Ga naar inhoud


[DM800HD] Datalijnen zichtbaar in beeld


ircom

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: chablis
Toch snap ik het niet helemaal. De kabelproviders, die analoog aanbieden, moeten het dan dus op de ouderwetse manier in de beeldlijnen versturen, terwijl ze het zelf allemaal (neem ik aan) digitaal binnen krijgen?


Jep. Vroegah - toen we nog analoge uitzendingen hadden op de antenne - plukten de kabelproviders het beeld gewoon van de antenne af, en dat was al kant en klaar. Je had toen op NED1 enzo dus ook die handige analoge videorecordersignalen erbij, zodat je recorder altijd alles netjes opnam, maar op RTL niet want die werd van de digitale satelliet geplukt.

De kabelboer moet nu inderdaad het analoge signaal zelf "mixen", maar echt lastig is dat niet want dat doet je settop box eigenlijk ook allang. Eigenlijk heeft hij gewoon een rek met settopboxen waarvan de antenneuitgangen worden gemixt.

Heel begrijpelijk dat ze je zo graag digitale TV willen verkopen - als ze eenmaal van de analoge encoders verlost zijn winnen ze naast een hoop bandbreedte ook nog eens een berg minder onderhoud.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hi ircom,

 

Ik denk, dat je op jouw panasonic de overscan uit hebt staan en dan zie je gelijk of de aanbieders van de content dat goed doen.

 

Nou mijn ervaring is, dat ze er gewoon een zooitje van maken.

Onder of boven mist iets of je krijgt bovenin die data te zien.

Nog veel vaker gebeurt het dat het beeld links of rechts te klein is. Je ziet bijvoorbeeld vaak o.a. in het journaal, dat de extra gegenereerde tekstbalken wel de volle schermbreedte benutten, maar het camerasignaal met de omroeper smaller is. Ook de diverse gemonteerde reportagebeelden hebben vaak een afwijkende beeldmaat.

 

Als je de overscan aanzet vallen al de ongelijkheden buiten het zichtbare beeld, maar mis je wel een behoorlijk stukje beeld.

 

Je kunt in het servicemenu van jouw panasonic met H-pos, H-amp, V-pos en V-amp het beeld in grootte en positie aanpassen.

Je moet dit wel voor elke schermmodus apart doen.

Dit heb ik op mijn panasonic ook gedaan en voor de meeste streams gaat het nou aardig. Ik heb de overscan ook uit staan, omdat ik vind, dat ik anders wel veel beeld kwijt ben, maar dan moet je die kleine onderlinge afwijkingen wel goed vinden.

 

Het moet maar weer eens gezegd worden: perfect bestaat niet smile.

 

Mvg,

 

Rolin

 

 

DM-8000HD, Technisat Digit Isio STC+
Triax 64cm met CD LNB voor 19, 23 en 28 graden.

Technisat met Ziggo CI+ module voor de kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ircom
Ik heb al een poosje last van zichtbare datalijnen in beeld op mijn Panasonic Viera plasma tv (46G10) icm met mijn DM800HD.


Wat je daar in beeld ziet is het zogenaamde WSS signaal (widescreen signaling}
Zie ook: UK test cards: Widescreen Signalling


Bij alle SD zenders op de kabel die afkomstig zijn van DMC/Chellomedia is dit signaal hinderlijk in het beeld aanwezig.

Een uitgebreide discussie over deze kwestie is te vinden op het Ziggo-Gebruikers forum:
Verkeerd encoded WSS signaal (National Geographic, Film1, Sport1)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dank je voor deze uitleg Milo.

Dit is helemaal aan me voorbij gegaan: ik heb een jaar of 8 geleden de zijkniptang in de kabel gezet, omdat ik het helemaal had gehad met de kwaliteit en service van de Casema, dus dit hele verhaal is aan me voorbij gegaan.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb even zitten spelen in mijn Panasonic en inderdaad als ik overscan aanzet dan is het weg, maar ik ben dan ook een heel stuk van mijn beeld kwijt (rondom). Het beeld wordt als het ware vergroot en de randen worden een paar cm buiten het beeld gedrukt, zonde..

 

Daarom zou ik wel eens willen spelen met de instellingen van H-pos, H-amp, V-pos en V-amp in de servicemenu van mijn pana.

 

Rolin, hoe kom ik in mijn service menu en waar moet ik precies wat veranderen? Zou je me daarmee kunnen helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

als ze eenmaal van de analoge encoders verlost zijn winnen ze naast een hoop bandbreedte ook nog eens een berg minder onderhoud.

Hier komen ze voorlopig niet vanaf als je de Opta geloofd en de YouCa verhalen...
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi ircom,

 

Ik weet niet of ik deze link mag plaatsen, daarom doe ik hem even via PM naar je toe mailen.

Dit zijn wel de gegevens voor de 2008 modellen, maar die zijn gelijk aan de 2009 modellen.

Als je iets verandert aan de H-pos,H-amp, V-pos en V-amp even de originele waarden noteren (meestal staan die op nul), zodat je ze weer terug kunt zetten.

 

Mvg,

 

Rolin

 

DM-8000HD, Technisat Digit Isio STC+
Triax 64cm met CD LNB voor 19, 23 en 28 graden.

Technisat met Ziggo CI+ module voor de kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast earl sinclair
Heb even zitten spelen in mijn Panasonic en inderdaad als ik overscan aanzet dan is het weg' date=' maar ik ben dan ook een heel stuk van mijn beeld kwijt (rondom). Het beeld wordt als het ware vergroot en de randen worden een paar cm buiten het beeld gedrukt, zonde..

 

Welke beeldverhouding gebruik je in je dreambox?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Golfdiesel

Geen VBI? Teletekst wordt toch als VBI meegestuurd via de satelliet? Of wordt het pas door de ontvanger als VBI in het signaal gemengd om het naar je TV te sturen (als je via Scart kijkt).


Er zijn al wat mensen me voor geweest, maar naar mijn idee nog niet helemaal duidelijk.

Met digitale beeldsignalen (wat voor encoding dan ook) wordt metadata (zoals teletekst, WSS, VPT, noem maar op) nooit in het beeldsignaal meegestuurd. Afhankelijk van de gebruikte kwaliteit op de encoder (lossy compression...) heb je grote kans dat je decoder er toch niks van zou maken. Maar, het is ook helemaal niet nodig. VBI (ongebruikte, "onzichtbare" beeldlijnen) gebruiken voor metadata was in de tijd van analoge televisie een hack om teletekst en dergelijk mogelijk te maken. Nu, met digitale televisie, zijn er op diverse niveau's mogelijkheden om stromen data naast elkaar te versturen zonder dat ze last van elkaar hebben. En zo wordt dus het beeld, eventuele meerdere audiostromen, ondertiteling, teletekst, epg, WSS ("de 16:9 puls" dat slaat dus nergens op bij digitale TV!) helemaal "los" van elkaar verstuurd. Het beeld is gewoon 100% pixels van het beeld en niks anders.

In de tijd dat kabelaars nog hun feed van de satelliet haalden, moesten hun ontvangers dus ook "vbi insertion" doen, oftewel, de diverse metadata uit de digitale stroom opvangen, zonodig converteren en in het analoge uitgangssignaal verwerken, als VBI-lijnen.

Veel sat-topboxen voor consumenten doen dat trouwens ook. Nadeel is dat het niet werkt over digitaal (hdmi, dvi), eigenlijk om dezelfde reden. Op geen van de dreamboxen werkt het. Maar dat maakt niet uit, omdat teletekst kijken met ingebouwde teletekst-functionaliteit van enigma om diverse redenen zowiezo veel beter gaat. Om te beginnen worden ALLE pagina's gecached, daar kan geen TV tegenop. En je kunt ook teletekst lezen via je webbrowser :-)

Origineel bericht van: Golfdiesel

Ik gebruik op mijn 7025 de PLi screen resize plugin, hiermee kan je het beeld wat laten krimpen cq. oprekken. Hiermee zou je dit effect ook op kunnen lossen.

Da's handig als je analoog kijkt, maar het hdmi/dvi kan dat (vooralsnog) niet. Ik zou het ook niet willen. Afgezien van het feit dat je een stukje beeld kwijtraakt, is het WEER een keer schaling. En van schaling wordt je beeld niet echt beter.

Jarenlang zijn we (voornamelijk) door die stomme amerikanen onnodig een stuk van ons beeld kwijt geweest ("overscan") en dan vind ik het zeer zeer ergelijk (nog understatement) dat we bij een nieuw, digitaal, systeem waarbij overscan van geen enkele kant nodig is, alsnog die ellende weer gaan introduceren! Symptoombestrijding!

Een zender die een beeld aanbiedt van a x b pixel, moet ook gewoon a x b pixels aan beeld aanbieden. Anders kunnen ze wat mij betreft beter in een lagere resolutie gaan uitzenden. Da's net zoiets als met non-anamorph breedbeeld ("zwarte balken").

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chablis
Origineel bericht van: dagg
teletekst is een aparte datastream met een eigen pid, die zit dus niet meer in het beeld verwerkt bovenin.


Hoe ontvangt een ouderwetse TV dat dan toch nog wel?

Niet dus (als je een dreambox hebt). En anders doet je settopbox vbi-insertion.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: earl sinclair
Als je HDMI/DVI gebruikt moet je de functie 'overscan' gebruiken in je tv.


Ik zou dat anders willen formuleren.

Als je HDMI/DVI gebruikt moet je NIET de functie 'overscan' gebruiken in je tv.

De meeste zenders, zeker HD, leveren netjes een compleet beeld zonder "overscan" (bweuh...). Het zou zonde zijn om door die paar zenders die het fout doen, scherpte op al die andere zenders kwijt te raken (door lagere resolutie en schaling). Als je het per zender zou kunnen instellen, dan zou het nog te overwegen zijn.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Doman

Een uitgebreide discussie over deze kwestie is te vinden op het Ziggo-Gebruikers forum:
Verkeerd encoded WSS signaal (National Geographic, Film1, Sport1)

Wat een gezwam daar zeg. (Bijna) alle content wordt digitaal aangeleverd, dus ook met metadata apart. Er is dus geen enkele reden om metadata in het beeld te stoppen. Als mijn ontvanger een bepaalde lijn altijd zwart zou maken (wat gesuggereerd wordt), dan zou ik 'm als "defect" terugbrengen. LOL... 1079i resolutie...

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: earl sinclair
Heb even zitten spelen in mijn Panasonic en inderdaad als ik overscan aanzet dan is het weg' date=' maar ik ben dan ook een heel stuk van mijn beeld kwijt (rondom). Het beeld wordt als het ware vergroot en de randen worden een paar cm buiten het beeld gedrukt, zonde..


Welke beeldverhouding gebruik je in je dreambox?


16:9 (aangesloten via dvi/hdmi)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ircom
Rolin thanks! ik zal er eens mee spelen.


Nou het lijkt gelukt te zijn! smile
Ik heb via de service menu van mijn Panasonic de volgende waardes aangepast:

H-POS=0 (default: 0)
H-AMP=15 (default: 0)
V-POS=0 (default: 0)
V-AMP=15 (default: 0)

De H-AMP en V-AMP waardes rekken het beeld vanuit het midden een beetje op, waardoor net dat nare zichtbare beeld wegvalt.
Ik heb niet het gevoel dat het beeld nu vervormd is ondanks dat het beeld nu iets vanuit het midden uitgerekt is. Mij bevalt het zo prima.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...