Ga naar inhoud


[DM7000] hoe motor setup configureren


Gast duca

Aanbevolen berichten

Hoi,ben klaar met de motor op hagen en afstellen maar nu komt de vraag wat moet ik doen bij de motor[dg120] setup om naar de satellieten te draaien en vast leggen,oouuja heb geen handleiding van mijn dm7000s meer in mijn bezet

Groet:duca

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het nulpunt (0 graden) in Nederland is ong. 6 graden (in west nederland ong 5 , in oost nederland ong 7 gr. Dit ten op zichte van de nullijn die door Londen loopt)

Betekend dus dat je je rotor op 0 graden stelt en dan afsteld op eutelsat 7Graden (altans in Oost Ned, anders kun je beter sirius 5 Gr pakken)

Als je dit perfect afstelt zowel hoog laag als links rechts, zou de rest theoretisch goed moeten zijn.

Zo niet kun je via het menu in je Dream handmatig iets bijstellen door te klikken op optie 6, dan service zoeken en vervolgens rotor instellingen. Nu op de blauwe toets drukken. Je komt nu in een scherm waar je de rotor iets bij kunt regelen. Let wel, dit geldt maar voor 1 satelliet !!. Je zult dus alle satellieten die je niet pakt of slecht pakt stuk voor stuk moeten doen. Je doet dit door naar de onderste regel te gaan en telkens een keer op de AB te drukken naar L of R tot je beeld hebt en de sat gelockt wordt. (de 2 vinkjes er komen te staan)

Nu opslaan. Alles bevestigen tot je weer bij het scherm van de rotorinstellingen bent. Nu even op de gele toetes drukken en de optie bobenaan even weer aanvinken. (wat is het ook alweer, iets met automatisch rotorinstellingen ofzo)nu exit exit exit exit tot je weer beeld hebt.

 

Maar nogmaals, je hebt dit nu voor 1 satelliet gedaan, de rest ook zo. Maar meestal is het zo dat je voor elke satelliet dezelfde stappen naar L of R moet doen. Beter is dan om natuurlijk je schaotel iets meer die kant uit te draaien. Dus even de bouten los, iets verzetten en weer vast. Anders moet je elke keer na een nieuwe image dit weer herhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben der nog steeds niet uit jongens, en wat bedoel met optie 6.en hoe leg ik de satellieten vast?graag nog meer reacties en uitleg in boeren taal graag.

duca

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duca,

 

Wat bedoel je met "hoe leg ik de satellieten vast" ?

Die hoef je niet vast te leggen. Dat is al verwerkt in de software als je hebt gekozen voor de optie diseqc complex bij het begin van je image die je erin hebt gezet.

 

Vastleggen van je schotelinstellingen als je iets wilt wijzigen doe je dus via optie 6 in het menu. (gewoon de menutoets op je ab, en dan naar "instellingen" (en dit is 6))

 

Tja, en wat de taal betreft , je wilt graag "boerentaal" maar ik denk dat het haast niet duidelijker uitgelegd kan worden.

 

Maar 1 ding is gewoon erg belangrijk, de basis van je opstelling dient perfect te zijn gebouwd!!

 

Dat wil zeggen, de paal waar je rotor aan komt te zitten dient van alle kanten 100% waterpas te staan. Als dat niet zo is komt er niets goed van je hele verwachting.

Vervolgens moet de schotel exact recht gemonteerd zijn tov de rotor. Dit kun je het beste zien vanaf boven op de schotel gekeken. Ze moeten als het ware exact evenwijdig aan elkaar lopen dus.

Nu zet je je rotor handmatig op de "nulpositie" af te lezen op de schijf van je rotor.

Maar nu komt het belangrijkste, 0 graden is in Nederland GEEN 0graden maar ong. 6gr oost !! Dus zal de instelling op 0 graden van je rotor in werkelijkheid 6 graden zijn. Ik woon zelf aan de grens met Duitsland, dus hier is het ong. 7 gr. wat er het dichtst bij komt qua satelliet (eutelsat 7 gr oost) maar woon je in het westen van Nederland is Sirius 5 oost dichter bij de "0" dus neem je sirius als "0"

Op 1 van deze 2 satellieten ga je dus richten tot je beeld hebt en wel zo dat je het sterkst signaal hebt door naar L of R en naar Boven of Beneden uit te richten.

Alles goed vastzetten nu en weer checken.

Automatisch zouden nu alle satellieten moeten kunnen worden gekregen. Zo niet, en is de afwijking erg gering kun je handmatig via menu (zie posting boven) iets bijregelen.

Moet je echter voor alle satellieten steeds hetzelfde bijregelen kun je beter je schotel nog iets beter afstellen en hoef je er misschien niet 1 meer af te stellen.

 

Ik hoop dat je je nu een beetje kunt redden, duidelijker kan ik het zo niet verwoorden. Dan lijkt het me beter dat je het zelf niet doet en er iemand bij haalt met verstand van zaken Dat reikt je kennis op dit gebied denk ik niet ver genoeg dit werk te doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...