Ga naar inhoud


[DM7025] Beeldkwaliteit Component Video (YPbPr)


BushWhacker

Aanbevolen berichten


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

"component uit" van mijn 7025 was qua kleuren veel minder dan RGB. Ik zag via component allerlei kleurproblemen.

Echostar LT8700, Topfield 5000PVR en Dreambox 800HD via multiswitch op een draaibare Echostar 120cm en vaste Visiosat tri-sat schotel met Invacom en Smart LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: FvW
,

Ook al wordt er intern met een gequatrapoleerde versie van het meest exotische videoprotocol gewerkt, bewerkt of uitgestuurd....

---- De 7025 heeft nog steeds GEEN component uitgang.----



maar dat is al wat anders dan wat je zonet beweerde

Origineel bericht van: FvW

Het is een gewoon RGB signaal met een kleuren aanpassing in de software om op component te lijken. !!!


het is namelijk een component signaal met een kleuren aanpassing in de software om op rgb te lijken.

Maakt mij verder niets uit, maar als je mensen keihard aanvalt op hun uitspraken, moet je wel heel zeker weten dat je eigen informatie juist is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

,

 

Je hebt, zonder dat ik dit ga betwisten, van de interne processen van de dreambox meer kennis dan ik. En ik zal de eerste zijn om hiervan te leren.

 

Dat er eerst omgezet wordt van yuv naar een RGB met fouten (quote) waarna met dit al gebrekkige RGB signaal geprobeerd wordt om een nog slapper aftreksel te maken wat GEEN component is, en dat mensen dit beter vinden in beeldkwaliteit is toch tranentrekkend.

 

Het wordt alleen maar erger.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: FvW
,

Je hebt, zonder dat ik dit ga betwisten, van de interne processen van de dreambox meer kennis dan ik. En ik zal de eerste zijn om hiervan te leren.

Dat er eerst omgezet wordt van yuv naar een RGB met fouten (quote) waarna met dit al gebrekkige RGB signaal geprobeerd wordt om een nog slapper aftreksel te maken wat GEEN component is, en dat mensen dit beter vinden in beeldkwaliteit is toch tranentrekkend.

Het wordt alleen maar erger.....


rgb is gewoon component.
ypbpr is ook gewoon component.

zelfs s-video is component, maar minder in kwaliteit.

tussen ypbpr/rgb zit geen verschil in kwaliteit, de gene die het kan zien krijgt van mij een kist bier, cool (de 1e dan, als alle forumleden het ineens kunnen zien, ben ik bankroet whistle )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tritium

rgb is gewoon component.
ypbpr is ook gewoon component.


Helemaal mee eens. Alleen andere componenten, lol. Maar aangezien PCbCr zo lastig schrijft maken de meesten er maar "gewoon" component van.

Ik vind dat hele PCbCr zowiezo een draak. Het kan technisch niets wat RGB/SCART niet ook kan (minder zelfs, want je mist de stuursignalen zoals WSS), alleen omdat men in de USA geen SCART heeft, heeft men daar PCbCr ingevoerd voor HD, tot zover nog schappelijk, maar een of andere stomme fabrikant heeft toen ingesteld z'n HD signaal alleen uit deze uitgang komt en niet uit de SCART-uitgang. En de andere fabrikanten zijn daar vrolijk achteraan gelopen. Belachelijk. Ik zal blij zijn als het helemaal uitgestorven is, het heeft geen bestaansrecht.

Origineel bericht van: tritium

tussen ypbpr/rgb zit geen verschil in kwaliteit, de gene die het kan zien krijgt van mij een kist bier, cool (de 1e dan, als alle forumleden het ineens kunnen zien, ben ik bankroet whistle )


Dat gaat je zeker een kist bier kosten. Want theoretisch is er inderdaad geen verschil, in de praktijk, met name bij de dreamboxen, is er wel nogal verschil in kwaliteit, gewoon door slechte implementatie, het is helemaal niet nodig.

Geef mij maar HDMI, dan heb je al dat ge**** niet.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter

Ik vind dat hele PCbCr zowiezo een draak. Het kan technisch niets wat RGB/SCART niet ook kan (minder zelfs, want je mist de stuursignalen zoals WSS), alleen omdat men in de USA geen SCART heeft, heeft men daar PCbCr ingevoerd voor HD.


Dit klopt niet helemaal al is de strekking en de conclusie wel correct.
Y,U(Cb)V(Cr) is nl al een slap aftreksel van RGB, het is nl ontwikkeld om backwards compatible te zijn met de zwart wit tv's bij de introductie van de kleuren tv.

Y bevat het spectrum van licht naar donker.U van rood to geel en V van Blauw tot geel.

Het Y signaal werd gebruikt(in die overgangsperiode) voor de zwart wit tv's, RGB wat toen al werd gebruikt was niet geschikt en nam te veel bandbreedte in.

Door de overlap in kleuren in van de U en V waar rood 3 keer in voorkomt, groen 2 keer en blauw 1 keer krijg je een signaal wat al bij voorbaat enorm gecorrigeerd moet worden.

Vroeger op de "oude troep" TV's zag je dit niet maar tegenwoordig heb je goede handling van dit prutsignaal nodig om een redelijk beeld te krijgen.

Na, genoeg wel weer voor vandaag.

FvW



Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zeer zeker op de hoogte van YUV en alle varaties daarop. Het is heel normaal om in een luminantie/chrominantie kleurruimte te werken, aangezien het menselijk oog veel meer detail ziet in luminantie dan in chrominantie. Als je je beeld naar deze componenten omrekent (digitaal danwel analoog), dan kun je de bandbreedte van het kleursignaal enorm verkleinen tegenover het luminantiesignaal wat nogal scheelt in de totale bandbreedte. Destijds met de invoering van PAL/NTSC was dat ook zeer zeker nodig ivm. compatibliteit (inderdaad). Vandaar dat kleurovergangen in een PAL-signaal er zo belabberd uitzien (om het maar niet over NTSC te hebben). Maar ook VHS voert deze truuk uit, en dan nog een stapje verder, zonder de reden van compatibiliteit. Alle digitale video-formaten werken ook met "verschil"-componenten, ook weer om dezelfde reden.

 

Maar er is dus geen enkele reden om dat signaal ook zo naar buiten te voeren, in de TV moet het uiteindelijk toch ook weer omgerekend/gematrixt worden naar RGB.

 

Theoretisch kun je in een "verschil"-component-signaal (analoog) net zoveel beeldinformatie kwijt als in een component-signaal (RGB), alleen zitten er twee extra reken- of conversie-stappen in, dus meer kans op vervorming.

 

Dus... niks YPbPr beter, alleen maar slechter! Maar ja, je hebt geen keus als je boven de 576i wilt kijken. Na ja, hdmi natuurlijk, dan ben je helemaal van alle gez**k af.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...