Ga naar inhoud


HTPC 1080p vloeiend afspelen


p0ske

Aanbevolen berichten

Ik zit met een probleempje waar ik maar niet uit kan komen. Ik heb onlangs een htpc gebouwd op basis van een AMD 4850e, en een Asus M3N78-EM moederbord. Deze heeft de Nvidia 8300 chipset aan boord, dus HD materiaal zou geen enkel probleem mogen zijn. Omdat geheugen nou eenmaal niet al te veel kost heb ik er meteen 4GB ingestopt. Het hele spul is via HDMI aangesloten op mijn tv.

 

HD materiaal speelt wel, maar af en toe hapert het beeld, en zie ik het aantal dropped frames weer toenemen. crazy Ook zie ik dat de CPU tussen de 60 en 75% belast wordt met uitschieters naar boven.

Ik ben wat aan het spelen geweest met de verschillende Nvidia drivers, zowel voor de GPU, als voor de chipset, maar tot nu toe lost dat het probleem niet op.

Ik heb zelfs even een ander videokaartje geprobeerd (Saphire HD4550), en dan wordt de cpu minder belast, en speelt alles wel vloeiend. Alleen leek die insteekkaart weer problemen met de lengte(10meter) van de HDMI kabel te hebben. De beeldkwaliteit was namelijk dramatisch slecht. Het leek net alsof de tv weer analoog aangesloten was. Verder zorgde de kaart er trouwens ook nog voor dat het audio dignaal gedownmixed werd naar 2 kanalen confused

 

Is iemand bekend met het probleem, en mooier nog, weet iemand hoe ik het HD materiaal vloeiend af kan spelen? Ik ben op dit moment al zover dat ik er een andere CPU of VGA kaart in ga zetten, maar als dat niet nodig is, dan natuurlijk liever niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met de hd4550 heb ik hetzelfde probleem gehad. Ik kreeg alleen strak beeld op het moment dat ik koos voor een refresh rate van 24Hz.

 

Voor het afspelen van HD content zijn de codes erg belangrijk. Ik gebruik zelf de CoreAVC Codec versie 1.8 in combinatie met mediaplayer classic. Hiermee speelde mijn PC alles vloeiend af op een amd 3800X2 met een ATI GTO 800XT

 

Succes ermee.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het probleem niet direct in de kabel zoeken. Gewoon eerst met een kabel van normale lengte proberen.

 

Ik orienteer mij ook op het maken van een HTPC. Een aantal dingen ben ik tegengekomen:

 

Borden die HT3 ondersteunen doen dat niet met een AMD X2 processsor. Bovendien doen die borden ook niet aan postprocessing met een X2 processor. Een X3 of X4 processor zou uitkomst kunnen bieden.

 

De software moet hardware versnelling inschakelen.

 

Tip: Op Hardware info wordt veel geschreven over HTPC's

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht ook inderdaad niet dat het probleem in de kabel zit. De HD4550 die ik immers geprobeerd heb, speelde moeiteloos HD content. Alleen heeft deze kaart weer andere problemen, waardoor dit voor mij geen optie is.

 

Verder zou de onboard kaart volgens opgaaf gewoon HD 1080p moeten kunnen spelen, zonder daar een softwarematige codec voor hoeven aa te spreken.

 

Wel vraag ik me af of de software inderdaad de hardware versnelling inschakelt. Hoe kan ik dit controleren?

Ik ben wel met verschillende codecs bezig geweest. Ik denk dat ik die eerst allemaal maar eens ga verwijderen.

 

Verder heb ik 512MB voor de onboard kaart in de BIOS gealloceerd, stond op 128MB. Ik zag op de nvidia site dat purevideo namelijk pas werkt vanaf 256MB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat iets over hardware versnelling. Ik denk dat er in dit forum nog veel meer te vinden is.
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteravond Media Player Classic Home Cinema geïnstalleerd, en alle andere codecs verwijderd van de machine. DXVA werkt nu, en de load op de cpu is echt gigantisch minder :D Wat echter wel raar is dat ik toch nog dropped frames zie. Zou hier nog iets in te tweaken zijn? Wellicht een keertje van scratch beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij loopt het nu ook vloeiend met een MA780GM mobo, en een low-power CPU AMD2350.

Bij afspelen van Dark Knight BluRay (bitrate >25 mbps) geen enkele stutter meer. Mogelijk dat de instelling van het display nog aangepast moet worden om het helemaal gladjes te krijgen, deze moet 60 Hz zijn.

 

Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Posko

 

Hier al rekening mee gehouden?:

"DXVA is quite picky, so if you want to use it you have to respect thoses rules :

Windows XP users, select Overlay Mixer, VMR7, VMR9 or VMR9 renderless

Vista users, select EVR or EVR custom renderer DXVA is quite picky, so if you want to use it you have to respect thoses rules :

Windows XP users, select Overlay Mixer, VMR7, VMR9 or VMR9 renderless

Vista users, select EVR or EVR custom renderer"

Selfsat H50D2 & Stab HH90 + VU+DUO2 (VTI 6xx) + Onkyo TX-SR508 + LG 55UB850V UHDTV =  :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MacGuinness
Een quartro quartcore? laugh

confusedconfused

Nee, gewoon deze:

Merk AMD
Productserie Phenom X3
Type 8650
Socket AM2+
Snelheid 2.3GHz
CPU Core Triple
Bus snelheid HT-Link 1800MHz
CPU Cache Level 1 3x 128KB
CPU Cache Level 2 3x 512KB
CPU Cache Level 3 2MB
CPU Instructionset 3DNow!, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4, x86-64
CPU Multiplier 11.5
CPU stepping B3
Thermal Design Power 95W
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja voor software decoding heb je veel cpu power nodig wink

 

k ga dan wel voor hardware wink trekt het 3700+ blokje in de HTPC het tenminste nog op zn sokjes wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet goed gelezen! Moederborden met HT3 doen dat alleen met een processor die HT3 ondersteunt. Dus een X3 of X4. En dat heeft dus niets met CPU power te maken. Ook postprocessing werkt dan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...