Ga naar inhoud


Programma om belasting naheffing te berekenen


Jürgen

Aanbevolen berichten

Binnenkort wordt ik 65 en dan ontvang ik naast mijn reguliere AOW ook een ABP pension.

Op beide bedragen wordt door de uitkeringsinstanties loonheffing ingehouden en bij de AOW (op het laagste bedrag) wordt de loonheffingskorting toegepast.

Omdat nu belasting wordt geheven over 2 individuele bedragen is de som van de te betalen belasting altijd veel lager dan dat ik met een keer belasting zou moeten betalen over de som van de 2 bedragen.

Dit betekent in de praktijk dat ik elk jaar een pittige naheffing van de belastingsdienst in mijn brievenbus zal vinden.

Is er een programma beschikbaar waarmee ik d.m.v. de groene loonbelastingstabel (voor 65+) kan berekenen welke belasting ik zou moeten betalen als ik de beide uitkeringsbedragen bij elkaar op tel?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Over het hoogste inkomen wordt de loonheffingskorting toegepast. Dit moet je zelf aan de desbetreffende instantie opgeven. Van beide instanties ontvang je wel een schrijven. Op bijgaande site vind je nadere info over te betalen belastingen met en zonder loonheffingskorting.

http://www.belastingdienst.nl/download/2063.html

Technisat Multytenne 45, Inverto Scena 5550 S CI

Mini USB DVB-T Stick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SingleSlow

Weet je zeker dat het ABP ook inhoudt normaal doet
alleen de SVW dat en de pensioenfondsen niet.


Volgens mij weet hij dat ook niet hij heeft nog geen eens pensioen, als ze het alle twee gaan inhouden is een belletje naar het ABP genoeg. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ABP houdt niets in.

 

Je moet gewoon niks doen,tot komende februari, je gaat dan naar belastingdienst.nl en haalt daar de belasting aangifte voor 2009 op.

Je vult alles keurig in en wacht gewoon rustig af wat je terug krijgt of moet bij betalen.

 

Daarna krijg je keurig elk jaar in januari een voorlopige aanslag, waarin rekening gehouden wordt met je totale inkomsten voor dat komende jaar.

 

Zo werkt het bij mij al jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is inderdaad een weg die je zou kunnen bewandelen maar ik wil graag vooraf weten wat ik uiteindelijk aan de fiscus moet bijbetalen.

Even een paar zaken op een rijtje zetten, de inhoud hiervan is gebaseerd op gisteren met zowel de SVB als ABP gevoerde telefoongesprekken.

 

Sinds 2001 wordt zowel door de SVB als bij het ABP loonbelasting ingehouden en het SVB neemt standaard de heffingskorting voor haar rekening tenzij anders overeengekomen.

 

Omdat mijn vrouw jonger is ontvang ik totdat ook zij 65 wordt vanaf oktober ook haar AOW, dus dubbele AOW (plusminus € 1.400=).

Stel nu dat ik ook nog € 2.200,= pension zou ontvangen dan wordt volgens de groene belastingtabel (voor 65+) de volgende loonbelastingen ingehouden:

 

SVB (over € 1.400,=) € 85,25 (incl. heffingskorting

ABP (over € 2.200,=) € 402,50

 

Dus totaal wordt per maand € 487,75 aan LB ingehouden.

 

De fiscus gaat echter bij de jaarlijkse aangifte beide bedragen optellen en gaat dus over de totaalsom van € 3.600,= loonbelasting berekenen en dat is volgens de groene belastingtabel:

 

€ 826,= met heffingskorting / € 904,= zonder heffingskorting.

 

Dus volgens dit gegeven krijg ik per belastingjaar een behoorlijke naheffing.

Is mijn berekening correct en kan ik dit ergens op een of andere site precies laten uitrekenen?

 

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je kan doen, is het windows programma, "verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2009" ophalen bij belastingdienst.nl

 

Je kan met de informatie die je nu reeds hebt, dit programma volledig invullen en zien waar je uitkomt.

wel ook alle relevante informatie van je vrouw invullen.

 

Voordeel is dat je niets hoeft te verzenden, het dient alleen om een idee te krijgen waar je ongeveer uitkomt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere tip: Vul de aangifte van 2008 nog een keer in.

Bij "loon en werk" in het eerste hokje vinkje verwijderen en een vinkje plaatsen in het tweede hokje. Hier AOW, pensioen WAO, Wia en en loonheffing invullen. Dan " Verdeling " nog even bijwerken en je ziet het resultaat van te ontvangen of nog te betalen.

Technisat Multytenne 45, Inverto Scena 5550 S CI

Mini USB DVB-T Stick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...