Ga naar inhoud


[DM800HD] Datalijnen zichtbaar in beeld


ircom

Aanbevolen berichten

Ik heb al een poosje last van zichtbare datalijnen in beeld op mijn Panasonic Viera plasma tv (46G10) icm met mijn DM800HD.

 

2cia0km.jpg

 

2d7ez3t.jpg

 

Dit doet zich voornamelijk voor in SD uitzendingen. Meestal zie ik het in de de bovenste of onderste helft van het scherm. Maar soms is ook de linker of rechterkant van het beeld 'gekrompen'.

 

Ik weet niet of dit aan mijn DM800HD of aan mijn Panasonic plasma ligt.

 

Iemand een idee of een oplossing? Is het bijvoorbeeld mogelijk om het beeld uit te rekken in de DM800HD?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb dat niet met mijn dm800 en panasonic plasma tv.

 

mijn formaat staat op auto in mijn TV.

 

ps : hoe verbind je uw dm800 met tv?

met de dvi-hdmi?

vergeet niet dat je per ingang op je tv alles kunt instellen.

dus je moet bv je input hdmi op je tv selecteren en dan instellen.

je AV ingang kan dus volledige afwijken van je hdmi qua instelling.

 

probeer effen.

 

SatMann

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit met bepaalde zenders?

 

Deze "datalijnen" horen namelijk al helemaal niet in het beeld meegezonden te worden. Bij digitale TV wordt (gelukkig) geen VBI oid gebruikt dus er hoort in het beeld alleen... beeld te zitten (VBI zou niet eens werken door de lossy compressie).

 

Nou weet ik dat sommige zenders toch iets van VBI in hun beeld stoppen, ik denk aan VH1, ik vermoed dat ze ook ergens analoog uitzenden en dat ze voor de digitale feed dezelfde source gebruiken (ontzettend stom natuurlijk).

 

Het enige wat je hiertegen kunt "doen" (symptoombestrijding...) is de 1:1 pixelmapping (of hoe dat ook heet bij jouw tv) uitzetten en daarmee dus overscan weer aanzetten. Moet je alles wel weer terugzetten als je een HDTV-zender gaat kijken, want je wil uiteraard geen onnodige schaling.

 

Maar de echte oplossing zou dus zijn dat degene die het beeld aanbiedt dat fatsoenlijk doet...

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter
Heb je dit met bepaalde zenders?

Deze "datalijnen" horen namelijk al helemaal niet in het beeld meegezonden te worden. Bij digitale TV wordt (gelukkig) geen VBI oid gebruikt dus er hoort in het beeld alleen... beeld te zitten (VBI zou niet eens werken door de lossy compressie).

Nou weet ik dat sommige zenders toch iets van VBI in hun beeld stoppen, ik denk aan VH1, ik vermoed dat ze ook ergens analoog uitzenden en dat ze voor de digitale feed dezelfde source gebruiken (ontzettend stom natuurlijk).

Het enige wat je hiertegen kunt "doen" (symptoombestrijding...) is de 1:1 pixelmapping (of hoe dat ook heet bij jouw tv) uitzetten en daarmee dus overscan weer aanzetten. Moet je alles wel weer terugzetten als je een HDTV-zender gaat kijken, want je wil uiteraard geen onnodige schaling.

Maar de echte oplossing zou dus zijn dat degene die het beeld aanbiedt dat fatsoenlijk doet...


Geen VBI? Teletekst wordt toch als VBI meegestuurd via de satelliet? Of wordt het pas door de ontvanger als VBI in het signaal gemengd om het naar je TV te sturen (als je via Scart kijkt).

Ik gebruik op mijn 7025 de PLi screen resize plugin, hiermee kan je het beeld wat laten krimpen cq. oprekken. Hiermee zou je dit effect ook op kunnen lossen.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter


Deze "datalijnen" horen namelijk al helemaal niet in het beeld meegezonden te worden.


En hoe ga jij dan teletext ontvangen?

Maarruh, dit moet volgens mij een TV probleem zijn. Inderdaad scherm iets lager schuiven.

Suc6

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

teletekst is een aparte datastream met een eigen pid, die zit dus niet meer in het beeld verwerkt bovenin, tenzij het weer daarin wordt ge-insert door de dreambox, wat geloof ik geen enkele meer doet of ooit deed.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dagg
teletekst functie van de dreambox smile


Nee joh, ik bedoel hoe een ouderwetse TV, op kabel dat dan doen. Of hebben ze sinds de uitroeiing van analoge ether uitzendingen dat er uit gehaald?

(we raken wel een beetje off-topic)

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

analoog zal het er nog wel inzitten ja met die beeldlijnen bovenin, maar dat tijdperk zijn we zo ongeveer voorbij wink

met de digitale ontvangers voor dvb-t/s/c zal dat eruit getoverd moeten worden door de ontvanger zelf, en daarna als geheel beeld op de scart gezet worden. of als het per uhf gaat met beeldlijnen erbij gemaakt (vbi insertion).

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dagg
analoog zal het er nog wel inzitten ja met die beeldlijnen bovenin, maar dat tijdperk zijn we zo ongeveer voorbij wink
met de digitale ontvangers voor dvb-t/s/c zal dat eruit getoverd moeten worden door de ontvanger zelf, en daarna als geheel beeld op de scart gezet worden. of als het per uhf gaat met beeldlijnen erbij gemaakt (vbi insertion).


Toch snap ik het niet helemaal. De kabelproviders, die analoog aanbieden, moeten het dan dus op de ouderwetse manier in de beeldlijnen versturen, terwijl ze het zelf allemaal (neem ik aan) digitaal binnen krijgen?

Maar [on-topic] ben ik benieuwd of de poster zijn probleem nu heeft kunnen oplossen.....

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...