Ga naar inhoud


Ziggo/TVHome - Veel EMM's t.o.v. ECM


Sateetje

Aanbevolen berichten

Een vraagje over kaartupdates:

 

Waarom stuurt Ziggo belachelijk veel kaartupdates (EMM's)? Zie hieronder:

 

Ziggo:

ECM: 14940

EMM: 72272

 

CanalDigitaal:

ECM: 138960

EMM: 1107

 

NewCS Ziggo log:

[ 21:42:49 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:42:52 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was successfull

[ 21:43:01 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:43:02 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:43:17 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was successfull

[ 21:43:22 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:43:48 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:43:57 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:43:58 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:44:01 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:44:12 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:44:15 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:44:19 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:44:36 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was successfull

[ 21:44:38 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:44:43 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

[ 21:44:48 ] [ Irdeto ] Card AU on reader 0 (Ziggo (COM1)) was not successfull

 

 

Iemand een idee waarom dit is?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wanneer het tegenwoordig zo snel gaat, dan is het misschien om het cardsharen te fustreren.

 

De responsetijd tussen 'het kastje waar je naar kijkt' en de verderop gelegen server duurt, afhankelijk van het aantal routeringen op en de drukte op het het internet ook ongeveer 600ms. Wanneer de server meerdere 'klantjes' heeft, dan loopt de boel spoedig vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zouden ze binnen 600ms kaartupdates moeten doen om echt te frustreren. En dat is niet.

 

CS tegen gaan wordt lastig. Het helpt niet als ze met de snelheid van EMM's omhoog gaan. Hun eigen netwerk is ook niet al te snel smile

 

PS: wat zijn de Not Succesfull updates? Voor andere (nieuwere) kaartjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft te maken met de beperkte geldigheidsduur van de subscriptions (lees: pakketten) op de smartcard bij Ziggo. Een subscription is maar een beperkt aantal uren geldig in tegenstelling tot enige weken bij bijvoorbeeld CanalDigitaal. Als zo'n subscription verloopt heb je geen beeld meer omdat de smartcard denkt dat je geen abonnement meer hebt vanwege het uitblijven van subscription updates via Entitlement Management Messages (EMM).

 

Een aantal goedgekeurde Ziggo ontvangers verwerken tijdens standby stand geen EMM berichten meer met als gevolg dat na het aanzetten tijdelijk even een E19 wordt getoond totdat het eerste EMM bericht weer langskomt. Dat gebeurt alleen als zo'n ontvanger langer heeft uitgestaan/standby heeft gestaan dan de geldigheidsduur van de subsriptions op de kaart. Door te experimenteren met de duur van het uitzetten kan je dus met zo'n ontvanger achterhalen hoe lang de geldigheidsduur van een subscription is. Dat is een instelling bij Ziggo en kan zelfs per gebied (@Home/Casema/Multikabel) anders zijn omdat er nog steeds sprake is van gescheiden Irdeto Conditional Access Systems (CAS) voor deze Ziggo onderdelen. Met een Dreambox of een andere kaartserver zou je trouwens ook kunnen achterhalen hoe lang een subscription precies geldig is door na een succesfull update de toevoer van EMM berichten te onderbreken en bij te houden hoe lang je nog kunt kijken.

 

Om te voorkomen dat abonnees gaan bellen over die E19 meldingen is het van belang dat de verversingsfrequentie van die EMM berichten hoog is zodat een abonnee maar kort moet wachten op beeld na inschakeling van de ontvanger. Ik meen dat de verversingsfrequentie bij de Ziggo onderdelen van die EMM berichten op ongeveer één per de 30 seconden staat.

 

Naar het waarom van de korte geldigheid van de subscriptions kunnen we alleen maar raden. Mogelijk hebben ze het gedaan om het gebruik van niet goedgekeurde PVR's en eventueel DVB-C PC-TV kaarten tegen te werken zodat een gemaakte opname met encryptie maar zeer kort te decrypten is als er maar één AlphaCrypt CAM aanwezig is in zo'n PVR. Dergelijke PVR's met Common Interface (CI) slot en één AlphaCrypt CAM zijn om die reden in ieder geval nauwelijks te gebruiken bij Ziggo omdat je regelmatig met opnames blijft zitten die niet meer te decrypten zijn. Een veel gehoorde klacht van bijvoorbeeld Loewe TV eigenaren met een geïntegreerde PVR en zelf heb ik ook wel eens een niet goedgekeurde PVR met AlphaCrypt CAM uitgeprobeerd met dezelfde problemen.

 

Je moet je trouwens wel afvragen of alle EMM berichten die worden getoond in de log ook EMM berichten zijn die specifiek bedoeld waren voor jouw smartcard. Misschien is dat de reden dat er ook veel "Not succesfull" updates zijn.

 

De Entitlement Control Messages (ECM) die per kanaal en per subscription de decryptie informatie bevatten hebben een verversingsfrequentie van 10 seconden bij Ziggo. Een kanaal kan tot meerdere subscriptions behoren waarbij het preview pakket ook een subscription is. Onlangs heb ik me eens wat meer verdiept in die ECM berichten waarbij blijkt dat zo'n ECM bericht voor een bepaald kanaal kan bestaan uit meerdere secties waarbij iedere sectie voor een bepaalde subscription de door de ontvanger en smartcard benodigde decryptie informatie bevat. Die decryptie informatie is zelf ook weer van encryptie voorzien en kon ik verder dus niet analyseren, maar de subscription ID's, ook wel de CHID's (CAS channel ID's) genoemd, zijn niet encrypted.

 

Voor Ziggo/Multikabel worden de volgende CHID's (nummeriek) gebruikt voor de subscriptions:

 

Code:
   1 = Verrassing pakket   3 = Film1 pakket   4 = Sport1 pakket   5 = HDTV pakket   6 = Gay Lifestyle pakket   8 = Film & Entertainment pakket  10 = Basis HDTV pakket  11 = Basis pakket  13 = Totaal pakket  14 = Kennis & Nieuws pakket  15 = Muziek pakket  16 = Kids pakket  17 = Sport pakket  19 = Music Choice & XLnt Radio pakket  28 = Eredivisie Live Voetbal pakket  33 = ?  42 = ?  83 = Hindi pakket  84 = Chinees pakket 208 = Turks pakket 209 = Uitgebreid Turks pakket9999 = Preview pakket

 

En voor Ziggo/Casema is de CHID nummering van de subscriptions afwijkend:

 

Code:
    1 = Verrassing pakket    2 = Basis HDTV pakket    4 = Film1 pakket    5 = Sport1 pakket    6 = HDTV pakket   21 = Kennis & Nieuws pakket   22 = Sport pakket   23 = Film & Entertainment pakket   24 = Kids pakket   25 = Muziek pakket   26 = Music Choice & XLnt Radio pakket   28 = Eredivisie Live Voetbal pakket   67 = Chinees pakket   85 = Gay Lifestyle pakket  205 = Hindi pakket  208 = Turks pakket  209 = Uitgebreid Turks pakket  211 = Basis pakket  212 = Totaal pakket61439 = Preview pakket

 

Omdat er maar ééns per 10 seconden een ECM voor een kanaal verzonden hoeft te worden en ééns in de 30 seconden voor iedere abonnee een update van de EMM's is het EMM's in verhouding tot het aantal ECM's veel groter bij Ziggo, want er zitten hooguit 10 kanalen in een Transport Stream waarvoor apart ECM berichten verzonden moeten worden terwijl het aantal abonnees behoorlijk uitgebreid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Origineel bericht van: ArChie
Omdat er maar ééns per 10 seconden een ECM voor een kanaal verzonden hoeft te worden en ééns in de 30 seconden voor iedere abonnee een update van de EMM's is het EMM's in verhouding tot het aantal ECM's veel groter bij Ziggo, want er zitten hooguit 10 kanalen in een Transport Stream waarvoor apart ECM berichten verzonden moeten worden terwijl het aantal abonnees behoorlijk uitgebreid is.

Bij mij (Ziggo/Casema) komen de ECM's toch écht om de 20 seconden...

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat verhaal van opnames die niet meer te kijken zijn. Ik heb met een Dreambox 7025 opnames gemaakt en nu met mijn HTPC met FireDTV (zonder CAM, ik heb Acamd) en ook daar kan ik nog maandenlang de opnames bekijken. Ik heb zelfs een opname overgezet naar een andere PC en er een DVD van gebrand. Wat snap ik niet aan het verhaal? wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Mike Philippens
Bij mij (Ziggo/Casema) komen de ECM's toch écht om de 20 seconden...

Misschien dat de rate voor de Ziggo/Casema smartcards iets lager ligt? De laatste keer dat ik met mijn Humax IR-FOX C de ECM update rate even getimed heb was het nog 10 seconden, maar misschien hebben ze dat aangepast. Niet echt interessant wat de de exacte tijd is zolang maar duidelijk is dat de updates kort op elkaar volgen.

Citaat:
Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat verhaal van opnames die niet meer te kijken zijn. Ik heb met een Dreambox 7025 opnames gemaakt en nu met mijn HTPC met FireDTV (zonder CAM, ik heb Acamd) en ook daar kan ik nog maandenlang de opnames bekijken. Ik heb zelfs een opname overgezet naar een andere PC en er een DVD van gebrand. Wat snap ik niet aan het verhaal? wink

Jij maakt opnames waarvan de encryptie via de softCAM tijdens het maken van de opname verwijderd wordt en dergelijke opnames kun je tot in de eeuwigheid terugkijken. (Geïntegreerde) PVR's zonder de mogelijkheid tot softCAM's slaan de opnames meestal met encryptie op en moeten daarna zo snel mogelijk die encryptie als nog verwijderen omdat de sleutels maar zeer kort geldig zijn bij de Irdeto kabelbedrijven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...