Ga naar inhoud


SES Astra zendt 20 jaar uit.


bavo27

Aanbevolen berichten

Begin februari 1989,precies 20 jaar geleden begon SES Astra 's eerste satelliet de 1A met analoge uitzendingen via de 19,2°.De Astra 1A was op 11 december 1988 gelanceerd met een Ariane 44LP lanceerraket. Het was het begin van een nieuw tijdperk inzake televisieontvangst in Europa.

SES Astra's eerste klant was Robert Murdoch die vier transponders kocht en die via de Astra satelliet SKY Television lanceerde op 5 februari 1989.

Andere zenders die begin 1989 via de Astra 1A uitzonden waren onder andere:Eurosport die dit jaar ook 20 jaar bestaat,Disney channel, FilmNet 24,TV3 ,TV1000,MTV Europe,later kwam daar ook nog het Nederlandse-Luxemburgse RTL-TV10 Veronique,de voorloper van de huidige nederlandse RTL zenders bij.

Later, op 2 maart 1991 werd de Astra 1B gelanceerd en toegevoegd op 19,2° en kwamen er heel wat TV en Radio zenders bij,voornamelijk uit Duitsland.

cool

 

"Behandel anderen zoals jezelf ook graag door anderen behandeld word"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sky Channel was volgens mij al te ontvangen VOOR Astra-1A? Via een telecom-sat, die je alleen kon ontvangen met een 1.5 meter schotel ofzo. Dus wel ontvangst op de kabel, maar thuis zat er niet zo in. Dat veranderde drastisch met de semi-DTH/DSB-aanpak van Astra.

 

Maar ik kan hierover niks terugvinden, dus ik zal 't wel verkeerd onthouden hebben :-(

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sky Channel zat destijds op 13 oost op de Eutelsat... en ook nog gecodeerd. Ik heb destijds genoeg schoteltjes voor deze zender neergezet. Ook zat destijds nog FilmNet op 13 Oost (voordat die naar astra ging). Helemaal in het begen zelfs ongecodeerd...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter
Sky Channel was volgens mij al te ontvangen VOOR Astra-1A? Via een telecom-sat, die je alleen kon ontvangen met een 1.5 meter schotel ofzo. Dus wel ontvangst op de kabel, maar thuis zat er niet zo in. Dat veranderde drastisch met de semi-DTH/DSB-aanpak van Astra.

Maar ik kan hierover niks terugvinden, dus ik zal 't wel verkeerd onthouden hebben :-(

Klopt,Sky zond toen al een tijd uit ,toen men begon met uitzenden via de Astra 1A ging het eigenlijk om een herlancering.Waarom dat gebeurde kun je Hier lezen.
schotel1987iv8.jpg
schotel uit de beginperiode van satellietontvangst.

"Behandel anderen zoals jezelf ook graag door anderen behandeld word"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...