Ga naar inhoud


Multi-media-PC: beeldkwaliteit


freeck

Aanbevolen berichten

Wat me opvalt bij elke implementatie van een op PC gebaseerde SAT-ontvanger: het beeld jittert bij het pannen van de opnamen.

Gegeven configuratie:

- mobo Gigabyte MA78GA met geintegreerde HD3200 grafische processor

- duo core BE2350 processor (load slechts 8-10 %)

- TT 3200 sat-kaart

- encoder powerdvd8 voor mpeg2 en mpeg4

- Samsung Syncmaster 226bw beeldscherm

Heeft iemand een idee of dit gejitter structureel verbonden is een PC-configuratie, het beeldscherm, of....?

Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lopende onderschrift van RTL-z ziet er niet uit, het schokt. Maar ook bij langzame pan's zie je, omdat ik er met mij neus (achter de PC) bovenop zit, dat het beeld als het ware verspringt.

Dit lijkt ook te gebeuren als je van boven naar beneden pan't.

Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schokkerige beeld wordt ook wel "judder" genoemd (en niet jitter want dat is heel iets anders). Judder is het gevolg van een niet evenredige framerate conversion waarbij het eindresultaat niet een veelvoud is van de originele opname.

 

Het meest bekende voorbeeld van judder is een blu-ray opname die meestal bestaat uit een een 1080p24 opname (dus 24 frames/seconde) en vervolgens wordt gekonverteerd naar 60hz refresh rate. Dit gebeurt door het 2:3 pulldown principe waarbij elke 2 beelden AB worden opgezet naar 5 beelden AABBB hetgeen niet een veelvoud is.

 

Een manier onm dit te voorkomen is de 24fps om te zetten naar 48Hz (Panasonic) of beter nog 72Hz (Pioneer).

 

Om een lang verhaal kort te houden, ook in het geval van een PAL 576i50 (25 fps interlaced) is het zaak om de refresh rate van je display op een veelvoud van 50 te houden, hoogst waarschijnlijk 50Hz zelf. Als de framerate niet 50Hz is, wie weet hoe de konversie van 50 halve frames/s naar de refresh rate van je display plaatsvindt...

 

Dit zou ik dus het eerst proberen maar als dat het euvel niet verhelpt moet de oorzaak waarschijnlijk worden gezocht in de kombinate videokaart, drivers en codecs. Google maar eens op "judder" en "htpc".

 

Er is ook een utility "ReClock" dat verbetering kan brengen (niet zelf geprobeerd), zie:

http://www.avforums.com/forums/computer-...o-renderer.html

 

gr

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deinterlacing moet veel beter kunnen. Je moet zorgen dat de Gpu 1 van de geavanceerde tecnieken gebruikt, b.v. "pixel adaptive". Cyberlink deinterlacing op "auto", in je dvb programma alle deinterlacing opties op "off" en in CCC de hoogst mogelijk setting selecteren.

 

Kun je in je dvb software de eigenschappen van de gebruikte DirectShow filters oproepen? Proppage.dll installeren om alle opties te bekijken. Welke renderer is in gebruik (vmr7, vmr9 of evr) en weleke deinterlacing modus wordt aangegeven?

 

Ati Gpu's hebben onder windows een aantal verborgen instellingen via de windows registry. Google eens naar exdeus om een idee te krijgen.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freeck, wil je laten weten hoe het gaat ?

 

Ik heb zelf ook "bagger" beeld, en helemaal op RTL7 ja met die balk onderin. Alsof we brillen nodig hebben.

Ik draai wel op 1366x768 op 60Hz. Ik wist niet dat dat veel invloed zou hebben, dus ik ga daar straks even mee stoeien en kijken of ik hem lager kan zetten.

 

Die reClock is overigens voor Windows ME? een post uit 2003.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens,

 

Ik kan jullie uit de droom helpen. Ik ben hier nu een half jaar aan het stoeien met een HTPC (ik gebruik nu Mediaportal 1.0 final). Er zijn een aantal opties om de beeldkwaliteit van de HD3200 met name op het gebied van de-interlacing te verbeteren.

- Gebruik een Phenom processor deze heeft HT3.0, zodat vector adaptive de-interlacing mogelijk wordt.

- Gebruik een goede softwaredecoder zoals Gabest o.i.d. , zodat MPEG2 niet meer hardware-matig wordt geaccelereerd.

- Of . . . (en dat heb ik gedaan) koop een goedkope HD3450 kaart voor ongeveer 3 tientjes!

 

Voor interlaced content vind ik die HD3200 maar niets, tenzij je natuurlijk een Phenom processor gebruikt.

 

Heb je al eens een 1080i kanaal (zoals Anixe HD) bekeken. Dit gaat helaas ook mis met de geintegreerde HD3200. --> Alternatief: CoreAVC of (voorkeur) HD3450 kaartje ;-)

 

Groet,

Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ook Gabest MPEG2 decoder geinstalleerd.

Ook ik gebruik Mediaportal en heb daar Gabest geselecteerd voor de mpeg2 kanalen. Als ik nu naar RTL7 kijk, dan ziet de balk onderin er vaag uit en lijkt het net of ik een bril nodig heb.

 

Enige wanneer RTL7 er goed uitziet is als ik de resolutie op 576x480 (zoiets) zet i.c.m. met PowerDVD codec. Dan ziet alles er perfect uit. Maar om deze resolutie nou te gebruiken.....

 

Ik heb overigens een Geforce 8300 chipset, en dus geen HD3200.

Wat kan ik doen om RTL7 goed te krijgen met een goede resolutie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vorige reacties te zien heeft dat wel wat losgemaakt...

bij mij heeft de aanwijzing om de framerate op 50 of 100 Hz te zetten veel verbeterd. Het judder is helemaal verdwenen.

Ik kijk nu naar kanaal Bloomberg, die net als RTLZ altijd zo'n lichtreclame onder in beeld vertonen, en ik moet zeggen de teksten glijden nu gelijkmatig door beeld.

Nogmaals bedankt voor de tips!

 

Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...