Ga naar inhoud


Verschil in ontvangstkwaliteit tussen 64 en 78 cm schotel


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik wil binnenkort een nieuwe schotel gaan kopen voor astra 19.2 ontvangst. Nu vraag ik me af wat de winst in signaalsterkte is bij een 78 cm schotel ipv een 64 cm schotel.

 

Als ik ervan uit kan gaan dat de versterking evenredig is met de oppervlakte van de schotel, dan zou een grotere schotel een verbetering van zo'n 1,7 dB geven.

 

Nu weet ik niet hoeveel dB een 64 cm schotel versterkt, dus ik kan ook niet bepalen of die 1,7 dB een relatief grote winst is.

 

Wie kan me hier meer over vertellen?

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Had zelf vroeger een 60 centimeter schotel. Nu heb ik een 100 centimeter. Het grote verschil is de weerreserve. Met een redelijk regenbui had ik bij die 60 geen ontvangst meer. Nu heb ik dat zeer zelden. Alleen bij een stortregen of bij sneeuw.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

G/T LNB 0.7 dB dB/K

54cm = 14.2

64cm = 16.0

78cm = 17.3

88cm = 19.2

110cm = 20.6

 

dit zijn gegevens van "standaard schotels" maar er zijn bepaalde

merken die ondanks hun afmetingen zeer goede waarden behalen , ze zijn dan ook een beetje "veel" duurder zelf zou ik steeds de voorkeur geven aan 88cm , zo heb je bij "hevige" regen minder kans op uitval

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 1 sat is de winst miniem.Wel met een lnb 0.2 db zal je het verschil zien.Bij meerdere lnb's ga dan naar 88 cm of zelfs 1 meter.Dan merk je het wel.Wat moeilijker in te stellen maar bij slecht weer geen verlies aan ontvangst.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...