Ga naar inhoud


Max. ADSL snelheid op adres


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Hoe kom ik er achter wat de max. snelheid is op een nieuw huisadres.

Ik bedoel dan iets waar je een postcode en huisnummer in kan voeren zodat je kunt zien of het max. 8 of 20 mb is.

Bij de div. profiders kon ik dit niet meer ontdekken (vroeger wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je via UPC of Ziggo internet klopt de opgegeven snelheid wel bij ADSL is het maar een gok wat je krijgt, je neemt een abo van 20 mb en krijgt er 8bijvoorbeeld dus controleren welke centrale en even vragen bij de buren wat zij binnenkrijgen succes

groeten Willy

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de maximale snelheid bepalen is altijd moeilijk. Het begint al bij het feit welke netwerkprovider jouw centrale geschikt heeft gemaakt voor ADSL2+ en welke niet. Dat kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld bij KPN wel een verbinding tot 20Mbps kan krijgen maar bijvoorbeeld bij Online maar 8Mbps.

 

Het tweede criterium is de afstand tot de centrale, die kun je bijvoorbeeld hier vinden (alhoewel niet altijd even betrouwbaar). Met schatting van de maximaal haalbare snelheid.

 

Het derde criterium (en een heel belangrijke) is de kwaliteit van de kabels van de centrale tot aan je huis. Als je dicht bij een centrale woont maar de kabels zijn rot dan heb je minder kans op een goede snelheid dan wanneer je twee keer zo ver woont en wel goede kwaliteit kabels hebt.

 

Het vierde criterium is het aantal mensen in je wijk dat ADSL heeft. Ook wel overspraak genoemd. Dit verschijnsel ontstaat als er teveel mensen in je wijk ADSL hebben. Simpel uitgelegd storen de verschillende signalen dan weer op elkaar waardoor je maximale snelheid minder wordt (en de uitvalgevoeligheid hoger). Dit verschijnsel heeft er bij mij voor gezorgd dat mijn maximale snelheid in vier jaar van 15Mbps terug is gelopen naar zo'n 8 à 9Mbps. Go figure.

 

Het laatste criterium heb je zelf in de hand. Dat is de kwaliteit van je eigen bekabeling. Gebruik gewoon goeie kabels van maximaal een meter en je zult geen last hebben.

 

Zoals je ziet zijn er dus nogal wat criteria op basis waarvan je maximale snelheid bepaald wordt. Dit is onmogelijk vooraf te bepalen. De providers die nog een snelheidsbepaling op hun site hebben (Alice, Online, Telfort) kijken alleen naar de eerste twee criteria. Hier heb je niet zoveel aan. Vragen bij je buren is wel een goeie optie. Zij zullen ongeveer hetzelfde halen als jij gaat halen. Alhoewel dat absoluut geen garantie is want ook per netwerk kan het weer verschillen.

 

Als je helemaal zeker wilt zijn van de aangeboden snelheid, kun je het beste naar de kabel gaan. Coax blijkt met de huidige technieken toch een stuk beter geschikt voor breedband dan de telefoonkabel.

 

 

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wanderer

bij de providers klik je aan "bestellen" dan komt altijd eerst de postcodecheck...of tik even bij google "adsl postcodecheck" in en je krijgt een keur aan winkels en vergelijkingssites allemaal met postcodecheck....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar postcodechecks laten normaal gesproken alleen zien of iets leverbaar is en niet wát er leverbaar is.

 

Oké, bij sommige ISP's krijg je een beeld van de maximale snelheid (en bij anderen worden de snelste abonnementen weggelaten) maar dat zegt weinig over de praktijk helaas. Het is van iets meer factoren afhankelijk dan een postcodecheck kan testen.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: holles
Kan een internet provider vooraf testen wat de maximale download op een ADSL-2 lijn kan worden?


Ze zouden met een 4tel meting kunnen testen wat de echte afstand tot de centrale is, inclusief demping en andere oneffenheden. Maar dan nog is er slechts een indicatie te geven. Zo van je gaat waarschijnlijk x tot y Mbps halen.

Echter kan ik me nauwelijks voorstellen dat er providers zijn die dat voor nieuwe klanten doen, met name omdat ze vaak ook weer afhankelijk zijn van derden hiervoor.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik NU woon hebben ze nog een oude centrale tot 8 MB.

 

Waar ik naar toe ga heb ik nog geen mensen gesproken.

 

Vroeger kon ik het checken op Telfort.nl en die gaf keurig max. 8 mb aan.

 

Ik wil dus op voorhand weten of het max. 8 of max. 20 mb is in de nieuwe woonplaats d.m.v. een check.

 

 

(de achterliggende gedachte is.

Dat ik nu ziggo heb, maar wil nu alleen internet en verder niets, waarschijnlijk is nu adsl goedkoper.

Maarja... ik wil ook wel een beetje snelheid, zeker nu het 20 mb gaat worden bij ziggo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wonderboy
Vroeger kon ik het checken op Telfort.nl en die gaf keurig max. 8 mb aan.

Ik wil dus op voorhand weten of het max. 8 of max. 20 mb is in de nieuwe woonplaats d.m.v. een check.


Je kunt het op de site van Telfort (vervang www maar even met internet) nog steeds checken maar bedenk wel dat die inderdaad een maximale snelheid geeft. Of je die ook haalt is dus van die punten die ik al opsomde afhankelijk.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lekker bij ziggo blijven en alles in 1 nemen.ik zelf denk er sterk over na om over te stappen van de schotel naar de kabel alleen al om de snelheid van het internet.heb nu alice 20mb maar haal maar 4mb en 8mb met en modem dat niet van alice is.ik snap er niets meer van met een alice modem is de 8mb lijn instabiel en met het modem wat ik heb gekregen van compuserve heb ik een stabiele lijn ik word er schijt ziek van.woon 2690 meter van de centrale.bij ziggo word het alleen maar sneller.

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zo ver van de centrale woont dan gaan hele andere dingen ineens ook meespelen. Zoals dus het modem en dan is de Copperjet (dat ding van Alice) niet zo'n goede keuze.

 

Anyhow, ook ik stap over naar Ziggo alles-in-1 plus, dat scheelt me zelfs geld voor een hogere snelheid (want met ADSL kom ik hier dus nooit meer rond de 20Mbps). Alleen blijf ik wel lekker m'n schoteltje met CDS-abonnement houden. Ik heb er al jaren kabel naast (voor o.a. themazenders) en dat is wel te begroten wink.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...