Ga naar inhoud


DM8000 te duur, te laat.. HTPC-tje bouwen :)


tfh

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Rigolo
tfh,

waar ik benieuwd naar ben in het geluid. Als er een HD kanaal wordt afgespeeld, hoor jij dan veel ventilator geluid? of valt dat mee.

Ik zelf vind dat zeer storend nml.

Hein


Bij mij is het iig niet hoorbaar. De ventilator zal waarschijnlijk wel iets harder gaan lopen vanwege de tempratuur-verhoging, maar ik hoor dit dit niet. Zo wie zo, als ik een boek zit te lezen en heb geen TV aan, dan hoor ik mijn ventilator dus bij voorbaat al *NIET*.

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 130
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik wil hier nog eens even inpikken.

Indien je grote traagdraaiende ventilators gebruikt in een goed geventileerde kast, ga je deze niet horen en zeker niet als de TV opstaat. Een DM waarvan de harde schijf in werking is, maakt duidelijk meer lawaai.

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rigolo
tfh,

waar ik benieuwd naar ben in het geluid. Als er een HD kanaal wordt afgespeeld, hoor jij dan veel ventilator geluid? of valt dat mee.

Ik zelf vind dat zeer storend nml.

Hein


Nee... Op dit moment in ieder geval niet. Maar nu zit er dus nog de dualcore in die het af en toe net niet trekt.
Ik ga er vanavond een quadcore inleggen, dan weet ik zeker dat dat geen issue meer is. Vanavond kan ik dan ook zeggen hoe het klinkt met de quadcore. Met de dualcore hoor je de kast alleen maar als je er heel dicht bij zit en je goed luistert.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een HTPC.. Dit draai ik met Windows Vista en MediaPortal. Op de achtergrond draait er een windows 2003 server via Vmware server.

 

Nu ik XBMC zie krijg ik een beetje een kriebel. Dit wil ook (goede oude tijden met Xbox). Maar wat zeker moet is dat ik virtueel (dmv VMware of iets dergelijks) een windows server moet kunnen draaien. Is dat mogelijk met Linux, XBMC en een DVB-S2 kaart?

 

Ik heb een Asus m3n78-Pro met een amd x2 4850+ (45 watt) met 2x 2.5" disk in raid0 + 4GB geheugen.

Graag reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Nee... Op dit moment in ieder geval niet. Maar nu zit er dus nog de dualcore in die het af en toe net niet trekt.
Ik ga er vanavond een quadcore inleggen, dan weet ik zeker dat dat geen issue meer is. Vanavond kan ik dan ook zeggen hoe het klinkt met de quadcore. Met de dualcore hoor je de kast alleen maar als je er heel dicht bij zit en je goed luistert.


Ok, doe ook even een (eerlijke) update van al je exacte uitgaven tot de dag van heden, want volgens mij kan je van alle hardware die je tot nu toe gekocht hebt al een aardige Dreambox 8000 kopen wink
Over alle hulp en eigen tijd nog maar niet te spreken.
Het was toch allemaal niet zo simpel he?
Ik vind je vergelijking (pro's en con's) overigens ook niet eerlijk.
Bijvoorbeeld na
Citaat:
Media functies kan een DM-xxxx nooit aan tippen

Vergeet te voor het gemak te vermelden dat jouw HTPC qua typisch gebruiksgemak en functionaliteit op satelliet TV receiver gebied niet kan tippen aan een Dreambox of welke satellietontvanger dan ook.
Ik vind dat je nogal een rooskleurige zonnebril opgezet hebt, want aan jouw mooie HTPC kleven nog steeds een aantal flinke nadelen die in iede geval mij ervan weerhouden zo'n ding in de woonkamer te zetten als complete vervanging van mijn Dreambox.

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]
Citaat:
Nee... Op dit moment in ieder geval niet. Maar nu zit er dus nog de dualcore in die het af en toe net niet trekt.
Ik ga er vanavond een quadcore inleggen, dan weet ik zeker dat dat geen issue meer is. Vanavond kan ik dan ook zeggen hoe het klinkt met de quadcore. Met de dualcore hoor je de kast alleen maar als je er heel dicht bij zit en je goed luistert.


Ok, doe ook even een (eerlijke) update van al je exacte uitgaven tot de dag van heden, want volgens mij kan je van alle hardware die je tot nu toe gekocht hebt al een aardige Dreambox 8000 kopen wink
Over alle hulp en eigen tijd nog maar niet te spreken.
Het was toch allemaal niet zo simpel he?
Ik vind je vergelijking (pro's en con's) overigens ook niet eerlijk.
Bijvoorbeeld na
Citaat:
Media functies kan een DM-xxxx nooit aan tippen

Vergeet te voor het gemak te vermelden dat jouw HTPC qua typisch gebruiksgemak en functionaliteit op satelliet TV receiver gebied niet kan tippen aan een Dreambox of welke satellietontvanger dan ook.
Ik vind dat je nogal een rooskleurige zonnebril opgezet hebt, want aan jouw mooie HTPC kleven nog steeds een aantal flinke nadelen die in iede geval mij ervan weerhouden zo'n ding in de woonkamer te zetten als complete vervanging van mijn Dreambox.

Ron


Hoi,

Nou.. hierbij het lijstje van wat er in zit en wat ik er kwijt aan was:

* Behuizing + Remote: 129 euro
* Voeding 79 euro
* Geheugen 29 euro
* Blue Ray Drive: 79 Euro
* CPU: 139 euro
* Cooler: 25 euro
* Moederbord: 79 euro
* Solid State Harddisk: 129 euro
* Sat-kaart: 79 euro

Maakt 767 euro. Eerlijkheidhalve moet ik hier 60 euro bij optellen voor een CPU die ik niet gebruik voor in mijn HTPC, maar deze gaat nu mijn "normale" PC in, dus dat valt wel te overzien gelukkig.
De DM8000 zou in een gelijkwaardige config 1200 euro+ kosten. Want hier zit standaard nog geen HD en Blue Ray in. Aan de andere kant zou ik er weer 79 euro bij moeten tellen voor een 2e SAT kaart. Maar het komt er op neer dat deze opstelling wel zo'n 400+ euro goedkoper is. Ik ga er nog wel een DVB-C tuner in zetten binnenkort.

Qua bedieningsgemak heb je deels gelijk. Het schakelen tussen TV en media is op de DM8000 ongetwijfeld VEEL makkelijker. Al moet ik zeggen, op dit moment als mijn HTPC wordt aangezet heeft hij na zo'n 30 seconden automatisch beeld en je kan gewoon zappen. Dus voor het "normale TV kijken" is hij even makkelijk als een dreambox.
In mijn opstelling is 1 ding wat lastiger: Het schakelen naar multimedia. Daar moet ik nu namelijk VDR voor stoppen (q toets indrukken) en daarna een icoontje aanklikken om XBMC te starten.
Daarna wint de HTPC het wel, want de Enigma2 kan echt niet tippen aan XBMC, zowel niet qua gebruiksgemak als qua opties.

Er is nog steeds een ander voordeel aan de Dreambox: CCcam zapt een stuk sneller dan in mijn config. Hier duurt het toch wel 2 á 3 seconden voor ik beeld heb. De Dreambox doet dit binnen 1 seconde.

Overigens loopt mijn beeld niet over VGA uiteindelijk, maar gebruik ik de on-board HDMI, welke ik standaard op 1080i heb staan. Deze geeft een geweldig beeld op mijn TV. De Quadcore CPU trekt het allemaal makkelijk.
Dit geeft overigens natuurlijk wel nog een klein plusje naar de DM8000: stroomverbruik: Mijn opstelling gebruikt op dit moment rond de 30 á 35 watt bij SDTV & 1080u en dit stijgt naar 60 á 70 Watt bij 720p/1080p. Dit omdat de PC dan erg veel moet rescalen. De CPU cooler blijft gelukkige wel rustig lopen smile Dus gelukkig geen herrie (Hier was ik wel bang voor met de quadcore!)

En ja, ik heb erg veel geluk gehad met het bouwen. De kast bouwen en Linux installeren was een piece of cake. De software eropzetten heeft 2 volle dagen geduurd. Dit is voor 99% door Niels (Bedankt!!!)
Het finetunen heeft 2 avonden geduurd. Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat mijn TV om een of andere reden niet lekker samen wil werken met de eHD. Maargoed, dat is nu ook opgelost.

Ik kan geen eerlijk afweging maken: Ik heb namelijk geen DM8000 getest, maar... ik ben erg blij met wat ik nu heb staan. Zowel qua prijs, prestatie als qua uiterlijk.

Oh ja, nog een groot pluspunt voor de DM8000: De beschikbare zenderlijsten. Daar moet ik nu zelf mee voor hobbyen.

Zo... En Ron? Is deze weergave voor jouw idee reeel genoeg?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat denk ik wel.

Vooral de zaptijden en het algehele gebruiksgemak weerhouden mij van overstappen.

Ook het feit dat ik zoiets zelf nooit zou kunnen bouwen. Daar heb je toch echt wel redelijk wat linux kennis voor nodig en niet zoals ikzelf slechts de basis onder controle hebben.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Ja dat denk ik wel.
Vooral de zaptijden en het algehele gebruiksgemak weerhouden mij van overstappen.
Ook het feit dat ik zoiets zelf nooit zou kunnen bouwen. Daar heb je toch echt wel redelijk wat linux kennis voor nodig en niet zoals ikzelf slechts de basis onder controle hebben.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen hoor. Ik heb gewoon het geluk dat Niels me goed geholpen heeft en ben dan ook erg content met het resultaat.
Ach, er zijn veel goede redenen om te gaan voor een HTPC, maar er zijn ook zat goede redenen om voor een DM8000 of QBOX te kiezen. Voor mij sloeg de schaal door richting een HTPC, voor iemand anders zal de DM8000 een betere optie zijn.
Wat vind je overigens van het kostenplaatje? Valt het je mee?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Niels Wagenaar
voor DVB watching en mijn VGA aansluiting gebruik ik voor XBMC.


Heb je Boxee al gezien? Misschien ook iets voor je Media.

Ik kan je een invite sturen voor Boxee, als je interesse hebt (het is nu nog een alpha versie).

Xtrend ET10000, 1xDVBS 2xDVBC | Triax 78cm | Invacom SNH-031 0,3dB LNB | Moteck SG-2100
Samsung DCB 9401R | 3 Raspberry Pi (XBMC, Domoticz) | AppleTV2 | Apple TV 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het valt me mee, maar in mijn geval zou het wel wat duurder uitvallen.

Ik zou in ieder geval hardwarematige encoding willen hebben en minimaal 2 tuners. Ook zou ik kiezen voor een mooiere behuizing met een grafisch display (i.v.m VDR display support).

Dan kom je al snel op hetzelfde bedrag als een DM8000 en kies ik toch liever voor een standalone.

De DM8000 speelt inmiddels al een groot aantal mediaformaten en in ieder geval de voor mij belangrijkste .mkv.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: NINjak
@Niels.. Heb je XBMC nu als "standaard" frontend draaien en dan kijk je dus via de XBMC "vdr plugin" of start je hem steeds apart op?

Dan nog een aansluitende vraag hoe doe je het dan met de settings/times/enz. ?


Ik heb de VDR plugin even als test erin zitten. Alleen, er zijn nog een aantal problemen waardoor ik hem niet zou gebruiken (voornamelijk gebruikersgemak). Maar van wat ik zag, is het zonder problemen mogelijk om recordings te schedulen en EPG te bekijken.

Overigens, ik heb vernomen dat hardware decoding van H264 streams binnenkort werkelijkheid wordt onder Linux:

Citaat:

FROM XORG lIST


I'm pleased to announce a new video API for Unix and Unix-like platforms, and a technology preview implementation of this API from NVIDIA.

The API is called VDPAU (Video Decode and Presentation API for Unix).

The current API documentation is here:

ftp://download.nvidia.com/XFree86/vdpau/doxygen/html/index.html

Some highlights of VDPAU:

* Defines an API for GPU-accelerated decode of MPEG-1, MPEG-2, H.264, and
VC-1 bitstreams.
* Defines an API for post-processing of decoded video, including
temporal and spatial deinterlacing, inverse telecine, and noise
reduction.
* Defines an API for timestamp-based presentation of final video
frames.
* Defines an API for compositing sub-picture, on-screen display,
and other UI elements.

Note that VDPAU does not address content protection.

Some highlights/limitations of NVIDIA's current implementation:

* Supported on NVIDIA GPUs with the NVIDIA second generation video
processors (see the end of this announcement for a complete GPU list).
* Currently, only one video stream can be decoded at a time; we hope
to lift this restriction eventually.
* Available in the 180.06 NVIDIA public beta release:
http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_180.06.html
http://www.nvidia.com/object/linux_display_amd64_180.06.html
http://www.nvidia.com/object/freebsd_180.06.html
http://www.nvidia.com/object/solaris_display_180.06.html

The VDPAU support in the NVIDIA 180.06 beta release is still very preliminary. We are aware of cases of visual corruption and in some cases GPU hangs. We will be working on these issues over the next several NVIDIA driver releases.

While NVIDIA's VDPAU implementation is not ready for end user use yet, it should be far enough along that interested application developers can begin working with it.

Additionally, NVIDIA has developed patches to ffmpeg and MPlayer to demonstrate a video player using VDPAU:

ftp://download.nvidia.com/XFree86/vdpau/mplayer-vdpau-3076399.tar.bz2

These patches include changes against libavcodec, libavutil, ffmpeg, and MPlayer itself; they may serve as an example of how to use VDPAU.

Once we do some further testing, bugfixing, and cleanup, we will contribute the MPlayer patches to the MPlayer developers.


If other hardware vendors are interested, they are welcome to also provide implementations of VDPAU. The VDPAU API was designed to allow a vendor backend to be selected at run time.


Thanks,
Andy Ritger
Manager, NVIDIA Linux Graphics Driver



VDPAU is currently supported on the following NVIDIA GPUs:

Desktop GPUs:
GeForce 200 Series
GeForce 9 Series
GeForce 86xx Series
GeForce 85xx Series
GeForce 84xx Series
GeForce 8800 GTS 512
GeForce 8800 GT
GeForce 8800 GS

Mobile GPUs:
GeForce 98xxM
GeForce 9700M
GeForce 96xxM
GeForce 9500M
GeForce 9300M
GeForce 9200M
GeForce 8800M
GeForce 8800M GTS
GeForce 8800M GTX
GeForce 8600M

Motherboard GPUs:
GeForce 9400
GeForce 9300
GeForce 9100
GeForce 8300
GeForce 8200

VC-1 support in NVIDIA's VDPAU implementation currently requires GeForce 9300 GS, GeForce 9200M GS, GeForce 9300M GS, or GeForce 9300M GS.


Binnenkort hier maar eens mee gaan spelen smile Mede omdat de vooruitzichten wel enorm leuk zijn wat betreft CPU gebruik:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia_vdpau&num=2

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@M-Jay, ja.. dit interesse is er zeker. Je kan me een invite sturen via de PM smile

 

@ Niels,

Bovenstaande ziet er goed uit. Ben ik blij dat ik een GeForce8300 op mijn moederbord heb zitten! Mocht je het willen uitproberen: je bent welkom hoor wink

 

TFH

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@M-Jay, dat Boxee ziet er goed uit met wat je er allemaal mee kan doen. Alleen is dan toch mijn vraag: komt of zit er nu ook iets in om van een vanaf backend (voor mij/ons het liefst Linux VDR) ook TV te kunnen kijken?

 

@Niels, De VDR plugin is idd. ook niet alles maar ik kan teminste wat zien op mijn xbox als ik in de woonkamer tv wil kijken.

 

Het zou een keertje tijd worden voor hardwarematige decoding (zeker onder linux) aangezien de nieuwe GPU's het eigenlijk wel allemaal goed aankunnen.

 

Het blijft jammer dat ik mijn 6800GT voor deze taak niet kan gebruiken als was het maar voor MPEG2 (xvmc als optie in vdr-frontend opnemen heeft mijn nog niks opgeleverd).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...