Ga naar inhoud


Omruil TVV :Is de HD dsr 7121 een goeie ontvanger ?


lucdec2

Aanbevolen berichten

Nummertjes tellen blijkbaar niet echt .

Praktijk telt wel meer denk ik .

Op groot scherm zie je meestal meer verschil , op een hd projector bvb.

 

Hier op een HD ready projector(720p projector) die wel ful HD signaal aankan van een pc. Met een satelliet tv kaart ziet het er zo wie zo beter uit als je die met de pc 1080p HDMI aanstuurt , maar bvb één HD op 720P ziet er zichtbaar iets slechter uit dan dan NL1 HD in 1080 I in de tour nu op het ogenblik bvb.

Ik kan binnen de seconde nu dezelfde beelden schakellen op één HD en NL1 HD en vergelijken op echt groot scherm.

 

Weet niet het verschil in bitrate , maar met NL1 HD is het beeld duidelik wel wat gelikter in 1080I dan op één HD (buiten de commentaar natuurlijk )

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 106
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: aart44
Origineel bericht van: zzzzzzz

Op TVV is het inderdaad 720p, bij Telenet is het 1080i.


Dat heet dus upschaling!!

Maar de EBU heeft het al een keer haarfijn uitgelegd,

Leuk, dat copyen en pasten.
Maar denk ook eventjes voor jezelf.
De EBU legt uit dat er niet noodzakelijk meer informatie in een 1080i beeld zit dan een 720p, dat gaat er wel vanuit dat de
bitrate gelijk blijft !

Bij TVV ligt die een pak lager dan bij Telenet, dus kun je ervan uitgaan dat de beeldkwaliteit ook significant lager ligt.
Trouwens, ik kan dat bewijzen, heb van het Eurovisiesongfestival een filmpje opgenomen van 1 minuut zowel bij Telenet (één HD) als bij TVV (één HD) als bij Telenet (één) als bij TVV (één).
Alleen al aan de grootte van de bestanden zie je dat er meer informatie in het Telenet beeld zit.

Maar laat ons eventjes van uitgaan dat het beeld dat op de decoder binnenkomt gelijk is van kwaliteit.
Het gaat dan puur over het upscalen naar je TV toe.
De meeste HD Ready TV's zijn 1366x768, terwijl full HD's 1920x1080 als resolutie hebben.

Stel je hebt een 720p beeld dat digitaal binnenkomt (bijv. één HD) en je hebt een HD Ready TV met 1366x768 als resolutie.
Als je de decoder op 720p uitgangssignaal zit, geeft die dus in dit geval het beeld gewoon door aan je TV.
Einde verhaal ?
Neen ! Het is dan immers je TV die de upscaling moet doen naar 1366x768, anders wordt je scherm niet helemaal gevuld.
Hetzelfde verhaal als je TV een full HD is, die moet dan de 720p uitrekken naar 1920x1080.
In beide gevallen is het dus de TV die de upscaling doet.
Hopelijk doet die de upscaling minstens even goed als de box dit kan, anders zou je in het geval van de Full HD veel beter af zijn door een 1080i te sturen, zodat er enkel nog gedeinterlaced moet worden.

Stel nu echter eventjes dat je een 1080i zender bekijkt (bijv. Discovery HD).
Wat gaat er nu gebeuren met zo'n box die alleen maar 720p als uitgangssignaal heeft ?
De box gaat eerst deinterlacen, daarna !!!downscalen!!! naar 720p (hier gaat informatie verloren !!!), dat wordt dan weer naar de TV gestuurd, die het opnieuw upscalet naar 1920x1080 (Full HD) of 1366x768 (HD Ready).

In beide gevallen lijkt mij dat niet ideaal.
Als je de decoder wilt de scaling laten doen, moet ie het ineens compleet kunnen doen.
En een 1080i beeld deinterlacen, en dan downscalen om het later opnieuw up te scalen, is echt van het gekke en kan alleen maar tot kwaliteitsverlies leiden.

Een goede box ondersteunt zowel 720p als 1080i als uitgangssignaal of idealiter een onveranderd doorsturen van het bronsignaal.
Dit kan interessant zijn als de scaler in je TV gewoon beter is dan die in de box.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Smolly
Weet niet het verschil in bitrate , maar met NL1 HD is het beeld duidelik wel wat gelikter in 1080I dan op één HD (buiten de commentaar natuurlijk )

Van NED1 HD heb ik geen samples, maar van een vergelijking één HD TVV vs. één HD Telenet vs één TVV vs één Telenet heb ik wel samples.

Eenzelfde filmpje :

Eén HD Telenet (1080i) : 157,5 Mbytes
http://rapidshare.com/files/233379863/__nhd_Telenet_cut.ts
Eén HD TVV (720p): 33 Mbytes
http://rapidshare.com/files/233386764/__nhd_TVV_cut.ts
Eén Telenet : 34 Mbytes
http://rapidshare.com/files/233393338/__n_Telenet_cut.mpg
Eén TVV : 15 Mbytes
http://rapidshare.com/files/233396120/__n_TVV_cut.mpg

Conclusie : de hoeveelheid data bij het HD beeld van TVV is minder dan die in het gewone SD beeld bij Telenet.
De 720p van TVV bevat in dit concrete voorbeeld minder dan 1/4e van de data van de Telenet 1080i.
Conclusie : bitrate is wel degelijk belangrijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Nee, geen moter.

Hier nog wat ervaringen van gebruiker.



KLIK



Misschien dit nog, wat mij nog niet duidelijk is.

Je kunt er dus een triplesat op aansluiten.
Maar kun je er een multytenne van Technisat erop aansluiten,
zodat de hotbird erbij komt?

Wat kan je met de usb en ethernetaansluiting achteraan het apparaat?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Nee, geen moter.

Hier nog wat ervaringen van gebruiker.

Klik

KLIK

KLIK

KLIK

KLIK

Is dit nog steeds zo Multitenne....niks of motor niks

@johan45. Wel nog even vermelden dat de Multytenne niet gelijk is aan de Triplesat.

De Triplesat heeft geen 4 lnb's maar slechts 3.
De meest linkse lnb op foto 1 ontbreekt (Hotbird) en de diseqc instelling is afwijkend van elkaar.
De Multytenne is door de afwijkende diseqc instelling niet geschikt voor de CDS decoders.

Samsung 4K UHD 55 inch 7500 - 60 cm Schotel HH motor SG2100A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: redneck eyeball
Origineel bericht van: pollebru

De Multytenne is door de afwijkende diseqc instelling niet geschikt voor de CDS decoders.


Dit gaat over de 7121 decoder !
En die heeft een vrije disecq instelling. Werkt dus perfect met een Multytenne.


Oeps, want anders had ik een probleem met mijn zuster, ik had voor haar pas een Multytenne aangekocht, bedankt voor het antwoord. wink

Samsung 4K UHD 55 inch 7500 - 60 cm Schotel HH motor SG2100A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het lezen van dit draadje, heb ik mijn aanvraag zojuist ingediend. Ik ben eens benieuwd.

DM8000 1Tb 2,5"HDD (Openpli2.1)
2xGigaBlue HD Quad Plus 1Tb (Openmips 4.2)
Wavefield T90(Astra1-2-3 Hotbird)
Synology DS214+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: redneck eyeball
Origineel bericht van: pollebru

De Multytenne is door de afwijkende diseqc instelling niet geschikt voor de CDS decoders.


Dit gaat over de 7121 decoder !
En die heeft een vrije disecq instelling. Werkt dus perfect met een Multytenne.


Tjee, dat was recent inderdaad nog zo.
Maar door een software update kan het nu wel.
Heeft wel meer dan een jaar geduurd voordat dit mogelijk werd.

Overings krijg je niet altijd de juiste firmware via OTA -- KLIK -- wink

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: redneck eyeball


Dat van 720p is ook al zo'n verhaal. 720p is beter dan 1080i, maar dat snappen veel mensen niet.


Hmja, jij snapt het ook niet helemaal geloof ik.

Wat je als eerste namelijk moet bepalen is: wat is het bronsignaal? Zendt de betreffende zender in 720p of 1080i uit? Als de zender in 1080i uitzendt, zoals ALLE CanalDigitaal HDTV zenders (op één-HD na) doen, dan is het voor de beeldkwaliteit het meest optimaal als de decoder 1080i output ondersteunt. Er 1080i instoppen, een decoder die dit vervolgens terugrekent naar 720p, en een (Full HD) tv die op haar beurt dit weer naar 1080 beeldlijntjes moet oprekenen, is alles behalve gunstig.

Dus alle discussie hier omtrent wat beter is, 720p of 1080i, is een overbodige. De Philips dient gewoon 1080i output te ondersteunen in het geval een zender in 1080i uitzendt, en 720p als de zender in 720p uitzendt. En het eerste daar ontbreekt het nog steeds aan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik heb mijn oud bakje atsat 9500 in de ring geworpen deze werkte nog goed met cam! nu even zien wat de dsr 7121 hd die ik gevraagd heb mijn zal leveren en hopelijk is dat beeld op het scherm :D

 

 

Homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...