Ga naar inhoud


[DM7025] Beeldkwaliteit Component Video (YPbPr)


BushWhacker

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: MiLo
Werkt ook met RGB hoor, is verder hetzelfde signaal met een simpele lineaire conversie. Je versterker hoeft er niet van te weten dat het RGB is, niveaus zijn ook gelijk.

Wat ik bedoel is dus gewoon via de versterker schakelen alsof het YUV is, maar dan gewoon RGB uitsturen.

Met dank. Zou gauw het spul binnen is ga ik het proberen.

gr,
BW

DM7020HD - 1TB HDD 2.5" - 2x DVB-C/T (Ziggo) - OpenPLi 3.0 (29-01-2013)

DM7025 - 2x DVB-C (Ziggo) - OpenPLi 2.1 (04-04-2012)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: FvW


Incorrect. De Dm7025 kan YPbPr weergeven via de SCART over de RGB pinnen. Dit is in te stellen via het AV menu. (wel moet in /etc/enigma2/settings de optie `config.av.yuvenabled=true` zijn gevuld).



Je hebt nog heeeeeeeeel veel te lezen !!!

Nogmaals --- DE 7025 HEEFT GEEN COMPONENT !!! ---

FvW


ik zou graag willen weten waarop jij dit baseer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tritium...ik baseer niet !

tssss...

 

Dat er uit een gloeilamp en een TL buis beide licht komt wil nog niet zeggen dat ze beide gelijk werken..... tssss.

 

Hier in baby tekening het verschil,

trek dit maar eens softwarematig recht.....

 

RGB%20-%20Component.jpg

 

Component%20-%20RGB.jpg

 

FvW

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je punt nog steeds niet. Ziet er softwarematig poepsimpel uit, in je schemaatje staat het volgende:

 

Y = 0.11 B + 0.59 G + 0.30 R

Cr = Y - R

Cb = Y - B

 

Da's een simpele lineaire bewerking die je prima kunt doen in 8-bit fixed point, het formaat waar video data meestal in bewerkt wordt.

 

Waarschijnlijk werkt het anders omdat veel STB chips een YUV framebuffer gebruiken voor het videogedeelte en er juist een conversie nodig is om RGB te genereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een DM7025 via scart->component kabel->Sony upscaling receiver via HDMI->Sony Bravia.

 

Super beeld. Inderdaad YUV/YPbPr aangezet via menu. Veel beter beeld dan via Scart of composiet.

 

En voordat ik een flamewar ontketen: ja, het zal vast wel liggen aan de voorheen gebruikte scart kabels (iets dikker dan een duim trouwens). Of aan de brakke scartingang (?) van de Bravia. Of aan afgewende solar flares/dikkere electronen/mijn selectieve perceptie? :D:D:D

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MiLo
Ik snap je punt nog steeds niet. Ziet er softwarematig poepsimpel uit, in je schemaatje staat het volgende:

Y = 0.11 B + 0.59 G + 0.30 R
Cr = Y - R
Cb = Y - B



Milo,

Als je dan toch meer exacte details wilt dan moet je het wel goed doen !

Y = 2,99 R + 0,587 G + 0,114 B
Cr = 0,713 (R-Y)
Cb = 0,564 (B-Y)

Uitgevoerd in de matrix die nodig is om het signaal om te zetten.

Dat nu net die matrix (incl. fase draaing en verlenging ) essentieel is om de juiste kleuren weer te geven en de signalen te scheiden,en NIET aanwezig is in de hardware van de 7025, proberen ze met softwarematige aanpassingen van het kleuren spectrum van het uitgestuurde RGB signaal het eindresultaat van component te SIMULEREN.

Het is een gewoon RGB signaal met een kleuren aanpassing in de software om op component te lijken. !!!

Met de bijbehorende spanningspiek op COMPONENT ingangen van beelschermen en AV versterkers ( als ze converteren naar b.v HDMI)

Zichtbare verstoring in kleurweergave blauw en rood ( zweem )

Tis zoals het is en nogmaals --- De 7025 heeft GEEN component uitgang !!! ---

Ik wil het wel wat nuanceren -- Het lijkt wel een beetje component, maar IS het ZEKER NIET --

FvW
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ricardo666
Origineel bericht van: FvW


Tis zoals het is en nogmaals --- De 7025 heeft GEEN component uitgang !!! ---

Ik wil het wel wat nuanceren -- Het lijkt wel een beetje component, maar IS het ZEKER NIET --

FvW


Zal wel werkt anders best.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ricardo666


Zal wel werkt anders best.


Vediep je nu eens in de specificaties ! Dan kan je toch niet anders concluderen dan dat je jezelf voor de gek houdt ?

Hier de opbouw van een RGB signaal....
RGB.jpg

En hier de opbouw van een component signaal....
component.jpg

En meet nu eens het zogenaamde component signaal van de Dreambox 7025.

Ra ra wat er uit komt, maar zeker GEEN COMPONENT en daar gaat het in dit topic over.

Je kijkt nu met een component kabeltje naar een gecorrigeerd RGB signaal op een component ingang.
Jammer dat de belasting aftrek voor brillen is afgeschaft.

FvW

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is net als out-of-specs DVD's (ongeldige resolutie en gop sizes enzo). Het mag officieel geen DVD heten, er zijn ook spelers die het niet lusten, maar veel spelers werken er gewoon mee. Garantie tot aan de deur ;-)

 

Overigens kan TS inderdaad beter gewoon het RGB-signaal uit de SCART plug pikken, die als component aan de versterker aanbieden, en dan wat daar uit komt weer als RGB in de TV stoppen. Qua bandbreedte maakt het zowiezo niks uit, qua levels iets, maar niet echt de moeite waard.

 

Dan heb je tenminste zeker weten goed beeld, volgens de standaard.

 

Ik heb ooit eens een (electrisch) sp/dif signaal over een RGB-switch gestuurd, werkte ook prima :-)

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tritium
@fvw
RGB is ook component.

dus dat je zegt dat de 7025 geen component heeft is onjuist.


Nu snap ik hoe je aan 330 posts komt.

In ieder geval hoop ik voor je dat je het snapt.
Wees blij dat je de uitleg gekregen hebt.

En mijn cd speler heeft ook dezelfde stekkers als de component aansluiting, dus ik kan nu CD kijken op mijn plasma scherm met een vleugje RGB signaal dan lijken mijn ski-stokken op mijn alpenwei-CD een tikje scherper te zijn, en met volle bas want ik gebruik een DHCP - HDMI converter die dan wel een andere stekker heeft maar gelijk is aan DVI, en dat is ook erg goed, heb ik gehoord van een dochter van mijn overleden oma die toevallig ook mijn zuster is.

FvW


Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: FvW

Vediep je nu eens in de specificaties ! Dan kan je toch niet anders concluderen dan dat je jezelf voor de gek houdt ?


en verdiep jij je anders ff in de specs van de ati, die doet intern yuv. Alleen wordt dat omgerekend naar rgb, omdat dat het enige is wat je met een scart kunt aansluiten.

Dus intern doet de 7025 niets anders dan yuv, maar kwa aansluiting niets anders dan rgb.

Resultaat is dat beide niet optimaal zijn, je ziet bijvoorbeeld rekenfouten in het rgb signaal, overstuurde waarden.

Beste resultaat zou je krijgen door het yuv signaal voor de STV6412 af te tappen, en op component tulpjes aan te bieden.
Na de stv is het een rgb signaal geworden, wat niet echt goed meer in component omgevormd kan worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...