat de LNB IN bij de DM100 niet meer aan de buitenzijde zit. Op de andere poort gezet en gelijk beeld. Dit beeld is voor mijn gevoel een stuk beter dan dat van de DM500 en is een beetje te vergelijken met het beeld van een DGstation, wat scherper dus. De afstand bediening lijkt op die van de 500 maar heeft onderin 4 knopjes meer voor de picture in picture functies Er zit dus geen enigma in maar een meer standaard software te vergelijken met bijv. een clarketech. Het menu is allemaal een stuk simpeler geworden en voor de leek valt er minder te verprutsen. Jammer genoeg niet meer de boeketten maar een 8-tal favorieten lijsten. De PIP is wel heel grappig en werkt redelijk. Je kan 2 zenders op dezelfde transponder tegelijk beklijken, met CCcam ook 2 gecodeerde kanalen. Teletext is helaas een stuk trager geworden en de EPG laat alleen maar de lopende en de volgende uitzending zien. Na wat speuren heb ik een software met CCcam gevonden en deze er ingezet met de editor, de DM100 moet aan de USB en de stroom hangen. CCcam kun je via het extpert menu selecteren en de server gegevens moet je via de afstandbediening ingeven. En vrij vlot heb je beeld. Vreemd genoeg soms op RTL's en SBS6 geen beeld en op bv. NED1 wel. Af en toe moet je de stroom er af halen om weer beeld te krijgen. Het moet dus nog wel een beetje stabieler worden. Al met al geen verkeerde eerste indruk, het is minder een hobby boxje geworden, maar meer een standaard ontvanger met sharingmogelijkheden. Positieve punten: + Picture in Picture + Prima beeld + Nette afwerking Negatieve punten: - Nog niet heel stabiel - Trage teletekst - Geen boeketten, maar 8 favorieten - EPG zeer beperkt Overweeg je een goedkope ontvanger met sharingsmogelijkheden dan zou ik een AB IPbox250 de voorkeur geven, deze heeft bovendien PVR mogelijkheden. Of een DM600 als je de voorkeur geeft aan een Dreambox. Beter 1 schotel aan de muur dan 10 onder je espresso!
JBnl Geplaatst: 11 oktober 2008 Geplaatst: 11 oktober 2008 welke software versie hebt je gebruikt ? groeten,JBnl
espresso Geplaatst: 11 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2008 Ik heb software versie V1.25 gerbuikt. Verder nog vergeten te vermelden dat je ook je e-mail kan ophalen. Dit het ik niet kunnen testen, hij loopt namelijk in de setup al vast... Beter 1 schotel aan de muur dan 10 onder je espresso!
JBnl Geplaatst: 11 oktober 2008 Geplaatst: 11 oktober 2008 op IHAD is er V126 te vinden: Dream 100 - Firmware In this version, - CCCAM works perfect (priolist will be added later) - Pr*****e sub channels works good. Notice: - ‘dm100 s/w downloader’ doesn’t support WINDOWS VISTA at the moment, we will add it later. - Nemesis OSD will be released next week, you can enjoy 3D OSD or Nemesis OSD upon your taste! En inmiddels is er nog een nieuwere groeten,JBnl
RobbieT Geplaatst: 11 oktober 2008 Geplaatst: 11 oktober 2008 Op die manier een aardig alternatief voor de slaapkamer. Voor de hobby vind ik een DM500 toch al te minimalistisch. En als tweede ontvanger waar je toch nauwelijks mee speelt is een DM500+ of een DM600 weer wat duur. Als ik het zo hoor dan lijkt het me wel wat. CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
Ron Geplaatst: 12 oktober 2008 Geplaatst: 12 oktober 2008 Dat scheelt 50 euro, en voor die 50 euro wist ik het wel. Geen DM100 in ieder geval. Ik snap niet dat ze als open source set-top-box fabrikant zoiets op de markt durven zetten en dan ook nog voor een veel te hoge prijs. De winkel waar expresso reclame voor maakte, beweert zelfs dat het een Linux receiver is. Ik kan je garanderen dat het ding niet eens aan Linux geroken heeft! Dat is pure misleiding! De ontvanger zelf heb ik 3 maanden geleden al gezien. Op de behuizing na, is er echt niets "mooi" aan want de inhoud is de simpelste goedkoopste chinese rommel die ik ooit gezien heb. De software die er op draait is een standaard pakketje dat zo van de fabrikant van het chipje af komt. Een leuke skin er overheen maar het blijft niks. Geen MHW EPG, geen Open Source = geen kans. Ik kan me bij een Dreambox DM100 echt helemaal niets voorstellen. Het heeft helemaal niets met het concept "Dreambox" te maken. Het belangrijkste punt is nog wel dat Dream Multimedia in het verleden nog wel eens bewezen heeft de "support" van een product snel te staken als er niets meer aan te verdienen valt. Dan zit je daar met je DM100 met closed source software die niets meer dan een stel FTA zenders weer kan geven. Bij een echte Dreambox kan er dan in ieder geval door hobbyisten verder aan ontwikkeld worden. Een DM100 kan je dan in de kliko gooien. Als ze zo denken de onderkant van de markt aan te spreken, hebben ze echt de plank helemaal mis geslagen. Citaat: Voor de hobby vind ik een DM500 toch al te minimalistisch. Mijn "minimalistische" DM500+ staat anders op de slaapkamer keurig netjes de opnames van mijn NAS en van de harddisk van de DM7025 af te spelen. Op mijn "minimalistische" DM500+ draaien wel alle plugins die ik wilde gebruiken (een stuk of 6) en was het geheugen (32MB) nog bij lange na niet vol. Ik kan me bij "minimalitisch" dus niet zo gek veel voorstellen. Iedereen die nu nog een "minimalistische" ontvanger aan wil schaffen, zou ik in plaats van de DM100 mislukking gewoon een tweedehands Dm500+ (dus niet de DM500S) aan willen raden. Daar zijn er genoeg van tweedehands en zelfs nog nieuw te koop, nu veel mensen een DM800HD aanschaffen en hun DM500+ in de verkoop gaat. Ron
espresso Geplaatst: 12 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2008 Voor een deel sluit ik me bij de mening van Toxicq aan. Het is inderdaad geen Linux ontvanger, maar ik vindt het geen probleem dat Dream Multimedia een "niet Linux ontvanger" op de markt brengt. Het belangrijkste is dat het ding stabiel loopt en geen hardware problemen heeft. Het is alleen voor DMM niet te hopen dat veel potentiele klanten alsnog gaan kiezen voor een imitatie DM500s. Als de DM100 stabiel zou kunnen draaien zou ik hem als slaapkamerboxje zelfs de voorkeur geven boven de DM500+, vanwege de reden dat ik het beeld beter vindt.. Als het om de hobby of de woonkamer gaat is het een ander verhaal, dan voor mij ook geen DM100, daarvoor heb ik een momenteel een IPbox 350s staan. Beter 1 schotel aan de muur dan 10 onder je espresso!
Littlesat Geplaatst: 12 oktober 2008 Geplaatst: 12 oktober 2008 Wie zegt dat de software van deze ontvanger closed source blijft??? (geen Linux wil nog niet betekenen closed source) Zo te zien bestaan er zelfs al alternatieve images met CCcam (mij lijkt het zeer sterk dat DMM die er zelf in zet). Als ik me vergis dan hoor ik het wel... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
nlrela Geplaatst: 12 oktober 2008 Geplaatst: 12 oktober 2008 Origineel bericht van: Toxic[Q ] Ik kan je garanderen dat het ding niet eens aan Linux geroken heeft! Dat is pure misleiding! En wat is het besturingssysteem dan ? Linux betekent niet per definitie, dat alles door de eindgebruiker aangepast kan worden. Er zijn ontelbaar apparaten te koop, die allemaal op Linux lopen en die niet of nauwelijks te configureren zijn. Geen idee waar die uitspraak op gebaseerd zou zijn..... 2x VU+ Solo 4K, 2x DM8000, 1x DM800, Triax 90cm (13.0° / 19.2° / 23.5° / 28.2°)
Gast M4RTiN Geplaatst: 12 oktober 2008 Geplaatst: 12 oktober 2008 Inderdaad, hier zullen ook wel alternatieve images voor komen, niet zo uitgebreid als een 'echte' dreambox natuurlijk, maar ook op de dreambox zijn de 'echte' drivers ook closed source toch? Bij deze dreambox zit de GUI daarbij in. Ideale ontvanger voor de simpele ziel die gewoon tv wil kijken en niets meer. (via zijn gesharde kaart van de hoofdontvanger bijvoorbeeld).
Ron Geplaatst: 12 oktober 2008 Geplaatst: 12 oktober 2008 Het is in ieder geval geen linux, maar PSOS of zoiets dergelijks. Het lijkt mij verder duidelijk dat de "alternatieve software" van Dream Multimedia zelf komt. Het is niet voor niets dat de verkoop van deze (en soortgelijke) receivers in Duitsland strafbaar is. Dream Multimedia heeft naar mijn mening de maker van cccam "een pot met goud" gegeven en de andere bekende protocollen zoals radegast en newcamd er zelf in gepleurt. Reken er maar op dat die sources geheel gesloten blijven. Ron
Ome Merde Geplaatst: 12 oktober 2008 Geplaatst: 12 oktober 2008 wat kost die 100 dan ? merDe deze ruimte is te huur
mobieltje Geplaatst: 12 oktober 2008 Geplaatst: 12 oktober 2008 Ik ben toevallig vanmiddag aan het zoeken geweest op het internet. Kost 129 euro of hoger. Grts.
Gast harrytasker Geplaatst: 12 oktober 2008 Geplaatst: 12 oktober 2008 Origineel bericht van: mobieltje Ik ben toevallig vanmiddag aan het zoeken geweest op het internet. Kost 129 euro of hoger. Grts. 129 euro is echt een koopje als je het mij vraagt voor een tweede "dream" tuner
Tonskidutch Geplaatst: 12 oktober 2008 Geplaatst: 12 oktober 2008 weet het niet, volgens mij is het geen hobbybox en het onderste uit de kan, dan valt je het lid op je neus. welke doelgroep heeft hieraan behoefte? zo als anderen reeds schreven heb je met aantoonbare andere dm modellen meer van de voordelen die je eigenlijk ook wilt dat een tweede receiver heeft. dan nog liever een degelijke tweedehands, dacht ik na het lezen van de ervaringen. chiao Kronenburg Park Frank Boeijen Groep
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen