Ga naar inhoud


verschillende coaxkabels


pepela

Aanbevolen berichten

De opstelling is in wezen niet voor mij, maar voor mijn neef. (Ikzelf heb een ChannelMaster 120cm met actuator)

 

Ik heb een Triax TDS 78cm schotel genomen, de officiele Canal+/TvVlaanderen duo LNB en 50meter H125 coax.

 

Pas komende zaterdag kan ik ernaar toe om de instalatie te plaatsen.

 

bij nader opzoeking:

Triax TDS = verzinkt staal met een polyester bescherming

Triax DAP = kunststof (polyester)

 

mvg, pepela

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Wielleke
Origineel bericht van: WPW
Er is niks beters dan koka799 punt uit.

-----------------------------------------------------------
Er zijn n.l. betere kabels dan koka799.

Vriendelijke hobby gr. Wiel.


Ik vraag niet om metingen, maar ik ben wel benieuwd naar merken en types. Kun je die eens noemen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: Wielleke
Origineel bericht van: WPW
Er is niks beters dan koka799 punt uit.

-----------------------------------------------------------
Er zijn n.l. betere kabels dan koka799.

Vriendelijke hobby gr. Wiel.


Ik vraag niet om metingen, maar ik ben wel benieuwd naar merken en types. Kun je die eens noemen?

---------------------------------------------------
(is niks beters dan koka799 punt uit.)
Hoi Grunnsat, ik heb iets tegen tegen de manier zoals hierboven omschreven. En het is ook niet mijn bedoeling om weer 'n ellelange discussie op gang te brengen, waardoor uiteindelijk weer 'n opslot zetten volgd. Om zeker te weten of iets beter is dan de ander, kom je niet achter door alleen de door de fabrikant opgegeven specificatie's zondermeer te geloven, maar door zelf 'n vergelijkende meting te doen. Ik wil het wat mij betrefd over dit onderwerp, hierbij laten.
Want als je denkt de beste gevonden te hebben, komt er weer iemant met 'n betere. ( Punt uit. ) hobby gr. Wiel. wink

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Wielleke
Het is namelijk veel moeilijker een kabel met lage demping te maken als een kabel met hoge afscherming.

Zonder er al te diep op te willen ingaan, Klopt dit maar gedeeltelijk nl, 'n iets dikkere kern levert toch al minder verlies op, u.a. is ook hierbij juiste isolatie en de afscherming uiterst belangrijk.

Gr. Wiel.


Klopt wielleke ,een dikkere kern (en ook het juiste materiaal)geeft minder verlies (Rkeer A=Rho maal L)de afscherming is natuurlijk ook erg belangrijk en heeft 2 functies en wel als massa te fungeren dus dezelfde formule speelt een grote rol maar heeft tevens de functie om de invloeden van buitenaf weg te houden (bv dect telefoon)die het signaal beinvloeden.
Persoonlijk vind ik het db verhaal maar een wazig iets ,als het db iets te maken heeft met de demping(afscherming) van de kabel dan ben je er nog niet want zoals we reeds stelden kerndikte afschermingsdikte (manier van afschermenen)en het belangrijkste het materiaal maken uit of het een kwalitatief goeie kabel is .
P.S. koperkleur wil nog niet zeggen dat alle koper waar de kabel van gemaakt is gelijk is oftewel dat het materiaal gelijk(rho) is je kan dus nog steeds een groot weerstands verschil hebben ,dus verlies over de kabel hebben en misschien ook wel een db verschil hebben ,wie ben ik om dat punt te ontstrijden .
Inderdaad is het zo dat als je echt alles zeker wilt weten moet je gaan meten (meten is weten)echter denk ik waar hebben we het over je moet zonder meer een goeie kabel kopen en je ziet direct of het een goeie is of dat het een bagger kabel is (alleen al aan het gewicht van de kabel merk je het al en wees eens eerlijk we kopen toch allemaal bij een goeie satshop die verkopen toch alleen maar kwaliteit wink

Groeten Tijgertje.

P.S WPW een discussie voeren en eindigen met punt uit geeft je met alle respect geen gelijk ,het is uw mening en die hoeft niet iedereen te delen .
Ik heb hier 100 m Bedea kabel liggen zoals ik al melde geef jij nou eens aan wat je meetwaardes zijn van 100 m koka 799 dan krijg je van mij die van de Bedea coax 12.
Ik persoonlijk denk dat ze niet voor elkaar onder doen en dat het zogenaamde probleem tussen de oren zit oftwel ieder zijn eigen voorkeur of nog anders gezegt wat de een niet lust vreet een ander zich dood in.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tijgertje

Klopt wielleke ,een dikkere kern (en ook het juiste materiaal)geeft minder verlies (Rkeer A=Rho maal L)de afscherming is natuurlijk ook erg belangrijk en heeft 2 functies en wel als massa te fungeren dus dezelfde formule speelt een grote rol maar heeft tevens de functie om de invloeden van buitenaf weg te houden (bv dect telefoon)die het signaal beinvloeden.
Persoonlijk vind ik het db verhaal maar een wazig iets ,als het db iets te maken heeft met de demping(afscherming) van de kabel dan ben je er nog niet want zoals we reeds stelden kerndikte afschermingsdikte (manier van afschermenen)en het belangrijkste het materiaal maken uit of het een kwalitatief goeie kabel is .

Een aantal posters in deze draad lijkt de point te missen. De ohmse weerstand van de kabel is natuurlijk een bron van verliezen, maar is bij signalen van deze hoge frequenties niet het voornaamste.

Veel belangrijker is dat een kabel ook een capaciteit heeft, d.w.z. dat hij werkt als een condensator. En een condensator, vormt een kortsluiting voor wisselspanning.

De mate waarin je signaal verliest, hangt daardoor af van de frequentie van het signaal, de lengte van de kabel en de afstand tussen de afschermingsmantel en de binnengeleider.
Daarom wordt de demping van de kabel altijd gegeven als een tabelletje, waarin de demping voor een aantal bepaalde frequenties vermeld wordt. En die demping wordt per frequentie gegeven in een verlies (in decibellen) per lengte kabel (in meters).

Bij coax kabels is de dikte dus belangrijk, omdat de afstand tussen de afschermingsmantel en de binnenader de capaciteit bepaalt en daarmee de demping voor bepaalde frequenties.

Dit verklaart meteen ook waarom het geen goed idee is om scherpe bochten in de kabel te leggen. In een scherpe bocht loop je het risico dat de afstand tussen binnenader en de afscherming verandert, waardoor je effectief een kleine extra condensator in je kabel aanbrengt. Extra demping kan het gevolg zijn. Geen drama, tenzij je strakke bochten "knakt".

De mate waarin een kabel tegen stoorsignalen van buiten isoleert, wordt ook weergegeven in decibellen, maar dat is minder interessant dan de signaaldemping. Tenzij je kabel vlak langs een signaalbron loopt die stoorsignalen in min of meer dezelfde frequentieband instraalt. Een PC, bijvoorbeeld, zou dat kunnen doen.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was de vraag toch echt wat de beste kabel is ???dan hoor je toch alles er bij te halen dus ook de weerstand etc of zie ik dat verkeerd ,kan zijn hoor maar dan kan ik niet lezen pepela vraagt letterlijk wat is de beste kabel en als je dan antwoord geeft hoor je ook alles er bij te betrekken.

Dus e.a is echt to the point.

 

 

Groeten Tijgertje. smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mifi
Origineel bericht van: Tijgertje

Klopt wielleke ,een dikkere kern (en ook het juiste materiaal)geeft minder verlies (Rkeer A=Rho maal L)de afscherming is natuurlijk ook erg belangrijk en heeft 2 functies en wel als massa te fungeren dus dezelfde formule speelt een grote rol maar heeft tevens de functie om de invloeden van buitenaf weg te houden (bv dect telefoon)die het signaal beinvloeden.
Persoonlijk vind ik het db verhaal maar een wazig iets ,als het db iets te maken heeft met de demping(afscherming) van de kabel dan ben je er nog niet want zoals we reeds stelden kerndikte afschermingsdikte (manier van afschermenen)en het belangrijkste het materiaal maken uit of het een kwalitatief goeie kabel is .

Een aantal posters in deze draad lijkt de point te missen. De ohmse weerstand van de kabel is natuurlijk een bron van verliezen, maar is bij signalen van deze hoge frequenties niet het voornaamste.

Veel belangrijker is dat een kabel ook een capaciteit heeft, d.w.z. dat hij werkt als een condensator. En een condensator, vormt een kortsluiting voor wisselspanning.

De mate waarin je signaal verliest, hangt daardoor af van de frequentie van het signaal, de lengte van de kabel en de afstand tussen de afschermingsmantel en de binnengeleider.
Daarom wordt de demping van de kabel altijd gegeven als een tabelletje, waarin de demping voor een aantal bepaalde frequenties vermeld wordt. En die demping wordt per frequentie gegeven in een verlies (in decibellen) per lengte kabel (in meters).

Bij coax kabels is de dikte dus belangrijk, omdat de afstand tussen de afschermingsmantel en de binnenader de capaciteit bepaalt en daarmee de demping voor bepaalde frequenties.

Dit verklaart meteen ook waarom het geen goed idee is om scherpe bochten in de kabel te leggen. In een scherpe bocht loop je het risico dat de afstand tussen binnenader en de afscherming verandert, waardoor je effectief een kleine extra condensator in je kabel aanbrengt. Extra demping kan het gevolg zijn. Geen drama, tenzij je strakke bochten "knakt".

De mate waarin een kabel tegen stoorsignalen van buiten isoleert, wordt ook weergegeven in decibellen, maar dat is minder interessant dan de signaaldemping. Tenzij je kabel vlak langs een signaalbron loopt die stoorsignalen in min of meer dezelfde frequentieband instraalt. Een PC, bijvoorbeeld, zou dat kunnen doen.

m

----------------------------------------------------
Zonder er al te diep op te willen ingaan, Klopt dit maar gedeeltelijk nl, 'n ( iets dikkere kern levert toch al minder verlies op, u.a. is ook hierbij juiste isolatie en de afscherming uiterst belangrijk.)

Het is misschien iets kort door de bocht, maar indien goed gelezen?? had ik met bovenstaande antwoord e.a. al aangegeven.
Maar toegegeven komt wel opgezocht over.

Vriendelijke hobby gr. Wiel. smilewink

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tijgertje
Volgens mij was de vraag toch echt wat de beste kabel is ???dan hoor je toch alles er bij te halen dus ook de weerstand etc of zie ik dat verkeerd ,kan zijn hoor maar dan kan ik niet lezen pepela vraagt letterlijk wat is de beste kabel en als je dan antwoord geeft hoor je ook alles er bij te betrekken.
Dus e.a is echt to the point.

Heel kort samengevat:

De kwaliteit van de signaaloverdracht van een kabel wordt bepaald door de demping van het signaal uitgedrukt in decibellen per meter. De rest doet er nauwelijks toe.
Dus als je kabels selecteert, let je alleen op de demping per meter en eventueel de mate van weerbestendigheid.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwaliteit van de signaaloverdracht van een kabel wordt bepaald door de demping van het signaal uitgedrukt in (decibellen) per meter. De rest doet er nauwelijks toe

 

Hoi Miffi. Voor dat er weer min of meer terechte opmerkingen komen dat het weer langdradig gaat worden, wil ik nog deze opmerking maken. De dempingen en vesterkingen die optreden bij toepassingen aan Coax kabel, worden officieel in (db micro volt) aangegeven, waarbij ik nog wil opmerken dat voor de naam Micro 'n speciaal simbool bestaat. Maar door het ontbreken hiervan op mijn toetsenbord doe ik het zo.

 

GR. Wiel wink

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Hallo Wieleke, wie ben ik om jouw als expert tegen te spreken, maar je zit er nu toch naast, :D dB/uvolt is niet de goede eenheid. blush
Demping: De elektrische demping per lengte-eenheid, meestal 100 meter, wordt uitgedrukt in decibel. Hoe hoger deze waarde, des te slechter is de kabel. De demping is afhankelijk van de frequentie van het signaal dat door de kabel wordt getransporteerd. Decibel is een verhoudings getal, en zegt op zich niets wink

-----------------------------------------------
Hoi Sjaak , klopt ook niet helemaal. db(u)volt, je schrijft het niet met 'n u :D , volgens mij hoort het streepje niet r. maar l. maar om weer terug bij de uitdrukking db te komen, 'n voorbeeld, bij 'n TV kabelnet hoordt het signaal op de aansluitdoos R.TV. voor VHF te zijn minimaal 57.5db micro volt en maximaal 80 db micro volt. bij UHF min. 62.5db micro volt en maximaal 80 db micro volt, e.a. volgens ptt voorschrift. In het meetrapport dat bij de oplevering van betreffend instalatie moet worden ingediend, word wel degelijk de term DB micro volt gebruikt, u.a. wel op de juiste manier geschreven, dus het u tje omgedraaid. sick Of het zij zo dat PTT het ook verkeerd benoemdt.
En u.a. is mij bekend dat hoogte van verliezen freqentie afhankelijk zijn.
Hobby gr. Wiel. wink

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, Dat is mij volkomen duidelijk. Vandaar dat ik ook in mijn vorige antwoord dat voorbeeld gegeven heb. het komt er op neer in welke verhouding je het plaatst.

Gr Wiel. wink

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens mij wordt er, wanneer er een demping van een kabel wordt opgegeven, de demping op 225 MHz. bedoeld.(Kanaal 11)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pacman
ALT + 181 is µ :D


Dank je Ruud.
Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.

Gr. Wiwl.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesvVolgens mij wordt er, wanneer er een demping van een kabel wordt opgegeven, de demping op 225 MHz. bedoeld.(Kanaal 11)

-------------------------------------------------------

Hoi Sjaak, Ceesv heefd gedeeltelijk gelijk, maar dat heefd alleen betrekking op de normale coax kabel, zoals die bij kabelnetten word gebruikt. Daar worden diverze type coax gebruikt zoals.

coax 12. coax 9. coax 6. coax 3. en coax 1,5. en die getallen staan voor het aantal db verlies per 100mt in band 3.

gr. Wiel.

 

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...