Ga naar inhoud


[ALL] Welke koeling in de kast monteren?


-Wim-

Aanbevolen berichten

Ik heb een temparatuur thermostaat in de box gezet.

De ventilator op 12 volt, en de temparatuur ingesteld dat deze alleen bij intensief gebruik inschakeld.

De ven loopt dus alleen bij gebruik, en dan alleen als het nodig is.

Ik gebruik de velleman MK138 kit.

Klein en compact en 12 volt.

Variabele temparatuur instelling.

Deze heb ik gekocht voor 7,00 euro bij een electronica boer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een klein steuntje gemaakt aan het frame.

En heb de sensor bij de voeding zitten.

Zo meet ik de temparatuur bij de voeding, en als die oploopt gaat de ven draaien tot deze weer laag is.

Ik ben nu een printje aan het maken met een regelaar die de snelheid van de ven naar beneden brengt.

ZO zal de ven langzaam draaien bij normaal gebruik, en als de temparatuur omhoog gaat zal deze sneler gaan draaien.

Zo heb je altijd de juiste koeling, en het minste geluid ervan.

Ben nog in de testfase.

Ik wil de minimale snelheid en de maximale snelheid ook vast kunnen leggen.

En aan de hand van de temparatuur, sneller of lanzamer de ven laten draaien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je niet lager dan 5 volt want daaronder komt de fan niet door zijn eigen weerstand heen, die 5 volt is ruim voldoende voor koeling.

 

Ik heb de situatie nu als volgt ingericht:

 

boven de voeding zit een 4 cm fan op 5 volt van de voeding permanent te draaien, ik hoor deze niet of nauwelijks. vlak naast de tuners zit een 8 cm fan te draaien, deze is aangesloten op de 5 volt van de usb van de tv, dus deze draait alleen als de tv aan staat, ideale oplossing voor mij want als de tv uitstaat is de dreambox in stand-by, de tuners worden dan niet gebruikt maar de disk als server vaak nog wel als ik op de slaapkamer verder kijk.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad handig opgelost.

Maar ik wil alles into the box hebben.

En ben al zover dat ik een ventilator zover terug kan regelen dat deze dusdanig laag draait dat hij niet te horen is.

Verhoog ik dan de temparatuur door even men soldeerbout vlak bij de ntc te houden, dan gaat de ventilator naar hoog, en gaat echt koelen, en dan is hij wel wat hoorbaar.

Ben al het zoeken naar een variabele zodat de ven traploos geregeld kan worden, dus aan de hand van de temparatuur langzamer of sneller gaat draaien.

Dan heb je het beste van beiden, maar dat heb ik nog niet uit kunnen vogelen.

Wie weet kan iemand hiermee helpen, en kunnen we hier een printje voor maken low budget.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad de beste oplossing, gaat de maximale stroom output boven de 5 volt? Indien ja, dan zou ik deze begrenzen op 5 volt want dat is echt genoeg voor voldoende koeling, als beide fans op 5 volt draaien dan voelt mijn box zelfs koud aan!

 

Als de grote fan draait dan is die hoorbaar maar die draait alleen als de tv aanstaat en dan overstemt het geluid van de tv de fans.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...