Ga naar inhoud

[7025] Hoe kan ik op de PC direct een CF "flashen" (vanuit Linux)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De kruidenier verkoopt tegenwoordig 128MB CF kaartjes voor 'n euro. Reuze handig om images op te gaan zetten tijdens ontwikkeling.

Wat ik dus wil doen is:

- Image compileren (da kennik al)

- Op CF kaart schrijven (vanuit Linux, dus EXT2/3 is geen probleem)

- CF in dreambox stoppen

- Dreambox aanzetten en meteen vanuit de CF kaart booten

- Testen...

- Dreambox uitzetten

- CF kaart eruit

- Dreambox weer aan, en het vrouwtje kan weer kijken.

Ik weet dat BA bestaat, en heb het ook gebruikt, maar een image installeren is dan veel meer werk en duurt zelfs langer dan "klassiek" flashen. Boven beschreven methode is ideaal omdat ik dan van het "gewone" image afblijf en dus ook niet snel iets kan slopen.

Geplaatst:

Hoi Milo,

een flash onafhankelijke is wally west die werkt op CF en/of USB

maar makkelijk is het niet daarom ben ik er niet eens aan begonenen met testen

Citaat:
Was macht nun Wally West zusammen mit Barry Allen ?

Im Prinzip ermöglicht er Euch in einer 7025 oder 7020 auf der CF Karte, und bei 800 auf USB stick, oder bei 8000 auf CF oder USB stick ähnlich wie beim Multiboot eine FAT Partition zu haben und von dort wie beim Multiboot den Kernel des jeweiligen Images zu booten. Allerdings wird der Image Kernel von CF Karte nur verwendet wenn man den Bootmanager vom Barry Allen disabled (dadurch wurden ja auch jetzt schon keine wichtigen Treiber mehr vom Flash geladen, allerdings wird immer noch der Flash Kernel verwendet), solange der Bootmanager enabled ist funktioniert Barry Allen auch mit Wally West wie gewohnt mit dem Kernel und den 3 Treibern aus dem Flash.

LG

gutemine

ik hoop niet dat ik dat moet vertalen, want de hele draad is extreem lang met aanwijzingen en tips.

chiao

Pipeline

Bill Frisell

Geplaatst:

Ik zoek gewoon de "kale" functionaliteit om vanaf CF te booten. Barry Allen maakt hier gebruik van om te kunnen multibooten, maar da's overkill want dat is veel complexer dan gewoon een kaarje beschrijven na de build.

Een enkel image op een CF kaart dus, en geen gefrats met boot menu's enzo. Gewoon kaart erin en booten. Geen multiboot dus.

Geplaatst:

Het booten gaat als volgt: eerst wordt een linux kernel ingeladen door de boot loader. Deze gaat dan vervolgens de "image" (in feite een gevuld ext3 filesysteem) mounten als "root" file systeem.

Iets dergelijks heb ik op m'n dm7000 aan de gang. Als je op de dm7000 zorgt dat de flash LEEG is (alleen de gebieden waar het image staat, niet de bootloader natuurlijk) dan gaat de bootloader met TFTP een kernel proberen te downloaden. In die kernel kun je dan de default kernel opties aanpassen, o.a. vanaf waar hij de root moet mounten. Dat kan dan net zo goed cf zijn als de interne flash. Je kunt volgens mij zelfs ook de kernel in de flash laten staan en daarin met een hex editor de boot opties aanpassen zodat root=/dev/disks/...etc naar cf wijst, dan heb je geen tftp server nodig.

Volgens mij kan de dm800 dat ook, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Ik weet ook niet of de kernel van de dm800 een "default" kernel command line heeft die net zo met een hex editor kunt aanpassen. Het beste gebruik je overigens - uiteraard - de kernel die bij een bepaald image hoort.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:

De 7025 lijkt eerst wat alternatieven uit te proberen alvorens van interne flash te booten. Hij leest een "autoexec.bat" (nostalgie is ook niet wat het geweest is) filetje uit waarin twee regeltjes moeten staan, een leuk schermpje in MVI formaat, en een link naar de linux kernel (?) vmlinux.gz die hij moet gaan laden.

Maar vanaf daar loopt mijn spoor een beetje dood, dan weet ik niet waar ik de spullen moet laten. Heb wat in het shellscript van Barry Allen zitten bladeren hoe die te werk gaat, maar daar heb ik ook nog niet de juiste hints gevonden.

Voor een TFTP boot zal hij wel op een BOOTP reageren van de DHCP server. Kan ik wel eens uitproberen, moet ik even de MediaMVP python code uit het stof halen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen