Ga naar inhoud


Heeft iemand FritzFAX werkend op een Fritzbox?


Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Het gaat meestal bij dezelfde ontvangers fout. Dat kan b.v. aan een slechte internet verbinding bij de ontvanger of afzender liggen. Een fax vind het niet leuk als er te veel errors gecorrigeerd moeten worden of het kan liggen aan het type fax van de ontvanger of de gebruikte FXS adapter.

 

Waar het fout gaat kan je vaak faxen tot je een ons weegt.

Wil je zakelijk gaan faxen, zou ik zeker geen IP maar gewoon een ouderwetse (KPN) PSTN lijn gebruiken.

 

Ook de afzender zit er niet op te wachten na 10 x proberen je alsnog een scan via email te moeten sturen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


nou nou dat is wel kort door de bocht

meestal zijn het ook fax machines die al op behoorlijke leeftijd zitten en hierdoor iets minder in snelheid gaan

spraak moet veel sneller gaan en zonder foutcorrectie als fax.

en bij een goede voip verbinding is die velen malen beter dan de analoge lijn

voor fax gelden een paar andere regels maar als spraak lukt dan fax zeker.

mits je het fax apparaat kunt aanpassen aan deze techniek

en daar ligt meestal het probleem

linksys of sipura vroeger geeft veel meer mogelijkheden op dit gebied (ook soms meer problemen) maar van de 100 faxen versturen lukt 99% zeker

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik hoop dat je ook technisch kunt onderbouwen wat je nu zegt, want ik beweer het tegenovergestelde.

 

Een spraak CODEC (gsm, u-law/alaw enz.) voor VoIP is niet geschikt voor fax. Zelfs als je jitter buffering uit zet, blijft het probleem dat faxen verzonden worden via toontjes en die toontjes komen via een IP spraak Codec niet netjes met exact de juiste snelheid en timing aan de andere kant aan. Die exacte timing is voor spraak ook niet benodigd. Bij een VoIP verbinding heb je met verschillende bandbreedte besprarende protocollen te maken, welk in de CODECS zijn opgenomen. Daar heeft een spraak verbinding geen last van, maar een fax kan daar niet mee overweg.

Dat heeft dus niets met oude (of trage) faxen te maken. Zelfs de oudste fax zend/ontvangt gewoon met de FAX standaard (9600 BPS) en sommige nieuwere faxen zenden met 9600 en 14.400bps)

 

Doordat de toontjes niet met de juiste timing via een VOICE IP verbinding kunnen worden verzonden gaat vrijwel iedere fax over zijn nek, waardoor in de meeste gevallen de fax verzenden/ontvangen alleen veel langer duurt (zeer veel error correction), maar in een groot aantal gevallen de fax ook zal opgeven en dus niet goed verzend en stopt. Wat er tijden het verzenden van een fax (versimpliceert) gebeurt is het volgende:

1. De afzender stuurt een soort header van toontjes.

2. De ontvanger leest de header en er ontstaat een hand-shake

3. Na de hand-shake weten de faxen van elkaar op welke snelheid ze zenden/ontvangen (9600 of 14.400bps)

4. De fax wordt verzonden middels snel opvolgende toontjes. Zie dit als het vezenden van nullen en enen in groepjes.

Het ene toontje staat voor een 0 en de ander voor een 1.

Als die toontjes niet in de juiste snelheid en met de juiste timing worden verzonden, zal de fax het opnieuw gaan proberen. Hij zend dan een stukje (groep) van die fax opnieuw. Dat probeert ie totdat de andere kant wel correcte ontvangst van het groepje bevestigd. Via een IP voice verbinding gaat dit heel erg vaak fout en zal de fax meerdere groepjes dus heel erg vaak opnieuw verzenden. Gebeurt dit te vaak zal de ontvanger de verbinding met een foutmelding verbreken. Dat is dus precies wat er gebeurt.

 

Alleen met een codec speciaal gemaakt voor FAX (T.38) gaat het wel redelijk goed. Dan zijn wel twee voorwaarden aan verbonden:

1. De verzender moet een T.38 geschikte ATA hebben en de UA (provider) moet T.38 ondersteunen.

 

Bij vrijwel alle Nederlandse providers en voipbuster e.d. dus geen kans. Die ondersteunen geen T.38!

De enige whitelabel UA in Nederland (breezz) die claimed T.38 te ondersteunen bied deze dienst niet betrouwbaar en ook met deze provider werkt het dus niet (betrouwbaar)!

 

Ik ben benieuwd hoe je dit technisch onderbouwd wilt weerleggen wink

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Voor meer 'bewijs' zie:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/T.38

 

Citaat:
because most VoIP systems are optimized (through their use of bandwidth-saving compression) for voice rather than data calls, conventional fax machines worked poorly or not at all on them due to the network impairments such as delay, jitter, packet loss, and so on. Thus, some way of transmitting fax over IP was needed.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: OKA
Met FritzFax kan ik probleemloos faxen vanaf een VOIP-lijn naar een normale fax.


zelf heb ik ook een klant die elke dag probleemloos faxen verstuurd via sip.
dus ik zie het verschil niet
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: OKA
Met FritzFax kan ik probleemloos faxen vanaf een VOIP-lijn naar een normale fax.


En via welke provider/lijn fax je dan?

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Bedankt voor je reactie. Nu heb ik geen ervaring met telfort SIP telefonie, maar ze gebruiken daar in ieder geval geen T.38 en dan blijf je tegen dezelfde (fax) beperking aanlopen als op alle andere voip verbindingen.

 

Je hebt dus geluk dat het bij jou redelijk werkt. Waarschijnlijk gaan je faxen wel wat trager en je zult zelfs op een honderdtal faxen wel af en toe een foutmelding krijgen en het opnieuw moeten proberen, maar je kunt in ieder geval redelijk faxen.

 

Voor zakelijk gebruik zu ik dit zeker niet aanbevelen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...