Ga naar inhoud


[ALL] Welke koeling in de kast monteren?


-Wim-

Aanbevolen berichten

Mijn DM7025 staat samen met een DVD speler in een gesloten kast van 100 cm breed bij 50 cm diep en 40 cm hoog.

Het wordt redelijk warm in de kast en ik zou graag in de bodem van de kast 1 of 2 fans monteren om het zaakje koel te houden.

Ik dacht aan een computer case fan zoals deze.

Of zijn er betere oplossingen? Voorwaarden: moet absoluut stil zijn, en makkelijk te plaatsen.

 

 

 

Wavefield T90, 4x Quattro Titanium (HB, A1, A2, A3), Spaun SMS17089NF, Koka 799, 2x VU+ SOLO² Black Hole, Samsung LE46A786, Samsung LE32R82B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Neem een notebookcooler. Die plaats je onder de ontvanger.

Je hoeft de bijgeleverde voeding niet te gebruiken; je kunt 'm ook aansluiten aan de usb.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb eens gekeken naar die nootbook coolers

is ook een geinig idee, eigenlijk wel slim

 

maar alles in zo'n gesloten kast kan ook (als je pech hebt) gaan resoneren dan versterkt die kast alles net als de klankkast van een gitaar / contrabas.

 

dat heb ik zelfs al met een lacie usb hdd case die los op mijn werktafelblad staat

 

ligt er dus een beetje aan leg maar eens een tweedehandse PC ventilator in die kast en sluit hem eens aan (misschien schrik je)

 

chiao

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
achterwanden bij de doorsnee kasten zijn bedoeld om het ding stabiel te maken, anders klapt ie als een kaartenhuis in elkaar.

overigens je zult maar een 6000 euro designmeubel hebben, waar je dan de achterwand uit gaat slopen :D

chiao


Je hoeft ook niet de hele wand eruit te halen. Je kunt er ook ronde gaten in maken. De kast blijft dan net zo stabiel.
De kabels gaan meestal ook door de achterwand. Of het nou een designmeubel is of niet.

Ik wil alleen maar zeggen,dat als de kast gesloten blijft de ventilators niet zullen koelen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Achter in de kast is een gat van 7 cm diameter naar een kabelgoot in de muur. Achter de TV is er ook zo'n gat van 7 cm diameter. Dit dient als luchtaanvoer en als kabeldoorvoer. Daarom wou ik in de bodem twee fans plaatsen die de warme lucht afvoeren.

Wavefield T90, 4x Quattro Titanium (HB, A1, A2, A3), Spaun SMS17089NF, Koka 799, 2x VU+ SOLO² Black Hole, Samsung LE46A786, Samsung LE32R82B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maja, geeft een zeer belangrijke tip.

 

Warmte moet je afvoeren. Doe dat op een 'natuurlijke' manier; boven eruit.

Dan moet er dus ook ergens onderin koude lucht weer in kunnen.

Minimaal 10*10 aan ruimte maar mag natuurlijk ook 50*2 cm zijn ;-). Er onderin dus ook

 

De 7025 heeft erg veel gaten in z'n deksel, wel eens bij stil gestaan waarvoor dat is ?

Vergelijk maar eens met deksel v/d 7000, zie bijlage.

 

Voel eerst eens waar de 7025 het meest warm wordt.

Plaats dan daar een fan die de lucht OMHOOG blaast; maw weg met de warmte.

 

De fan hoeft niet snel te draaien / maakt ie ook minder lawaai. De fan is er om de conventionele warmte stroom te helpen.

Probeer eens of ie bv op 7 volt kan draaien. Das nl de spannign tussen gele en rode draad (12-5= 7).

 

p.s.

bij de foto v/d 7000 zie je hoe eenvoudig dmv tirw-wrap / spanbandje een fan is gemonteerd.

post-38911-1318260109,8307_thumb.jpg

post-38911-1318260110,4691_thumb.jpg

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik heb van de week twee koeling fans ingebouwd in de 7025 want die werd toch wel erg heet door het zeer intensieve gebruik. Eén 4 cm. fan zit onder het deksel boven de voeding en één 8 cm. fan vlak naast de tuners, die tuners van een 7025 worden toch wel bovenmatig heet.

 

Dat alles aangesloten op de 5 volt van de voeding (rood en zwart) de fans zijn nauwelijks of eigenlijk niet hoorbaar. het resultaat is dat de box niet heet, niet warm maar zelfs koud aanvoelt! En wat me het meeste opvalt is dat er geen enkele uitval meer is, box liep nog al eens vast bij heavy-use.

 

De 1tb SATA disk heb ik in een externe behuizing naast de box staan, dit niet vanwege warmte maar vanwege resonantie die ik maar niet wegkreeg.

 

Enige nadeel is dat de fans ook draaien als de box in stand-by staat en dat is eigenlijk niet nodig maar ik ben erg tevreden met deze oplossing omdat ik steeds het gevoel had dat ik het systeem aan het overbelasten was.

 

Ik blijf van mening dat de Dreambox (maar ook bijv. de Topfield) onvoldoende warmtehuishouding heeft. Mijn oude Panasonic DVDR, mijn huidige SONY DAV HT, mijn KPN IPTV tuner, allen hebben een cooling fan en worden niet heet.

 

Mijn oude Topfield 5000 PVR en de huidige Dreambox 7025, beiden geen cooling fan en beiden erg heet.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Ik heb van de week twee koeling fans ingebouwd in de 7025 want die werd toch wel erg heet door het zeer intensieve gebruik. Eén 4 cm. fan zit onder het deksel boven de voeding en één 8 cm. fan vlak naast de tuners, die tuners van een 7025 worden toch wel bovenmatig heet.

Dat alles aangesloten op de 5 volt van de voeding (rood en zwart) de fans zijn nauwelijks of eigenlijk niet hoorbaar. het resultaat is dat de box niet heet, niet warm maar zelfs koud aanvoelt! En wat me het meeste opvalt is dat er geen enkele uitval meer is, box liep nog al eens vast bij heavy-use.

De 1tb SATA disk heb ik in een externe behuizing naast de box staan, dit niet vanwege warmte maar vanwege resonantie die ik maar niet wegkreeg.

Enige nadeel is dat de fans ook draaien als de box in stand-by staat en dat is eigenlijk niet nodig maar ik ben erg tevreden met deze oplossing omdat ik steeds het gevoel had dat ik het systeem aan het overbelasten was.

Ik blijf van mening dat de Dreambox (maar ook bijv. de Topfield) onvoldoende warmtehuishouding heeft. Mijn oude Panasonic DVDR, mijn huidige SONY DAV HT, mijn KPN IPTV tuner, allen hebben een cooling fan en worden niet heet.

Mijn oude Topfield 5000 PVR en de huidige Dreambox 7025, beiden geen cooling fan en beiden erg heet.


In standby de ventilator laten draaien,heeft ook voordelen,dan blijft de box ook koel,en het verbruik van een PC ventilator verbruikt bijna niets!

Je kunt ook een laptop hardisk 2.5 in bouwen,met een verloopje,geen resonantie!

Ik heb zelf een 8 cm PC ventilator in mijn DM 7025,langs de tuners,draaien op 5 V,de box blijft lekker koel. smile

groetjes boekkie

 

 

 

Dreambox (DM 8000S) (DM 7025S)met open PLi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: boekkie

In standby de ventilator laten draaien,heeft ook voordelen,dan blijft de box ook koel,en het verbruik van een PC ventilator verbruikt bijna niets!

Je kunt ook een laptop hardisk 2.5 in bouwen,met een verloopje,geen resonantie!

Ik heb zelf een 8 cm PC ventilator in mijn DM 7025,langs de tuners,draaien op 5 V,de box blijft lekker koel. smile


Die 2,5 inch harddisk hebben onvoldoende capaciteit voor de doeleinden waarvoor ik de disk gebruik. Bovendien is de disk geen warmtebron meer omdat deze in een externe behuizing zit.

Overigens ben ik erachter gekomen dat de 8 cm. fan toch wel hoorbaar is, de vier cm. niet hoorbaar dus op de plek van de tuners gaat de 8 cm. eruit en komt een 4 cm. in de plaats, die fans zijn 12 volt en draaien op 5 volt.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is om toch op 12volt te draaien, maar dan 8cm cooling

fans van 1000rpm.

Heb er 2 in m'n 7025 en doen het erg goed en stil, heb ook in het begin 12volt waaiers op 5 of 7 volt laten draaien dat ging bij mij maar tijdelijk goed, deze starten niet altijd goed zonder er met de hand een zwieper aan te geven.

1000rpm waaiers zijn iets duurder maar veel beter in mijn optiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik weet niet hoe het komt maar die twee 12volts fans draaien als een tierelier bij mij op 5 volt, toch echt rood en massa en dat 5 volt.

 

Sterker nog, ik wil het toerental eigenlijk nog iets terugschroeven.

 

Anyway: ik zat te bedenken, ik wil eigenlijk alleen koeling als de box actief is, in stand-by wordt de box niet zo heet.

 

Ik heb op mijn tv een usb aansluiting en ik zat te denken dat de koeling pas aangaat als ik tv ga kijken, kan ik op de één of andere manier 5 volt uit de die usb krijgen, indien ja, hoe?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...