Ga naar inhoud


[DM7025+] Draaibare opstelling / Configuratie in Dreambox


kaaskopje

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Een van de komende dagen zal ik een draaibare opstelling gaan installeren. Dat doe ik dan met een Trias schotel, single lnb en een motor van Moteck de SG-2100 A.

 

Ik gebruik een Dreambox 7025 + en de Milo-image

 

Mijn vraag is waar ik de dreambox laat weten dat ik nu een draaibare opstelling heb.

Ik heb begrepen dat het handig is om de Sirius op 4.8 E een goede positie is voor het 0-punt.

 

Heb in de dreambox ook de optie rotor gevonden, maar weet niet zeker of dit de juiste is.

 

Wie geeft mij tips?

Elk probleem wat je oplost, heb je zelf gecreëerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Menu Toets - Instellingen - Zenders Zoeken - Tuner Configuratie - Tuner Kiezen - Configuratie Modus: Eenvoudig - DiSeqC-modus: Rotor - Lengte- en breedtegraden ingeven.

Die laatste twee kun je hier vinden door je woonplaats in te geven.

 

Ik moet er wel bij zeggen dat ik (nog) geen Milo draai, het kan dus ietsjes verschillen.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

De simpelste manier is uw Dreambox op rotor zetten, dan de coördinaten van jouw stad invoeren.

En dan moet je een beetje slim spelen, ik veronderstel dat je box operationeel is met een vaste opstelling, laad een zenderlijst die ook de sirius heeft.

(Het hoeft niet perse op 4.8 te gebeuren je mag net zo goed Eurobird 9.0°E nemen)

Je sluit de rotor aan tussen je LNB en de Dreambox zonder deze te monteren.

Geeft de Dreambox het commando om naar een zender op 4.8 E sirius te gaan.

Uw motor zal draaien en op een gegeven moment stoppen, en dat moet normaal de rotor positie zijn van sirius. kijk maar eens naar de schaal op de rotor.

Nu moet je rotor op de primaire buis zetten en de hellingshoek t.o.v primaire buis moet dezelfde zijn als die van de noorderbreedte die je daarnet in je coördinaten ingaf, is +/- 51°

En dan is het kwestie van de schotel erop zetten en lijnrecht tegenover de rotorbuis te zetten, (er staan inkepingen op)

En dan de schotel afregelen, links, rechts, gebeurt aan de rotor primaire buis Omhoog, omlaag is aan de schotel en de rotor buis (degene die gebogen is)

Maar van de rotor helling op je vaste en primaire buis blijf je af.

Het komt erop neer dat de rotor al gedraaid staat naar sirius, uw schotel kantelt en dat je enkel nog de schotel moet uitrichten.

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dank je wel.

Ik dacht het zo te doen om de Sirius als 0 punt te houden van mn rotor.

Daar te zorgen voor een optimaal signaal. Dan naar een uiterste oost positie, en kijken met een signaalmeter waar ik nog een sateliet vindt. En daar te kijken als ik de schotel qua hoek beweeg of ik winst boek. Datzelfde herhaal ik naar west toe. Ook daar kijk ik wat de hoek doet. Als dat een beetje overeenkomt verander ik de hoek ook een beetje op de siriusstand, om zo een gemiddelde te krijgen ook voor uiterst oost en west.

 

Is dit een beetje juist bedacht?

Elk probleem wat je oplost, heb je zelf gecreëerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kaaskopje
Is dit een beetje juist bedacht?


Onlangs heeft iemand een alleraardigst plaatje daarover op de site gezet.
Kan het zo snel niet terugvinden, daarom maar even als bijlage:

2ebsg40.jpg

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

die onderste plaatjes 3 en 4 lossen het probleem niet op als je de elevatie vd schotel verandert, want de kromming vd baan blijft incorrect frown zo blijf je met een maar gemiddeld goed signaal zitten, de schotel kijkt in het midden er net overheen en oost/west er net onderdoor (geval 3), of geval 4 precies andersom.

nee, je moet de kromming veranderen door de latitude die op je motorschaal staat te veranderen (zie onderstaande foto voor een stab motor, de blauwe boutjes).

het geval: als je op de evenaar zit is de ideale baan een perfecte halve cirkel. als je schotelbaan minder krom moet zijn (geval 3 hierboven, en fig 13 hieronder) ga je van de waarde 51.nogwat omhoog naar 52 oid. als je schotelbaan krommer moet worden (dus je doet je voor als zijnde dichter bij de evenaar, dus naar een perfecte halve cirkel toe) verander je 51.nogwat in 50 of nog lager. daarna pas je de elevatie vd schotel nog wat aan.

normaal gesproken hoef je nooit aan die 51.nogwat te rommelen. zoja, dan staat je paal niet precies in alle richtingen 90 graden loodrecht. ikzelf heb er geen problemen mee gehad door vantevoren te meten of alles recht staat met een waterpas smile

post-16011-1318260328,455_thumb.jpg

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kaaskopje daar maak je al je eerste beginners fout.

“Ik dacht het zo te doen om de Sirius als 0 punt te houden van mijn rotor”

Vergeet dat gedoe met die nul punten eens.

Zorg er gewoon voor dat je rotor al gedraaid staat naar 4.8 Oost en regel dan je schotel af op de 4.8 Oost.

Zo kom je achteraan, aan de montage beugel van de rotor vanzelf op dat zogenaamde 0° punt terecht.

Om de simpele reden dat uw rotorbuis vooraan 4.8° verdraaid staat ten opzichte van het rotorhuis.

Als je primaire buis in het lood (zéér belangrijk) staat moet de rest ook werken

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

correct. in de dreambox kies je usals en je voert je longitude en latitude in. dan ga je naar een sirius-zender toe. de schotel draait naar een zekere waarde (net niet nul). dan ga je de hele schotel mét motor draaien oost/west en de schotelelevatie (de meest rechtse bouten zijn dat op de figuur van mij hierboven) aanpassen. daarna is de rest ook meestal wel goed. nogmaals inderdaad: de paal moét loodrecht staan.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kaaskopje
die link geeft "webpagina kan niet geopend worden"


Vergeet dat plaatje maar, vanaf nu hou ik die van Dagg (uit de manual) aan.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft even dan de vraag over:

 

Dus in de dreambox geef ik aan waar ik zit, mijn punt op deze wereld.

Ik koppel de motor aan de dreambox en stuur dan het geheel naar 4.8 e.

Ik heb die mogelijkheid nog niet gezien, maar ik vertrouw er maar op, dat ik dat ergens kan doen!

 

Als ik dat gedaan heb, kan ik een optimaal signaal van Sirius proberen te krijgen om daarna volgens de tekening van 2ebsg40.jpg te volgen!

 

Mee eens?

Elk probleem wat je oplost, heb je zelf gecreëerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist. voor het kiezen van die sirius-zender, zet je even een draaibare settingslijst erin. je kunt beter mijn plaatje gebruiken, dishrotoralign.jpg

gevallen 1 en 2 kom je niet tegen eigenlijk als je eerst stuurt naar sirius en dan alles inclusief motor verdraait totdat je beeld hebt. en dan ben je in principe al helemaal klaar. je kunt afchecken door helemaal west en oost te gaan zitten en dan gevallen 3 en 4 evt corrigeren, maar als het goed is hoeft dat dus óók niet.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...