Ga naar inhoud


Hoeveel verlies geeft een switch?


JeWeetWelWie

Aanbevolen berichten

Ik heb nu een triax 78 gericht op de hellas 39.

 

Omdat mijn bijbehorende ook een paar zenders op de Hobird 13 wil ontvangen, wil ik een klein schoteltje onder mijn grotere schotel plaatsen en deze op de Hotbird richten.

 

Er moet dan een switch tussen deze schotels komen. (Ik kan geen rotor nemen omdat de plek waar deze schotel gemonteerd staat nogal krapjes is.

 

Zoals ik reeds eerder beschreven heb is de afstand tussen de ontvanger en de schotel ruim 72m. Het signaal van de hellads komt met 22%, maar met 12dB binnen. Hier kan niet teveel verlies meer bij.

 

Of zijn er ook antenneversterkers voor schotels? Ik heb er op het forum eigenlijk niets over gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Kwestie van uitproberen of het werkt.

Wanneer je de ontvanger direct achter de schotel aansluit en dan beeld hebt, kan je verliezen van kabel en switch compenseren met een inline versterker.

 

Hierover is op dit satboard uitgebreid geschreven.

 

Met een goede antennekabel kan je overigens tot ver over de 100 meter lengte gaan, voordat je problemen krijgt.

 

Zie ook >hier<

 

En >hier< staan nog 29 pagina's met feiten en meningen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je weel Cees.

 

Nu heb ik alle 33 velletjes doorgeploeterd. Ik moet dus een inlineversterkertje hebben welke zo dicht mogelijk bij de LNB gezet moet worden. Dit is omdat ik een erg lang stuk draad heb.

 

Het enige dat ik in het hele epistel miste is een duidelijk antwoord over het frequentiesspectrum van het versterkertje.

 

De hellas loopt van 6Ghz tot 13Ghz en een inline versterkertje loopt tot 4700Mhz. Nu worden de frequenties die ik ontvang toch niet versterkt?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De inline versterker moet een frequentiebereik hebben van 950 - 2100 MHz.

Dit is het frequentie spectrum wat door de LNB omlaag geconverteerd is en wat over de antennekabel naar je satelliet ontvanger gestuurd wordt.

 

De voeding staat neemt hij uit de zelfde voeding als voor de LNB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ik heb op de B Bazaar een versterkertje gekocht en aangesloten.

 

Het beeld lijkt wel een beetje feller geworden. In DB's heb ik nagenoeg geen verschil gezien alleen het signaal gaat omhoog van 23% naar ongeveer 51%. Het werkt dus een beetje.

 

Maar goed, volgende hoofdstuk.

 

Ik heb daar een multitenne gezien (45cm) die in één keer de drie Astra's en de Hotbird 13E kan ontvangen. Dit komt wel van pas, alleen heb ik nu de volgende vraag.

 

Kan ik tussen de ontvanger en de multitenne nog een switch zetten die schakelt tussen mijn bestaande Schotel die op de Hellas gericht staat en de Multitenne? Die Multitenne schakelt ook en is het mogelijk om twee switches achter elkaar te zetten?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Moderator

In principe kan dit, wanneer je de Multitenne neemt voor 3 keer Astra. (zonder Hotbird).

Je neemt daarvoor een 4/1 diseqc schakelaar.

De ingang 1,2 en 3 verbindt je met elkaar door en sluit je op de multitenne aan.

Je andere schotel sluit je op ingang 4 aan.

 

Een andere mogelijkheid is, om de multitenne open te schroeven, en de diseqc schakelaar die daarin zit te vervangen voor een 4/1 switch. Je kan dan je andere schotel direct aansluiten op de schakelaar, die in de Multitenne zit.

 

De Multitenne is oorspronkelijk een 4 positie schotel. Voor de nederlandse markt heeft men een exemplaar op de markt gebracht, met maar 3 posities.

Het zou mij niet verbazen, dat er al een 4/1 schakelaar in zit, waarvan één aansluiting ongebruikt is.

 

Zie >hier< de foto's als toelichting. (met dank aan nokiabeginner)

 

Wil je toch de Multitenne 4 gebruiken, kan je een Satcon 10/1 switch gebruiken, onder de voorwaarde dat je ontvanger het diseqc 1.2 protocol ondersteunt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...