Ga naar inhoud


Waar op letten bij aanschaf nieuwe LCD TV


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Naar aanleiding van mijn vorige post de volgende vraag.

 

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe LCD TV te gaan kopen.

Nu zie je vaak bij de specificaties waarden staan voor contrastverhouding bijvoorbeeld 1:1500 (Native) en 1:7500 (Dynamic), helderheid en responstijd.

 

Bij mijn huidige TV heb ik last van strepen door het beeld bij snel bewegend beeld (F1 of voetbal). Zie de link hierboven voor meer informatie.

 

Waar moet ik op letten bij aanschaf van een nieuwe LCD TV om deze problemen te vermijden?

En wat is het verschil tussen 'Native' en 'Dynamic'?

 

mvg,

The Iron Maiden

 

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb inmiddels deze informatie gevonden:

 

 

LCD: meer keus, goedkoper en geschikt voor kleine afstand

Voordelen

 

Kies jij voor een LCD-tv, dan heb je een ruime keus. Deze tv's zijn te verkrijgen vanaf 37 cm, een plasma-tv heb je pas vanaf 94 cm. Daarnaast verbruikt een LCD-tv nog altijd iets minder stroom, hoewel plasma-tv's tegenwoordig veel zuiniger zijn dan vroeger. En een LCD-tv heeft een hogere resolutie: zelfs al zit jij op een kleine kijkafstand van je tv, dan nog heb een scherp beeld.

Nadelen

 

De beeldkwaliteit van de LCD-tv laat echter nog wel eens te wensen over. De kleuren komen niet altijd even goed over en bij een slecht signaal kan het beeld korrelig zijn. Ook kun je bij een LCD-tv last hebben van een kijkhoek: kijk je schuin naar de tv, dan kan het beeld contrast en helderheid verliezen.

 

 

Plasma: groot-groter-grootst, mooi-mooier-mooist

Voordelen

 

Een plasma-tv is vooral voor liefhebbers van een groot beeldscherm geschikt. Ze zijn er namelijk alleen in grote formaten, vanaf 94 centimeter diagonaal. De kleuren op een plasma-tv zijn natuurlijk en de beelden zijn vloeiend. Het beeld is altijd goed, zelfs als het signaal wat minder is.

Nadelen

 

Helaas is groot niet altijd beter. Want hoe groter je beeldscherm is, hoe verder je van de buis af moet zitten om relaxt tv te kunnen kijken. Ook kun je bij een plasma-tv meer last hebben van lichtinval. Daarnaast moet je bij plasma's - doordat ze pas vanaf 94 cm te verkrijgen zijn - meer geld uittrekken: deze tv's zijn pas verkrijgbaar vanaf €1.000,- .

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens op de kieskeurig site bij panasonic th-42xp80. Ik heb deze plasma sinds vrijdag ( zeer ruim onder de € 1000 )en geeft met de Humax5400 een geweldig beeld.

 

Besteld en opgehaald bij een internetwinkel in de buurt,scheelde toch €200 met de normale elektronica zaken !

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook eerst aan een lcd tv gedacht. Maar ik ben blij dat ik een plasma tv gekocht heb. Het beeld is gewoon een stuk beter veel meer contrast en niet vlak. Het lijkt haast drie-dimensionaal. Hij gebruikt misschien iets meer maar dat interesseert mij niet.

Lichtinval daar heb ik geen last van terwijl ik toch een groot glas oppervlak heb van 18 vierkante meter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn onderhand toch wel LCD schermen te koop die goed genoeg zijn om eem plasma te vervangen?

 

Dan bedoel ik niet die "goedkope" schermen die op de markt zijn die veel mensen als "goed genoeg" zien of de werkelijke beperkingen niet van willen zien ("hij is toch plat en groot en veel beter dan de oude" metaliteit).

 

Wij (vriendin en ik) zijn hier nog niet zo ver maar hebben het pas wel over LCD/Plasma schermen (als vervanger) gehad dus ben ik maar meer/beter/goed aan het rondneuzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
...En een LCD-tv heeft een hogere resolutie: zelfs al zit jij op een kleine kijkafstand van je tv, dan nog heb een scherp beeld.
...


Dat is niet waar, plasma's hebben tegenwoordig ook een resolutie van 1920x1080p, hogere resoluties zijn er niet voor tv beelden.
Wel is de helderheid van een lcd meestal hoger.

Satelliet spullen verkocht, kijk nu met plezier via de kabel (Ziggo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nou of het beter is weet ik niet.

Maar zwart is door de LED techniek nu ook wel echt zwart.

 

Ik heb op de slaapkamer een 40inch uit de nieuwe 9 serie van samsung staan. En als ik die vergelijk met mijn plasma Panasonic TH-50PZ800, die beneden staat. Is wel te zeggen dat de LCD met LED techniek er zeker op vooruit is gegaan.

=========================

 

2X Droomdoos 8000HD - 1TB & 1.5TB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag naar 2 Hifi winkels geweest en daar vertelden ze me beide dat plasma TV's eigenlijk een achterhaalde theorie is en dat LCD op dit moment een beter beeld geeft.

De reden waarom plasma TV's nu zo goedkoop zijn is dat de fabrikanten/groothandels nog massa's plasma TV's in hun magazijnen hebben liggen die ze kwijt moeten. Dus nu in de aanbieding gooien of over 2 jaar in de vuilnisbak...

 

Er werd nauwelijks gesproken over plasma TV's toen ik om advies vroeg en ook de voorraad in de winkels is vrij beperkt.

 

Ik heb altijd gedacht dat plasma een stuk beter was dan LCD, maar als ik dit mag geloven schijnt dit dus niet zo te zijn.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iron Maiden

 

Je moet eerst bepalen wat voor jou de belangrijke kenmerken zijn voor een lcd. Zie je bijv. meestal tv in een ruim belichte omgeving en zoek je een tv van 42" of kleiner, kijk dan eerst in de lcd hoek. Veel belangrijker dan kontrast is naar mij idee de zwartwaarde (hoewel het kontrastbereik voornamelijk wordt bepaald door een lage zwartwaarde: een waarde van de lichtopbrengst van 0, dus echt zwart, betekent matematisch een oneindig kontrastbereik). Sony en Samsung hebben gemiddeld de beste zwartwaarde.

 

Voorts moeten de beeldbewerkingen op "uit" staan omdat die veel vaak veel bijwerkingen zoals strepen veroorzaken. Verder is een 100Hz of meer tv (Sony bijv) belangrijk.

 

LED geeft inderdaad een veel betere zwartwaarde maar m.i. is het beter op de 2e generatie te wachten. Bovendien is de beeldhoek minder dan niet LED lcd's.

 

Bedenk wel dat je in het hogere segment van de lcd terecht komt wil je aan alle eisen voldoen en als je daarbij ook een goed plaatje wilt bij SD én bij bewegende beelden zoals sport. Bijv de Sony KDL-40Z4500 komt een heel eind in de goede richting mits een goed signaal wordt aangeboden. E.e.a. hangt ook af van je budget.

 

Een lcd is niet scherper dan een plasma, integendeel. Een plasma heeft een hoger oplossend vermogen vooral bij bewegende beelden. Bij lcd is de scherpteindruk wel hoger.

 

Zie ook de sites hdtvtest.co.uk of digitalversus.

 

Heb je meer advies nodig dan meld je je maar even.

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plasma is bepaald niet een achterhaalde techniek en op dit moment is het nog steeds de beste techniek zoals aangetoond in polls in diverse av forums. Bepalend daarbij zijn de invalshoek en de kwaliteit bij bewegende beelden. Het verbaast me dat een speciaalzaak dit soort antwoorden geeft. Zet maar eens een plasma en een goede lcd naast elkaar met SD en bewegende beelden... Laat je niet van de wijs brengen en oordeel zelf.

 

Bovendien wordt 2009 het jaar van de heropstand van plasma let maar op. De verbruikscijfers van stroom die inderdaad momenteel iets hoger liggen dan lcd, worden dit jaar al gehalveerd (vanaf maart bij Panasonic gevolgd door de andere merken).

 

http://translate.google.com/translate?prev=hp&hl=it&u=http%3A%2F%2Fav.watch.impress.co.jp%2Fdocs%2F20090113%2Fdg111.htm&sl=auto&tl=nl

 

DeDream

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...