Ga naar inhoud


Wat nu te doen als je grub voor je neus krijgt?


celem

Aanbevolen berichten

Mijn idee om linux te installeren op die heel oude

laptop heb ik laten varen.

 

Ik heb hier nog een 3GHZ staan met verschillende HD's

in gemonteerd.

Er draaien 2 xp prof op die ik kan kiezen om op te starten

via het bootmenu.

 

Nu heb ik de iso van ubuntu 8.10 gebrand op een cd.

Via xp had ik de mogelijk in een keuze venster om ubuntu

te installeren in een folder. (mogelijkheid 2 van de 3 mogelijkheden).

 

Dat heb ik dus gedaan.

Ubuntu werd geinstalleerd (niet in een folder op hd c maar op een andere hd waar er +/- 40 gb vrij was.

 

Na installatie werd de cd uitgeworpen en werd de computer

terug opgestart.

 

Ik kreeg nu in het opstartmenu een derde mogelijkheid naast de 2 xp's, namelijk ubuntu.

 

Deze aangeklikt.

 

Dan krijg ik na een kort tijdje onderstaande tekst:

 

 

zie foto.

grub.jpg

 

 

Ik dacht dat ubutu in een grafisch scherm zou opstarten maar ik krijg dus bovenstaande.

 

 

Wat heb ik verkeerd gedaan? tired

 

 

mvg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet echt een oplossing meer een tip, gooi de melding of delen daarvan eens in Google als ik eens een wat gekke melding heb in Fedora dan kom ik bijna altijd wel ergens iets via Google op een forum of zo tegen vaak ook nog met een oplossing. Het lijkt als of je in Grub (de boot manager) blijft hangen en Ubuntu niet word opgestart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet al een beetje (meer) van Linux maar ik begrijp niet wat je hebt gedaan. Je schrijft dat je via XP de mogelijk kreeg om Ubuntu in een folder te installeren? Via XP?

 

Linux is gemaakt om te draaien op een PC met een disk enzo. Linux zet op die disk een eigen filesystem (géén FAT32 of NTFS) en dat wordt gebruikt als basis. Een linux filesysteem maakt onderscheid tussen de toegangsrechten voor gebruikers en het systeem, kan links aan (zonder klungelig *.lnk bestand), kan device nodes aan (kan niet onder FAT32) en heeft een andere (=betere) administratie en crash recovery. Ik zou NOOIT een FAT32 of NTFS filesysteem willen. (Heb je wel eens iets zinnigs gedaan met die FILE000*.CHK? Wát een ellende.)

 

In héél uitzonderlijke gevallen kun je toch een FAT32 of NTFS als root filesystem gebruiken, of een heel ext3 (Linux) filesystem in een FAT bestand zetten. Allemaal leuk, maar meer iets voor gevorderden.

 

Ik raad je aan om een stuk van je harddisk vrij te maken (XP-loos, dus) en daarop Ubuntu te installeren. Als je dat (goed) kunt, dan wordt het tijd voor de 'kunstjes' met MS-DOS filesystems enzovoort.

 

Tot die tijd kun je natuurlijk een live-CD blijven gebruiken.

 

De prompt die je krijgt is die van GRUB (GRand Unified Bootstrap loader) 4DOS (voor Mess-DOS, dus). Kennelijk start je DOS (of XP of zo) en heb je van daaruit GRUB gestart, die vervolgens niet weet waar ie het moet zoeken en dan maar een (grub)command prompt presenteert. GRUB is het programmaatje dat normaal gezien de Linux-kernel (wat onder XP C:\windows\kernel.exe heet) van disk, laadt een initieel (RAM)disk image en start Linux.

 

GRUB gebruikt een menu.lst bestand (dat dan ook wel ergens op je WindHoos zat staan). Ik zou eens kijken wat daar in staat en proberen af te leiden waarom grub de weg in jouw XP oerwoud niet vindt.

 

Overigens, voordat je deze prompt krijgt, kon je wel eens een paar foutmeldingen hebben gezien. Zo ja, welke zijn dat?

 

TechnoTrend 1500 en SkyStar II met opensasc-ng op MythTV (een Linux PVR); Nokia dBox2, 9500S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat jij hier nu nog wat aan hebt maar, als je wil spelen met een ander OS dan gebruik je VMWare!

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is natuurlijk zoals Psychosammie zegt, eerst even experimenteren in vmware, maar dat heb je nu niet gedaan, dus oud nieuws.

 

Wat je moet doen is ubuntu apart installeren en niet vanuit windows.

 

Zorg er eerst voor dat je vrije ruimte ruimte hebt op de één van je hdd's. Dit kan je doen met bijvoorbeeld partition manager.

 

Steek de ubuntu live cd in de cd-rom en herstart je pc.

Zorg ervoor dat je bios zo is ingesteld dat je first boot device op cd-rom staat.

 

Laat de ubuntu live cd opstarten en van daaruit ga je ubuntu installeren.

 

Dan zal grub goed geïnstalleerd worden en zal je bij het opstarten kunnen kiezen tussen je beide windows versies en ubuntu.

 

Succes

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

VMware is zowiezo een slecht idee, omdat je nog niet weet of alle hardware/chipsets van je computer worden ondersteund. VMWare support voor hardware is ook beperkt; niet alles op je pc wordt ondersteund en wat er geemuleerd wordt is beperkt. Je krijgt natuurlijk ook geen goed idee van de snelheid e.d.. Beter om gewoon even live van CDROM (of USB als je BIOS dit ondersteund) op te starten.

 

Als je per se VMWare wilt/moet gebruiken, gebruik je natuurlijk wel de VMWare image van Ubuntu...

 

Ontopic: Er moet ergens een file: 'menu.lst' staan waarin wordt verteld wat de root is en waar wordt verwezen naar de kernel (vmlinuz-XXX) met bijbehorende ramdisk image (initrd-XXX.img). Ik gok erop dat bij jou de root niet klopt. Dit kan een aantal oorzaken hebben, o.a. een corrupte/niet netjes afgesloten disk doordat de reboots niet netjes zijn verlopen. Je zult eerst je schijf moeten controleren voor je verder kunt; worst case is de hele Ubuntu directory niet benaderbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is redelijk lastig. ik vermoed dat er iets mis is gegaan met de grub installatie (dat is de bootloader die door veel linux varianten gebruikt wordt), normaal krijg je binnen grub een menutje (ala het windows xp menu) met verschillende opties. Als het echter niet lukt deze te laden dan verschijnt de grub prompt.

 

afhankelijk hoe je disks precies ingedeeld zijn, dit is mijn namelijk niet geheel duidelijk, zou je kunnen proberen te starten met iets als:

 

root (hd0,1) (= tweede partitie van disk 1)

of

root (hd1,0) (= eerste partitie van disk 2)

 

en dan:

 

kernel /boot/vmlinuz

initrd /boot/initrd

boot

 

en dan hopen op iets van een kernel loading (dan kan 't nog heel goed zijn dat ie vervolgens niet de juiste partitie kan vinden om de rest te booten. Dit is op te lossen door achter de kernel regel iets te plaatsen als root=/dev/sda2 of root=/dev/sdb1

 

(sda = eerste hdd, sdb = tweede hdd, 1, 2, 3 = partitienummer)

 

letwel, als het een oudere computer is kan het zijn dat je geen sata disks hebt maar ide, dan is het niet sda, sdb, sdc maar hda, hdb, hdc etc

 

google is your friend, maar ik ben bang dat voor dit probleem wel wat expertise nodig is.

 

 

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

 

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het probleem verholpen maar niet opgelost.

 

In plaats van ubuntu te installeren op een andere interne

drive, heb ik het geinstalleerd op mijn opstartHD.

 

Dit is zonder noemenswaardig probleem verlopen.

 

ps: Ik had in 2000 Red Hat eens geïnstalleerd maar het

kon me toen niet bekoren, maar wat is Linux enorm gegroeid.

Het is veel gebruikersvriendelijker geworden dan toen. wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lucky_Luke

 

VMWare is helemaal geen slecht idee! Als je een beetje met Linux wil spelen is het wel fijn om een aantal installaties te kunnen uitvoeren met de zekerheid dat het door die beperkte hardware emulatie juist prima werkt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn genoeg operating systems waar je helemaal gelijk hebt (Atheos/ MenuetOS, etc), maar Linux ondersteund meer hardware dan VMWare en wordt zo onnodig beperkt. Veel Linux distro's hoef je niet te installeren, omdat ze live vanaf CDROM, USB of RAMdisk draaien. Verder kost VMWare natuurlijk nogal wat performance (natuurlijk ook de host meenemen in de berekening) en stel je host en guest bloot aan elkanders gevaren: Bv. een bejaarde, experimentele of corrupte Linux NTFS driver die je Windows host opkloot, of een Windowsvirus wat in theorie ineens je Linux host kan beinvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Celem, ik heb het artikeltje van computertotaal waar je op wees gelezen.

 

In technische zin wordt daar een enorm bestand in een NTFS filesystem aangemaakt, welk bestand vervolgens door Ubuntu als 'harddisk' wordt gebruikt. Je draait wel degelijk Linux en géén XP, hoewel je het XP bestandssysteem gebruikt. Het valt wat mij betreft nog steeds onder de 'kunstjes'.

 

Doe jezelf een lol en verklein een partitie met 5Gb en installeer Ubuntu in die partitie. Dat verkleinen kun je met Ubuntu doen, overigens.

 

Op die wijze kun snel en betrouwbaar Ubuntu evalueren, in plaats van dat je nu je eigen tijd verkwist met deze 'kunstjes'.

TechnoTrend 1500 en SkyStar II met opensasc-ng op MythTV (een Linux PVR); Nokia dBox2, 9500S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...