Ga naar inhoud


(Technisat Digicorder HD K2): DVB-C en Irdeto


Gast M. Mulder

Aanbevolen berichten

Gast M. Mulder

Beste mensen,

 

Binnenkort ga ik de nieuwe Pioneer plasma TV 'KRP-500M' aanschaffen en wil daarbij een optimaal beeld. Daarnaast moet het geluid ook goed zijn zodat dit op mijn stereoversterker kan worden verwerkt.

Met andere woorden geen 'pruts ding' en gewoon high-end smile

 

Nu lees ik goede recensies/gebruikersreviews over de Technisat Digirecorder HD K2 (o.a. s a t vision en testeo.org). Deze is ook in de DVB-C variant te verkrijgen.

Op dit moment heb ik nog een Panasonic TU-DC40RD DVB-C ontvanger voorzien van een smartcard 'Irdeto' (ZIGGO).

 

Is het mogelijk om de smartcard in de Technisat te steken, waardoor deze het gelijk gaat doen of moet ik met CAM modules aan de slag, zoals bivoorbeeld de Alphacrypt CAM die ik in het CI slot moet steken van de Technisat. Of zijn er nog andere modules?

 

De DM8000 is mij iets te duur en de DM800 komt er in SD niet zo goed van af. Vooralsnog denk ik dat ik met de Technisat een redelijk high-end (in zover je hiervan kunt spreken in de digitale ontvangers) product in handen kan hebben.

De upscaler is goed, maar kan ik desnoods nog laten doen door wellicht de REON upscaler van HQV die in de Onkyo receiver modellen is verwerkt of door de Faroudja DCDi in de Denon/Marantz receivers.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zitten wat haken en ogen aan het gebruik van kabel PVR's met meerdere tuners in combinatie met het digitale TV signaal van Ziggo. Een CAM kan namelijk maar door één tuner tegelijkertijd gebruikt worden, dus moet de PVR sowieso in staat zijn om het eventueel op te nemen programma met de andere tuner met encryptie op te slaan, inclusief alle benodigde sleutel informatie om achteraf op een ander tijdstip de encryptie van de opname te kunnen verwijderen.

 

Dat achteraf verwijderen van de encryptie blijkt in de praktijk bij digitale TV via kabel nogal lastig te zijn. Met één van de eerste niet goedgekeurde kabel PVR's van Topfield heeft dat jarenlang niet lekker gewerkt terwijl dit merk toch volop gebruikt wordt voor satelliet ontvangst met het achteraf verwijderen van de encryptie. Een extra probleem is dat de sleutels van Ziggo tegenwoordig maar een zeer korte geldigheidsduur hebben. Zelf heb ik in het verleden wel eens een kabel PVR getest bij het voormalige Multikabel en toen had ik hooguit 48 uur om een opname te laten decrypten. De te testen PVR had optie om 's nachts in standby stand automatisch te decrypten, maar dan moest je niet te veel opnames hebben die gedecrypt moesten worden en moest je natuurlijk niet 's nachts een opname aan het maken zijn. Het ging met die PVR dus veelvuldig fout en bleef ik dus met encrypted opnames zitten omdat de sleutels verlopen waren.

 

Tegenwoordig schijnt de geldigheidsduur van de sleutels bij Ziggo nog korter te zijn, namelijk hooguit 24 uur. Dit heb ik zelf niet meer kunnen testen, maar bezitters van Loewe TV's met geïntegreerde PVR klagen hier veelvuldig over dat ze maar één kans hebben om een opname te decrypten en dat is nog dezelfde nacht nadat de opname gemaakt is anders kunnen ze het wel vergeten en ook dat gaat niet altijd goed.

 

Er is eigenlijk maar één manier die wel werkt en dat is het gebruik van twee AlphaCrypt Classic CAM modules en twee smartcards waarbij op iedere smartcard dezelfde pakketten geadministreerd zijn. Dat moet de PVR dan wel ondersteunen. Om maar een voorbeeld te noemen waar dat niet goed gaat zijn de Loewe TV's met PVR. Sommige modellen hebben maar één Common Interface (CI) slot zodat het fysiek niet mogelijk is, maar de Loewe modellen die wel twee CI sloten hebben maken geen gebruik van de tweede AlphaCrypt Classic CAM als die in het apparaat zit. De losse PVR die ik destijds getest heb maakte wel gebruik van beide AlphaCrypt Classic CAM's dus konden de opnames direct zonder encryptie naar de HDD worden geschreven.

 

Uiteraard zijn twee AlphaCrypt Classic CAM's een behoorlijke investering bovenop de prijs van de TechniSat HD K2. Binnenkort schijnt het wel bij Ziggo mogelijk te worden om zonder extra kosten meerdere smartcards te registeren waarop dan automatisch alle pakketten van de eerste smartcard worden overgenomen. Voor een dure TV met geïntegreerde PVR zijn dan de kosten van deze oplossing met twee AlphaCrypt CAM's nog wel te billijken omdat een losse PVR meestal ook 400 euro of meer moet kosten. Bijkomend probleem is echter dat Ziggo het gebruik van de AlphaCrypt Classic CAM niet wil hebben en als het even kan ook zal proberen om het gebruik hiervan actief tegen te werken. Het kan zomaar zijn dat de AlphaCrypt Classic CAM opeens niet meer werkt. Er is echter niemand die je kan vertellen of dat echt gaat gebeuren. Geruchten genoeg en Ziggo zal je het gebruik van de AlphaCrypt Classic CAM uiteraard afraden, maar wat er nu echt gaat gebeuren is de vraag. Mijn AlphaCrypt Claasic CAM heb ik in 2006 gekocht en ook toen gingen er al geruchten dat zeer binnenkort de AlphaCrypt niet meer zou functioneren en ondertussen doet hij het nog steeds.

 

Samenvattend zal je dus eerst moeten overwegen of je de gok met de AlphaCrypt durft te wagen want je koopt ook een dure TechniSat HD K2 waar je niets meer aan hebt als Ziggo met een actie tegen de AlphaCrypt komt. Daarna zal je moeten beslissen of je met één of twee AlphaCrypts aan de slag gaat en zal je dus moeten zien te achterhalen of het gebruik van één of twee AlphaCrypts in combinatie met de sleutel geldigheidsbeperkingen van het Ziggo digitale TV signaal kan werken met de TechniSat HD K2. En volgens mij zijn er niet veel gebruikerservaringen voor de HD K2 te vinden in Nederland, dus zal je goede afspraken moeten maken met een dealer in Nederland die je het apparaat laat retourneren als het niet blijkt te werken.

 

Veel haken en ogen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast M. Mulder

Hmmmm.......

 

Om het even voor kijzelf op een rijtje te zetten:

 

Ziggo stuurt volgens het 'IRDETO 2' encryptie systeem de signalen door. Deze moeten worden ontcijferd. Momenteel heb ik dus de Pansonic TUDC40RD die de 'IRDETO 2' encryptie kan decoderen en ik de beelden kan bekijken.

 

Wanneer ik zo'n Alphacrypt Classic CAM in het CI slot van de Technisat plaats en mijn smartcard erin doe, dan kan deze ook het 'IRDETO 2' signaal decoderen.

 

Vervolgens kan ik de gedecodeerde beelden bekijken of opnemen.

 

Hoezo weet ZIGGO dat ik nu een Alphacrypt CAM gebruik?

 

Het is dus niet mogelijk dat Technisat de één CAM module kan laten gebruiken door beide tuners? Dat gebeurd in een andere PVR toch ook, zoals bijvoorbeeld de HUMAX PVR-9200C.

Op de smartcard staat dus welk zenderpakket je gebruikt. Wat staat daar nog meer op?

 

De Technisat leek mij echt een uitstekend appaart voor beeld (zowel SD al HD) en geluid.

 

Kathrein maakt ook hele goede digitale ontvangers, maar deze werken ook op basis van het CONAX encryptiesysteem.

 

Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken dan?

 

 

Overigens kan je ook een goedkopere kaart zoals deze gebruiken, toch?

Euro-Irdeto CI-Modul

Irdeto-Euro-CI-Modul_73__10043_60.jpg

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: M. Mulder
Ziggo stuurt volgens het 'IRDETO 2' encryptie systeem de signalen door. Deze moeten worden ontcijferd. Momenteel heb ik dus de Pansonic TUDC40RD die de 'IRDETO 2' encryptie kan decoderen en ik de beelden kan bekijken.

Wanneer ik zo'n Alphacrypt Classic CAM in het CI slot van de Technisat plaats en mijn smartcard erin doe, dan kan deze ook het 'IRDETO 2' signaal decoderen.

Het zit iets anders in elkaar. De kanalen worden door Ziggo voorzien van een in de DVB specificaties vastgelegde encryptie. Het zogenaamde Common Scrambling Algorithm (DVB-CSA). De toegang tot de benodigde decryptie sleutels wordt geregeld door het zogenaamde Conditional Access System (CAS) op basis van smartcards en abonnementen. Ziggo heeft gekozen voor het Irdeto 2 CAS, maar dat had net zo goed het Nagravision CAS (UPC), het Conax CAS (Digitenne van KPN) of het Seca/MediaGuard CAS (CanalDigitaal) kunnen zijn. Iedere CAS fabrikant biedt haar klanten extra beveiligingsopties, zo ook Irdeto. Ziggo heeft er voor gekozen om gebruik te maken van een extra CAM key bovenop het normale Irdeto 2 protocol om er voor te zorgen dat alleen door hen goedgekeurde kabel ontvangers met CAM key gebruikt kunnen worden in combinatie met de door Ziggo uitgegeven smartcard. Vandaar dat standaard Irdeto 2 CAM's die vanaf zo'n 50 euro te koop zijn niet willen werken en je alleen de door Mascom aangepaste AlphaCrypt Classic CAM kan gebruiken. Die ondersteunt namelijk ook de CAM key van de Ziggo kabelbedrijven.

Voor alle duidelijkheid: Ik beperk mijn uitleg even tot een hardware-matige CAM. Hoe het zit met software-matige CAM's kan je hier op dit forum ook nalezen en daar is ook een CAM key nodig.

Citaat:
Hoezo weet ZIGGO dat ik nu een Alphacrypt CAM gebruik?

Dat weet Ziggo niet, maar Ziggo weet wel dat er in het algemeen door een deel van hun klanten een AlphaCrypt Classic CAM wordt gebruikt en zoals gezegd: Dat willen ze niet omdat ze geen controle hebben over de apparatuur waarin wij die AlphaCrypt Classic CAM kunnen gebruiken. Ik zeg verder ook niet dat Ziggo het gebruik van de AlphaCrypt Classic CAM op termijn met zekerheid zal gaan uitschakelen, ik geef alleen aan dat als ze dat technisch voor elkaar kunnen krijgen zonder consequenties voor hun eigen goedgekeurde kabel ontvangers dat ze het dan zeker niet na zullen laten.

Citaat:
Het is dus niet mogelijk dat Technisat de één CAM module kan laten gebruiken door beide tuners? Dat gebeurd in een andere PVR toch ook, zoals bijvoorbeeld de HUMAX PVR-9200C.

In een Humax iPVR-9200C wordt gebruik gemaakt van een software-matige CAM library die door Irdeto zelf wordt geleverd waarvan gewoon meerdere instanties worden gebruikt voor iedere tuner zodat die onafhankelijk van elkaar meerdere kanalen gelijktijdig kunnen decrypten. Bij een hardware-matige CAM kan er maar één Transport Stream tegelijkerijd door de CAM gehaald worden voor het verwijderen van de encryptie van het gekozen kanaal. Een technische beperking dus. Vandaar dat je er twee nodig hebt om hetzelfde te bereiken als bij de Humax iPVR-9200C, namelijk het opnemen zonder encryptie. De software-matige CAM library van Irdeto wordt overigens in alle goedgekeurde kabel ontvangers gebruikt, dus ook in je Panasonic. De naam en versie van die softCAM kan je terugvinden in de status menu's van de Panasonic. Even zoeken naar "SoftCell".

Citaat:
Op de smartcard staat dus welk zenderpakket je gebruikt. Wat staat daar nog meer op?

Geen idee. Dat kan afhangen van het merk CAS dat er gebruikt wordt, maar in ieder geval aan jouw smartcard verbonden pakketten.

Citaat:
De Technisat leek mij echt een uitstekend appaart voor beeld (zowel SD al HD) en geluid.

Kathrein maakt ook hele goede digitale ontvangers, maar deze werken ook op basis van het CONAX encryptiesysteem.

Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken dan?

Als het aan Ziggo ligt dan kijk je niet verder dan door hun goedgekeurde ontvangers die ik persoonlijk schaar onder de noemer goedkope en buggy rommel. Ziggo schijnt dit jaar wel een nieuwe Common Interface (CI) specificatie te gaan ondersteunen, namelijk CI Plus (CI+). Dat is echter geen standaard CI specificatie, maar een initiatief van een paar fabrikanten om tegemoet te komen aan de eisen van de kabelbedrijven tot meer controle over apparatuur waarin een door hun uitgegeven CAM kan worden gebruikt. Die CI+ specificatie schijnt net afgerond te zijn en nu moeten er nog instanties worden opgericht voor het keuren en uitgeven van sleutels. Er zijn nog geen fabrikanten die officieel hebben aangegeven dat ze echt met CI+ compatible sloten gaan komen en tot dusver heeft alleen KabelBW in Duitsland officieel via een persbericht aangegeven dat ze CI+ gaan ondersteunen met een eigen CAM. Officieel gezien kijkt Ziggo de kat nog steeds uit de boom omdat er geen officiele persbericht is uitgegeven. CI+ biedt echter ook weer mogelijkheden aan de digitale TV provider om alleen CI+ apparatuur die zij zelf hebben gekeurd toe te laten tot hun netwerk, dus voor de klanten blijft de onzekerheid hetzelfde. Het kopen van een apparaat met een CI+ logo biedt wederom geen garantie dat het apparaat ook gebruikt kan worden bij Ziggo en uit monde van wat Ziggo medewerkers op forums lijkt Ziggo alleen CI+ compatible TV's toe te laten. Waarschijnlijk geen losse CI+ ontvangers, PVR's of DVB-C PC-TV kaarten dus voor hun abonnees.

Wat je wel moet doen kan ik je niet vertellen. Al dit gedoe hebben we te danken aan het beleid van Ziggo. Ik geef je alleen maar wat extra informatie om te overwegen en verder moet je zelf besluiten wat je wel of niet doet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: M. Mulder
Overigens kan je ook een goedkopere kaart zoals deze gebruiken, toch?

Op het moment dat ik het voorgaande antwoord aan het typen was heb je deze vraag nog toegevoegd. Het antwoord daarop is: Nee. Zie de uitleg in mijn vorige reactie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast M. Mulder

De Alphacrypt Classic CAM wordt dus 'uitgelezen' door de Technisat digitale decoder. Is het per definitie uitgesloten dat de software-matige CAM library niet geintegreerd is in een alphacrypt CAM module zodat deze kan worden uitgelezen door de Technisat of wellicht heeft de Technisat zelf deze library al en/of is toe te voegen?

 

Stel dat mijn smartcard het det in een Alphacrypt Classis CAM module van een ander merk, doet deze het dan automatisch ook in de Technisat? Er even alleen van uitgaande dat ik niet ga opnemen en kijk in SD en HD kwaliteit.

Wat kan er nog ontbreken in de Technisat die dit toch onmogelijk maakt?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: M. Mulder
De Alphacrypt Classic CAM wordt dus 'uitgelezen' door de Technisat digitale decoder. Is het per definitie uitgesloten dat de software-matige CAM library niet geintegreerd is in een alphacrypt CAM module zodat deze kan worden uitgelezen door de Technisat of wellicht heeft de Technisat zelf deze library al en/of is toe te voegen?

Er wordt niets "uitgelezen" door een apparaat met een Common Interface (CI) slot waarin de AlphaCrypt Classic CAM gaat. De CAM heeft gewoon een functie die kan worden aangesproken en dat is het decrypten van het door de gebruiker gekozen kanaal. Uiteraard staat er ook een softCAM op de AlphaCrypt Classic CAM, maar dat is er één gemaakt door Mascom, de fabrikant van de AlphaCrypt Classic CAM.

We kunnen hier een hele verhandeling gaan houden over de theoretische mogelijkheden van de CAM of het intergreren van een Irdeto softCAM door TechniSat, maar dat heeft niet zoveel zin aangezien het nu eenmaal niet zo werkt.

Citaat:
Stel dat mijn smartcard het det in een Alphacrypt Classis CAM module van een ander merk, doet deze het dan automatisch ook in de Technisat?

AlphaCrypt is een merknaam van Mascom voor een door hun uitgebrachte CAM die geschikt is voor meerdere type CAS systemen. Welke CAS systemen dat exact zijn hangt af van het type AlphaCrypt. Een Classic uitvoering werkt wel met het Irdeto 2 CAS, maar de Light uitvoering bijvoorbeeld niet. Er zijn dus geen andere AlphaCrypt fabrikanten. Er zijn wel andere Irdeto 2 CAM fabrikanten, maar zoals aangegeven werken die vanwege de extra CAM key beperking niet met de smartcard van Ziggo.


Citaat:
Er even alleen van uitgaande dat ik niet ga opnemen en kijk in SD en HD kwaliteit.
Wat kan er nog ontbreken in de Technisat die dit toch onmogelijk maakt?

Als je deze PVR niet wilt gaan gebruiken om op te nemen dan kun je natuurlijk volstaan met één AlphaCrypt Classic CAM, maar het probleem blijft hetzelfde: Als Ziggo namelijk wel de AlphaCrypt Classic CAM weet uit te schakelen dan heb je ook niets meer aan je TechniSat HD K2. Wat jij jezelf zal moeten afvragen is of die PVR (samen met de AlphaCrypt Classic CAM) niet te duur is om die gok aan te gaan. En is er dan, als het je alleen maar gaat om HD en SD kanalen kijken zonder opname functionaliteit, geen goedkopere niet goedgekeurde HDTV ontvanger zonder PVR functionaliteit te vinden?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast M. Mulder

Ik heb in ieder geval Technisat ook een mail gestuurd. Stel je voor dat ZIGGO het signaal iets anders gaat decrypten en de Alphacrypt Classic niet meer werkt, dan moet mijn Panasonic toch ook niet meer werken?

 

Je geeft aan dat de gok wellicht te groot, omdat het aardig prijzig is. Dat ben ik wel met je eens, maar ja helaas kan ik geen andere goede SD/HD digitale decoder vinden met PVR functie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: M. Mulder
Stel je voor dat ZIGGO het signaal iets anders gaat decrypten en de Alphacrypt Classic niet meer werkt, dan moet mijn Panasonic toch ook niet meer werken?

Ik gaf al aan dat Ziggo natuurlijk alleen tot dergelijke maatregelen overgaat als dat geen consequenties heeft voor de door hun goedgekeurde ontvangers waar de Panasonic ook onder valt. En voor de volledigheid: SoftCell is een software library vergelijkbaar met bijvoorbeeld een DLL onder Windows. Ziggo kan door middel van een firmware update die library vervangen door een nieuwere versie. Het zal mij niets verbazen als ze dat ook geforceerd kunnen doen bij alle door hen goedgekeurde ontvangers omdat het firmware update systeem van Ziggo niet een in de DVB specificaties vastgelegd firmware update protocol is maar een eigen door Irdeto gespecificeerd protocol.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...