Ga naar inhoud


DM8000 te duur, te laat.. HTPC-tje bouwen :)


tfh

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: albertmol
Ik ben wezen experimenteren met XBMC op mijn laptop. Nou is dit lang geen krachtige HTPC, maar dat XBMC ziet er zeer gelikt uit.
Na al het lezen over VDR lijkt me dat ook niet op kunnen tegen de zapsnelheid, zenderlijstgemak, etc... van de dreambox. Wat me wel een heel mooie oplossing lijkt is om het te combineren. Ik heb in XBMC een locatie toegevoegd: tuxbox://root:dreambox@ip_dm7000:80, en xbmc begint meteen de zenderlijsten binnen te halen. Vervolgens klik je gewoon op een zender en wordt gestreamed. Nou zit hier nog wat buffertijd tussen, ik weet niet of dat door mijn trage laptopje komt, maar dat is een nadeel. Misschien zijn er techneuten die hier een gemakkelijke plugin voor de XBMC kunnen maken maken. Ondertussen heb ik al een krachtige HTPC besteld waarmee ik verder ga experimenteren.


Zou dit ook met een Dreambox 800 werken??

DM800HD ~ OpenPLi

DM7000 ~ OpenPLi

DM500C ~ OpenPLi

WafeFrontier T55

13* - 19,2* - 23,5* - 28,2*

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 130
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Spiderman1974
Origineel bericht van: albertmol
Ik ben wezen experimenteren met XBMC op mijn laptop. Nou is dit lang geen krachtige HTPC, maar dat XBMC ziet er zeer gelikt uit.
Na al het lezen over VDR lijkt me dat ook niet op kunnen tegen de zapsnelheid, zenderlijstgemak, etc... van de dreambox. Wat me wel een heel mooie oplossing lijkt is om het te combineren. Ik heb in XBMC een locatie toegevoegd: tuxbox://root:dreambox@ip_dm7000:80, en xbmc begint meteen de zenderlijsten binnen te halen. Vervolgens klik je gewoon op een zender en wordt gestreamed. Nou zit hier nog wat buffertijd tussen, ik weet niet of dat door mijn trage laptopje komt, maar dat is een nadeel. Misschien zijn er techneuten die hier een gemakkelijke plugin voor de XBMC kunnen maken maken. Ondertussen heb ik al een krachtige HTPC besteld waarmee ik verder ga experimenteren.


Zou dit ook met een Dreambox 800 werken??


Ik heb de laatste svn van xbmc, met de tuxbox_enigma2 plugin. Op de DM800 staat Gemini 4.0 Het lijkt dat xbmc wel de kanalenlijst laadt, maar blijft hangen bij 100%. Beide, DM800 en XBMC zijn dan vastgelopen. Het zou moeten werken, zie hier .

DM8000SSSC | Popcorn Hour C-200 | Synology DS1512+ | Visiosat BigSat: 28-23-19-13-9-5-1w-5w | Panasonic TH-46PZ85

Control4 Home Automation

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dennis DaMenaCe
Ik ga een HTPC voor mijn ouders maken inclusief een Blu-Ray speler.

Volgende komt erin :

Gigabyte GA-MA78GM-S2H moederbord € 78,95
AMD athlon X2 4850e (TDP van 45Watt) € 54,40
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz € 21,45
Samsung 1TB HD103UJ (SATA II 7200RPM 32MB) € 88,80
AOpen BluRay 4XRead Retail € 79,45

En alles komt in deze Scaleo E kast inclusief 280Watt voeding, Passive processor cooler, Draadloze toetsenbord en afstandsbediening (MCE) voor € 99,-

Fujitsu_Siemens_Computers_SCALEO_E.jpg

Dan heb je voor 435,- inclusief verzendkosten toch wel een dikke mediacenter staan in combinatie met MediaPortal. Doe je er nog een DVB-S2 kaart in, dan ben je 510,- euro kwijt, en heb je een mediacenter en sat ontvanger in 1.

Ik moet nog wel kijken hoe ik een stuk van de achterkant eruitkrijg. Want er gaat normaliter geen ander moederbord in. Er zit standaard een "oude" p4 moederbord in met een intel 915 chipset erin.

Wat vinden jullie ervan ?


Het was gelukt om alles netjes in te bouwen en te installeren. Mijn ouders waren erg enthousiast over de mogelijkheden.
Maar na 1 uur volledig te hebben gedraaid werd de kast ontzettend heet en begon de harde schijf te klikken en te klakken. Uitgezet, en ik kon de harde schijf niet eens aanraken, zo heet gewoon!!
Ik kan mij niet voorstellen dat dit komt omdat de HD niet werd gekoeld, maar dat het een defect was aan de schijf.
Ik heb nu voor de zekerheid een 500GB 2.5 inch schijf besteld zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.
Voorderest prima ding voor Blu-ray/films/muziek/pictures/rippen van cd's en dvd's i.c.m. MediaPortal 1.0Final.. maar zeker geen volwaardig sat ontvanger.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het initiatief om een HTPC op basis van Linux te bouwen prima. Niet alles zal soepel lopen maar je moet niet vergeten dat de ontwikkeling van bijvoorbeeld een DM8000 ook jaren duurt.

 

Het is dat ook niet eerlijk om de eerste de beste installatie van een HTPC met een reeds ontwikkeld product te vergelijken.

Pas als de ontwikkeling van een goede combinatie hardware + software van een HTPC gereed is kun je daar iets van zeggen.

Ik vermoed dat de HTPC dan ook een stapje voor komt te liggen en de mogelijkheden veel uitgebreiden zullen zijn dan de DM8000 nu heeft.

 

Iets wat nog onderbelicht is aan de HTPC is het geluid. Behalve de goede beeldkwaliteit die er uit moet komen (HDTV) is het geluid zeker zo belangrijk.

Ik overweeg zelf ook een HTPC te gaan bouwen maar dan ook met kwalitatief goed geluid. Mijn voorkeur heeft ook Linux t.o.v. Windows omdat er in Windows ook nog al wat problemen zijn.

Ik ga dan liever aan de gang met Linux.

Voorlopig heb ik ook mijn DM7000 nog die ook nog goed werkt.

Maar een media center wat je alles mee kan doen zou nog beter zijn.

 

O ja, nog een opmerking over het (vermeende) hoge energieverbruik van een HTPC. Bekijk ook eens wat je TV aan energie verbruikt en zet dit af tegen het verbruik van je HTPC (of Dreambox).

Die paar Watt die een HTPC meer zou gebruiken dan een Dreambox valt weg tegen het relatief hoge verbruik van de TV....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Dat laatste is onzin natuurlijk. De TV gebruik sowieso 150 watt, of de HTPC nu aan staat of niet. Dat hogere verbruik komt er bij en valt nergens weg:-))

Ron


Ik heb mij misschien niet helemaal goed uitgedrukt, maar ik bedoel dat het mogelijke verschil in energieverbruik tussen de DM8000 en een HTPC in het niet valt met het energieverbruik van de TV waar de DM8000 (of HTPC) op is aangesloten.
We praten hier immers over een HD oplossing en ik ga er vanuit dat je dan ook een HDTV geschikte TV aangesloten hebt.
Het energieverbruik van een HDTV (LCD of plasma) ligt al gauw rond de 200W. Laat het verschil in energieopname tussen een DM8000 en HTPC nu in het nadeel uitvallen van de HTPC en zal die 20W meer verbruiken heb je het over 10% van het verbruik van de TV. Dat bedoel ik met de opmerking dat het hogere verbruik in het niet valt. Over 10% klaag ik niet.
Zeker niet als je daarvoor meer functionaliteit en flexabiliteit voor terug krijgt.

Stabiliteit is het enige waar het nu om gaat. De drivers e.d. moeten goed werken. Dat is een voorwaarde voor een goede acceptatie van de HTPC. Als fabrikanten van DVB-S kaarten inzien dat hier een grote groeimarkt ligt zullen ze hier zeker meer aandacht aan gaan besteden.
Multimedia oplossingen zoals HTPC's zijn een groeiende markt en voorziet in de behoefte van de gebruiker om veel losse kastjes aan de kant te schuiven.
Ik gooi mijn Dreambox (7000) nog niet weg maar als er vervangen moet gaan worden komt er geen Dreambox meer terug.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hoppy
.......Dat bedoel ik met de opmerking dat het hogere verbruik in het niet valt. Over 10% klaag ik niet.


het is maar goed dat niet de hele wereldbevolking er zo over denkt!

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hoppy

Het energieverbruik van een HDTV (LCD of plasma) ligt al gauw rond de 200W. Laat het verschil in energieopname tussen een DM8000 en HTPC nu in het nadeel uitvallen van de HTPC en zal die 20W meer verbruiken heb je het over 10% van het verbruik van de TV. D


Al gauw? zeg maar gerust boven.
Het energieverbruik van een tv is flink afhankelijk van het formaat.
Een lcd tv van >50inch verbruikt al gauw >400watt.
De komst van led tv's halveren dat verbruik zo ongeveer.
De door jou opgegeven waarde van ongeveer 200watt gaat op voor een 36, vooruit 42inch lcd scherm, denk dat je de 42" al niet gaat redden.
Aangezien het vrijwel altijd zinloos is een fullHD scherm te hebben van 32 en in de meeste gevallen alle schermen <50" te klein zullen zijn ga ik er maar vanuit dat je hdready bedoeld.

Je kunt er gerust van uitgaan dat je htpc geen 20 maar wel 100watt meer zal verbruiken.
Toch al gauw een factor 5 van wat jij denkt en dan het veel hogere verbruik van je grote tv.

Beetje deftige htpc met een >50" scherm klopt dan al gauw tegen de 600Watt aan...

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mietde
Origineel bericht van: Hoppy

Het energieverbruik van een HDTV (LCD of plasma) ligt al gauw rond de 200W. Laat het verschil in energieopname tussen een DM8000 en HTPC nu in het nadeel uitvallen van de HTPC en zal die 20W meer verbruiken heb je het over 10% van het verbruik van de TV. D


Al gauw? zeg maar gerust boven.
Het energieverbruik van een tv is flink afhankelijk van het formaat.
Een lcd tv van >50inch verbruikt al gauw >400watt.
De komst van led tv's halveren dat verbruik zo ongeveer.
De door jou opgegeven waarde van ongeveer 200watt gaat op voor een 36, vooruit 42inch lcd scherm, denk dat je de 42" al niet gaat redden.
Aangezien het vrijwel altijd zinloos is een fullHD scherm te hebben van 32 en in de meeste gevallen alle schermen <50" te klein zullen zijn ga ik er maar vanuit dat je hdready bedoeld.

Je kunt er gerust van uitgaan dat je htpc geen 20 maar wel 100watt meer zal verbruiken.
Toch al gauw een factor 5 van wat jij denkt en dan het veel hogere verbruik van je grote tv.

Beetje deftige htpc met een >50" scherm klopt dan al gauw tegen de 600Watt aan...


Tis maar net wat je koopt. Maar doe je het goed, dan kan je HTPC 36watt idle verbruiken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast linuxfreak

Je kunt nu voor heel weinig geld (200 euro) een MSI Live Media barebone kopen. Ding heeft standaard DVD schrijver aan boord en HDMI. Alleen nog CPU, geheugen, harddisc en DVB-S2 kaart er in prikken en gaan.

 

Ik krijg m dinsdag, ga er denk ik LinuxMCE of MythBuntu op draaien, zal de ervaringen laten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...