Ga naar inhoud


Vrij zicht op satelliet


Gast

Aanbevolen berichten

Op mijn balkon in een appartementencomplex heb ik een Galaxis IMT6 70cm schotel op een statief staan.

Aangezien het gebouw precies N-Z staat krijg ik geen satelliet "aanstraling" op de gehele schotel, maar alleen aan de buitenkant, zodat ik voor deze 'dual-LNB' schotel slechts 1 LNB kan gebruiken (zie tekening onderaan DEZE pagina.

Dit heb ik nu opgelost door een rotor te installeren, ook om wat meer satellieten te ontvangen. Maar dit is natuurlijk geen goede oplossing voor deze 'dual'.

Daarom ben ik van plan een normale schotel van max. 90cm aan te schaffen met een 'single-LNB'.<p>Is het noodzakelijk dat de hele schotel vrij zicht op de satelliet heeft of is 3/4 gedeelte ook genoeg? Een antwoord kan ik op het net nergens vinden, dus maar eens te raden bij de deskundigen onder jullie....<p>Sparrow, Apeldoorn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je schotel moet inderdaad vrij zicht hebben op de sat. een boom gooit doorgaans al roet in het eten, laat staan een muur. als je schotel nu voor 30% achter de muur staat dan zal je dus minimaal 30% verlies van signaalsterkte hebben.

bij een zeer sterke sat als astra of hotbird zal je dan misschien nog beeld hebben. dat is alleen proefondervindelijk vast te stellen. de enige oplossing is denk ik je schotel buiten het balkon uit te laten steken, of als mogelijk op het dak te monteren. met een beetje geluk heb je een plat dak, en met nog meer geluk van die mooie ventilatieschachten die door alle verdiepingen van je flatje lopen. schotel (draaibaar natuurlijk) op't dak, coax netjes door de ventilatieschacht, et voila. beter kan het niet.

Natuurlijk wel overleggen met de vereniging van eigenaren, of huurbaas. als je belooft alles netjes en waterdicht af te werken en ter keuring aan te bieden maakt men doorgaans weinig tot geen problemen. zeker niet als je kan garanderen dat je schotel vanaf de weg zo niet te zien is en dat dat je voornaamste drijfveer is om dat lelijke soepbord op het dak te zetten. Een beetje leuke inkleding van het verhaal kan soms wonderen verrichten.

Ook de voordelen van het schotelen doet soms wonderen. met een beetje geluk willen meerdere bewoners een schotel, en is het ineens een optie een heel circuit aan te (laten) leggen. Gedeelde smart is immers halve smart:-).

succes

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg, vrienden.

Een beugel buiten het balkon is geen optie, alles wat ik doe moet op het balkonnetje zelf gebeuren.

Ik concludeer dat ik, als de schotel enigszins in de 'schaduw' staat, dan maar beter een grotere schotel aan kan schaffen. In mijn geval rond 90cm, zodat bij het draaien het hekje net niet geraakt wordt.<p>Ik moet zeggen dat ik met mijn huidige 72cm schotel Astra-1 en Hotbird goed ontvang, maar ga ik meer naar het westen, dan klopt de 'neiging' van de schotel niet meer in combinatie met de dual LNB.<p>In ieder geval bedankt.<p>Sparrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...