Ga naar inhoud


Goes kanaal 54 moeilijke ontvangst situatie


wimo

Aanbevolen berichten

Hallo

Zijn er mensen uit de regio Grimbergen (vlaams-brabant) ten noorden van Brussel die de FTA Ned 1,2,3 en tv Zeeland kunnen ontvangen.Ik overweeg om een GT-U3X32 antenne met antenneversterker +25 db Johansson aan te schaffen.

Ik aarzel, zelf woon ik op een heuvelrug op 42 meter hoogte boven zeespielgel.Antenne zelf staat nog eens 12 a 14 meter boven de grond, op 74 km van Goes.Echter op 1 km moet ik over een heuvelrug van 62 meter.dus zit ik nog 6 meter te laag met de antenne in theorie.uit het analoge tijdperk had ik vrij regelmatig beeld met een binnenhuisantenne op de zolder en nu nog ontvang ik vanop dezelde toren dacht ik radio zeeland op FM.Proberen of weggesmeten geld ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Proberen..als je analoge ontvangst had, dan gaat het digitaal waarschijnlijk ook.

Het enige nadeel is dat kanaal 54, "hoog in de band" zit waardoor de demping van die heuvelrug hoger zal zijn.

De HF golven gaan in principe wel rechtlijnig, maar in de praktijk volgen ze toch nog enigzins de kromming van het aardoppervlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb hier wat foto´s van mijn antenne.

Daarmee ontvang ik:

 

Kanaal 8 20 kW

Kanaal 22 100 kW

Kanaal 37 100 kW

Kanaal 54 100 kW

Kanaal 64 100 kW

 

De zenders staan in het Rhein-Main gebied bij Wiesbaden (Hohe Wurzel, Großer Feldberg en de Fernmelde Turm, Frankfurt.

 

Dat is hemelsbreed zo´n 60-80 km en dan woon ik ook nog achter een heuvelrug.

Toch heb ik ontvangst op alle kanalen. Maar de ontvangstkwaliteit gaat telkens wat terug, hoe hoger de UHF frequency. Het VHF kanaal 8 is "maar" 20 kW, toch heb ik ook hier ontvangst omdat de demping op VHF kanal 8 lager is.

Alles vertikaal gepolariseerd.

 

Ik heb dus een soortgelijk probleem, toch heb ik nog een goede ontvangst.

Hier de foto´s (de antenne staat niet scheef, ik hield de kamera niet recht toen ik op het dak stond!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar een word : proberen.

 

ik ben in 7890 ellezelles (tegen ronse) en op meer dan 80 km van goes ... en het het ontvangst is perfekt.

 

buiten antenne systec pro 45 trinappe (3 delige antenne), vertikale polarisatie en verterker antron van 35 db.

 

http://www.tnt62-nord.fr/index.php

 

Photos de nos installations TNT (visible seulement par les membres).

 

je moet je wel inloggen

 

kijken naar "install de crepion" ... 7 paginas te lezen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wimo
Hallo
Zijn er mensen uit de regio Grimbergen (vlaams-brabant) ten noorden van Brussel die de FTA Ned 1,2,3 en tv Zeeland kunnen ontvangen.Ik overweeg om een GT-U3X32 antenne met antenneversterker +25 db Johansson aan te schaffen.
Ik aarzel, zelf woon ik op een heuvelrug op 42 meter hoogte boven zeespielgel.Antenne zelf staat nog eens 12 a 14 meter boven de grond, op 74 km van Goes.Echter op 1 km moet ik over een heuvelrug van 62 meter.dus zit ik nog 6 meter te laag met de antenne in theorie.uit het analoge tijdperk had ik vrij regelmatig beeld met een binnenhuisantenne op de zolder en nu nog ontvang ik vanop dezelde toren dacht ik radio zeeland op FM.Proberen of weggesmeten geld ?



Hoi,

Zoals anderen zeiden: proberen is de boodschap.

Maar, ik kan je wel meedelen, dat hier in de omgeving van Londerzeel (wat niet zo ver is van Grimbergen) we een prima ontvangst hebben van de Nederlandse zenders.
K54 boeket 1: ned1 + 2 + 3 + Omroep Zeeland

De gebruikte apparatuur is ongeveer dezelfde als de jouwe.
Analoog had ik voor 2006 ook reeds ontvangst.
De antenne hangt +- 2 verdiepen hoog, op een mast buiten.

Prentje van de signaalkwaliteit:
(als het slecht weer is zakt de signaalsterkte wel een paar procent, maar nog meer dan ruim voldoende)

dscn4397rq2.th.jpg

Groetjes,

S.

Edit: zoals je waarschijnlijk al weet, de antenne verticaal polariseren, en goed richten op de zender Goes.
Ik heb hiervoor een kaartje vanuit Google Earth afgeprint, en mee op het dak/zolder meegenomen.

Onze installatie ziet er zo uit:

clipboard02bc4.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Hallo Vasonline, en andere lezers.

Ondertussen heb ik een GT-U3X32 antenne gekocht met Ant AMP-Pro30 antenne versterker van konig.Dit nu 4 dagen geleden.

Ik scande de band redelijk laat 23 uur en zag dat er wat zat op kanaal 30. Unknown service 4 maal en diverse unknown, radio kanalen.s'morgens om 6u15 scande ik opnieuw en had toen 60% signaal op Kan 30 ( 546Mhz) ned1,ned2,ned3 en TV omroep Brabant. op Kan 42 (642 Mhz)ned1,ned2,ned3 en TV Gelderland 30 % signaal.+ tal van gekodeerde op kan 64 en kan 50.

De dag nadien niets om 6u15. Gisteren weer volop signaal op Kanaal 30 niets op kan 42 en vandaag weer volop op kan 30 om 6u15 en net met de hakken over de sloot het fta boeket op kan54 uit Goes met TV zeeland, waarvoor ik mijn systeem had gekocht in de hoop permanente ontvangst te hebben.De antenne staat momenteel via een google map uitgericht op Goes.

Zit ik in een grijze zone of is dit reeds propagatie ?

Ik zit mete en heuvelrug richting Goes.Volgens Google zit ik beter richting Breda maar dat is 20 km verder in vogelvlucht.

Mijn antenne staat nu op zolder onder de dakpannen,plastiekfolie,glaswol in papier en een laag triplex, op 8 meter van de begane grond.Binnen enkele weken kan ik deze test herhalen in open lucht op 13 meter hoogte.

Is de ontvangst s'nachts beter dan overdag op UHF ? winter zomer ? Er was geen nevel of mist te zien hier.

Bedankt voor reacties en ervaringen.

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wimo
Hallo Vasonline, en andere lezers.
Ondertussen heb ik een GT-U3X32 antenne gekocht met Ant AMP-Pro30 antenne versterker van konig.Dit nu 4 dagen geleden.
Ik scande de band redelijk laat 23 uur en zag dat er wat zat op kanaal 30. Unknown service 4 maal en diverse unknown, radio kanalen.s'morgens om 6u15 scande ik opnieuw en had toen 60% signaal op Kan 30 ( 546Mhz) ned1,ned2,ned3 en TV omroep Brabant. op Kan 42 (642 Mhz)ned1,ned2,ned3 en TV Gelderland 30 % signaal.+ tal van gekodeerde op kan 64 en kan 50.
De dag nadien niets om 6u15. Gisteren weer volop signaal op Kanaal 30 niets op kan 42 en vandaag weer volop op kan 30 om 6u15 en net met de hakken over de sloot het fta boeket op kan54 uit Goes met TV zeeland, waarvoor ik mijn systeem had gekocht in de hoop permanente ontvangst te hebben.De antenne staat momenteel via een google map uitgericht op Goes.
Zit ik in een grijze zone of is dit reeds propagatie ?
Ik zit mete en heuvelrug richting Goes.Volgens Google zit ik beter richting Breda maar dat is 20 km verder in vogelvlucht.
Is de ontvangst s'nachts beter dan overdag op UHF ? winter zomer ? Er was geen nevel of mist te zien hier.
Bedankt voor reacties en ervaringen.
Wim.



Dag Wim,

Ik denk dat je al een bemoedigend resultaat hebt.
De laatste tijd waren er geen condities, dus het is wel degelijk normale ontvangst die je hebt. (wat positief is!)

Het buiten plaatsen & iets hoger zetten van de antenne kan voldoende zijn voor prima ontvangst!

Ik heb in ieder geval gemerkt dat het lager plaatsen
van de antenne al resulteerde in een merkelijk lager signaal...laat staan op zolder smile

Ik wacht in ieder geval in spanning af wat je resultaat gaat zijn.
Afhankelijk van het tijdstip zie ik de signaalsterkte hoger of lager staan, maar steeds voldoende voor ontvangst.

Goes geeft bij mij het beste signaal. In de richtig van Breda heb ik helaas geen vrij zicht....

Maar aangezien je Omroep Brabant ook ontvangt heb je ook signaal vanuit Breda terwijl je richt op Goes?

Veel succes & wees voorichtig op het dak.
Laat maar weten

Groetjes,
S.


ps: ps: ps: je versterker, ik heb deze opgezocht.
Dit is een versterker om binnen te plaatsen?
Als de versterking regelbaar is, zou ik
ze niet té hoog zetten omdat anders de ruis hoger is v/d versterker. En waarschijnlijk wist je dit al: de versterker bij de antenne plaatsen, niet bij het ontvangende TV toestel smile
(op zolder?)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik woon in Landegem, ten westen van Gent, en ontvang alle frequenties van DVB-T uitgezonden van Goes "full scale" (99%) met een kwaliteit variërend tussen 93% en 99%.

 

mvg,

 

Schuiwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...