Ga naar inhoud


Kathy + Dreambox: hoe verder met Diseqc/rotor?


sdspieg

Aanbevolen berichten

Na lang een 'dode' Kathy gehad te hebben, ben ik er nu toch in geslaagd om alles weer werkend te krijgen (dankzij de magische kathiup!), en zelfs om een e2 image te booten via de BA / USB-stick. Dit laatste loopt trouwens erg lekker - veel beter dan ik verwacht had! Ik heb ook incubuscamd0.90 geinstalleerd.

 

Nu heb ik de volgende vraag: ik heb een TVVlaanderen abo op m'n dreambox, die ik graag zou willen 'doorsluizen' naar de Kathi. Ik heb de thread hier gelezen over incubus met cccam - en daar ga ik me nu ook op richten. Maar voor ik daar mee begin, graag nog een paar vraagjes:

 

  • Hoe sluit je twee receivers aan op een LNB? Gaat dat gewoon via de lus LNB-In/LNB-Out op de Dreambox? En verlies je dan niet te veel signaal? Maakt het ook iets uit welk apparaat eerst komt?
  • De Diseqc op mijn Dreambox werkt alleen via vaste rotorposities (goto heeft het bij mij nooit gedaan). Die werken daar ook perfect van de Hispasat naar de Express 42E. Kan ik die rotorposities ook op de Kathi gebruiken? Indien ja - hoe werkt dat? Als ik in de reception setings 'Positioner'uitkies, dan vraagt hij naar mijn longitude/latitude. Betekent dat dat de dreambox-methode (met het manueel vastzetten van rotorposities) niet werkt? En als ik dan TOCH goto-gebruik, heeft iemand een goed truukje van hoe ik bvb. vanuit Astra 28.2 (daar sta ik nu op) de hele Clarke belt afgedekt krijg via goto? Of nog algemener - heeft iemand een goeie uitleg over hoe ik Diseqc op de Kathi werkend krijg?
  • Hoe ga je om met Diseqc met twee receivers? Krijg je daar prblemen mee? Bvb. als de Dreambox op 19.2 staat, en ik dan via de Kathy naar de Hotbird draai - krijg ik dan problemen als ik terug op de Dreambox kijk?

Dank bij voorbaat!

 

-Stephan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, je kan gewoon doorlussen of een splitter gebruiken. Over het signaalverlies hoef je je geen zorgen te maken, tenzij je kabel erg lang is.

 

Ik geloof dat de Kathi geen signaal doorgeeft als ie uit staat; je kan dus beter doorlussen via een andere ontvanger en de Kathi als eindpunt gebruiken.

 

Als je motor goed is afgesteld kan je hem ook met de Kathi gebruiken. Ik moet je zeggen dat ik alleen Usals gebruik. Hoe dat met die posities en de Kathi gaat weet ik niet (ik kan het niet vinden in het menu).

 

Maar wat je in ieder geval kan doen is je positie goed invoeren en kijken of het werkt. Mocht het niet werken, dan verander je de lengtegraad in de Kathi. Die hoort ongeveer op 5 graden oost te staan voor nederland, en als je die een graad verandert draait de schotel (iets meer dan) een graad de andere kant op. Je moet dan wel even zappen tussen 2 satellieten, anders blijft de motor gewoon staan.

 

Als je daarmee 1 satelliet werkend hebt zullen de anderen ook wel kloppen (tenzij je er echt ver naast zit).

 

2 ontvangers afwisselend geeft geen probleem. In het ergste geval moet je zappen tussen satellieten zodat de motor het draaicommendo krijgt.

 

Mijn instellingen: 4.8 oost en 51 noord.

 

 

Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor dat antwoord Thomas! Het lukt echter nog niet echt met de Diseqc, en ik hoop dat iemand me hier ook verder kan helpen.

 

Beginconfig:

 

  • Dreambox is aangesloten op m'n LNB;
  • Kathy (ik draai de laatste AAF/E2) staat ernaast en is NIET aangesloten. Op de Kathy heb ik de Tuner configuration op 'Tuner A' (Conexant enz. positioner:USALS) staan met Configuration Mode 'simple', mode op Positioner, en Long en Lat op respectievelijk 004.496 en 052.162 (waarden die ik hier vond http://www.satsig.net/maps/lat-long-finder.htm).

Hier is wat ik geprobeerd heb:

  • Ik draai naar Astra 28.2 met m'n dreambox - en krijg een signaal van 89%.
  • Ik stel m'n Kathy (NIET aangesloten op een LNB) in op BBC HD en switch de kabel die van m'n LNB komt van m'n Dreambox naar m'n Kathy.
  • Ik krijg onmiddelijk een prachtig beeld op BBC HD. SNR 87%.
  • Ik ga dan in Menu|Setup|Service Searching|Positioner Setup . Daar verlies ik direct m'n beeld (is dat normaal?), en krijg ik ook een signal rate van 55%. Ik kan dus ook niet manueel m'n rotor draaien om een sterker signaal te zoeken en dat dan te saven (zoals ik dat op m'n Dreambox WEL kan).
  • Als ik dan terug Exit doe, ben ik terug op BBC HD met een even sterk signaal als tevoren.
  • Ik probeer dan naar Satfinder te gaan en verlies daarbij het signaal helemaal (ook als ik Exit doe achteraf).
  • Als ik dan visueel kijk naar mijn schotel, zie ik dat die automatisch ergens zo ver oostelijk is gaan staan als mogelijk is. En moet ik hem via de Dreambox weer terug brengen...

Heeft iemand een idee wat ik fout doe? Zou het kunnen dat de '0' op m'n rotor bij mij helemaal fout staat (ik heb dat bij de Dreambox ook soms - als iets fout gaat met, dan draait hij automatisch helemaal naar het oosten)? Dat zou dan ook verklaren waarom de goto-functie bij mij nooit gewerkt heeft... En ALS dat zo is, is er ergens een truuk om die nulwaarde terug op de 'juiste' plek te krijgen? Liefst nog wel ZONDER aan de schotel te moeten komen (hij staat bij mij op een plaats waar ik er erg moeilijk bijkan)?

 

Nog eens dank voor elke eventuele hulp!

 

-Stephan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de 'positioner setup' nooit gebruikt. Was/is ook niet nodig met Usals.

 

Als je de Kathi aansluit heb je dus beeld. Wat gebeurt er als je op de Kathi een zender op Astra 1 kiest? Gaat de motor ongeveer de goede kant op? Of beter nog, kies een zender op Astra 1 en meteen weer een op Astra 2, en kijk of de motor daarna ongeveer dezelfde kant op wijst.

 

Fine-tuning heb ik altijd gedaan door mijn lengegraad (die 5 graden) aan te passen. Let wel op dat 5 graden oost en 5 graden west heel verschillende dingen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag het zelf weten, maar een receiver doorlussen geeft nogal wat beperkingen en kan moeilijkheden gaan opleveren, doordat de dreambox echt de "baas" gaat spelen, wanneer deze rechtsstreeks op de Rotor/LNB is aangesloten. Daarbij moet je ook bedenken, dat een dreambox vast gaat lopen, wanneer er geen signaal is. Daarbij kun je dan op beidde alleen maar een kwart deel van de zenders ontvangen. ( HL / HH / VL / VH )

 

Horizontaal lage frequenties / Horizontaal hoge frequenties / Vertikaal lage frequenties / Vertikale hoge frequenties

 

Veel beter is, om een twin LNB te gaan monteren op je schotel ( dus ook een extra coax kabel ). Dan kunnen beidde ontvangers onafhankelijk verschillende zenders ontvangen. De enigste beperking is dan, dat het dan dezelfde sateliet moet zijn. Eén van de ontvangers kan de rotor maar laten draaien.

 

Wil je echter helemaal onafhankelijk ( zonder de beperking van dezelfde sateliet ) zenders gaan ontvangen, dan zul je echter daarvoor een tweede schotelinstallatie moeten bouwen. Of gaan denken aan een visiosat bi bigsat ( of wavefrontier ) met twin LNB's en diseqc switchen.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank aan beiden. Ik denk dat ik dit weekend toch nog eens het dak opga om m'n Moteck SG2100 te checken (en misschien ook om er een twin-LNB op te stoppen).

 

Wat het doorlussen betreft wou ik toch graag eens ook input van anderen horen. Heeft paardengek gelijk dat je dit beter niet doet? En ALS ik nu een twin-lnb zou kopen met twee aparte kabels - verwart dat dan de twee receivers niet? Maw: als USALS bij mij nu WEL zou werken - is het draaien dan 'relatief' ("draai zoveel naar links of naar rechts") or 'absoluut' ("draai naar 28.2 - en als ik daar al ben, blijf gewoon staan")? In het laatste geval zou alles perfect zijn, maar in het eerste geval toch niet?

 

Dank!

 

-Stephan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doorlussen is niet handig als je op beide ontvangers tegelijk wilt kijken. Dan is die twin LNB een (gedeeltelijke) uitkomst. Maar als je de ene ontvanger gebruikt voor SD en de andere voor HD op dezelfde TV zie ik geen probleem.

 

Als je de schotel gaat afstellen voor Usals is er genoeg raad te vinden, maar aangezien hij het 'al doet' moet het volgende volstaan:

 

- zet de instellingen van de receiver goed (Usals aan en je eigen positie correct), en kies een kanaal op een goed te ontvangen satelliet

- draai de motor om de paal/mast/steun tot je ontvangst hebt

 

Op dat moment moet je ontvangst hebben met alle satellieten op Usals. Uitgangspunt is wel dat je mast redelijk in het lood staat. En om de zwakke satellieten te ontvangen moet je dara misschien nog even op 'finetunen'.

 

De laatste halve graad fine tuning doe ik door mijn lengtegraad in de receiver aan te passen...

 

Aan de bevestiging van de schotel op de motor hoef je in principe niks te veranderen, want dat is al goed omdat je opgeslagen motorposities werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht. Dank nog eens Zak, maar het werkt bij mij echt niet. En ik denk meer en meer dat het toch een probleem met m'n Moteck is. Als de kabel in m'n Dreambox op 28.2E zit, heb ik een perfect beeld (BBC News 24 - 87% - maar het is vrij guur weer buiten).

Ik switch m'n TV dan naar de HDMI-input (kabel blijft in Dreambox) en stel op de Kathi de optie 'Tuner configuration' (onder Menu|Settings) als volgt in:

  • Configuration mode: 'Simple',
  • Mode: 'Positioner'
  • Longitude 'East 004.496',
  • Latitude: 'North 052.162'.

Voor de zekerheid reboot ik de Kathi nog eens (AAF Summer Dream via usb/BA). Ik zap de Kathi naar hetzelfde kanaal BBC News en switch de kabel van de Dreambox naar de Kathi. Ik krijg nu plots een signaal van 70% (???), maar WEL een beeld. Ik ga terug in het menu (Positioner setup), en zie daar de SNR rond de 70 schommelen. Met Positioner fine movement stel ik vast dat ik niet veel op deze waarde kan verbeteren. Ik zap door een paar kanalen: BBC Four - SNR 53% maar wel een beeld - aan zo'n lage rate zou ik op de dreambox nooit een beeld krijgen!; BBC1 - 53%; BBC HD 55% - prima beeld) - allemaal erg lage SNRs, maar wel beeld.

 

Ik zap dan naar Arte op de Astra 19.2E en... de schotel draait de verkeerde kant op. Is wat ik op de Dreambox ook krijg als hij het signaal verliest - dan draait de schotel gewoon naar de meest extreem oostelijke positie, en is de enige mogelijkheid om hem met de Motor config commands in het menu van de Dreambox terug naar z'n plaats te jagen (en dat gaat vrij makkelijk omdat je - in tegenstelling tot de Kathi, waar de SNR op 0 staat zonder signaal - op de Dreambox de waarden vrij snel en accuraat ziet veranderen op het scherm. Dus je 'voelt' het als je dichter bij komt en al wat minder hard kunt beginnen draaien. En dat gaat dus bij de Kathi blijkbaar niet.

 

Maar goed - ik DENK dus dat m'n probleem bij m'n positioner ligt. Die is blijkbaar niet HELEMAAL kapot (ik kan hem manueel steeds terug op z'n plaats krijgen), maar die:

  • lijkt USALS niet te lusten; en

  • wijkt om een of andere rare reden steeds zelf af naar een rare positie van zodra ook maar het minste fout gaat.

Dus tenzij iemand hier een andere verklaring voor heeft, ga ik er gewoon van uit gaan dat het een probleem is het m'n Moteck. Wat zou het anders kunnen zijn? De satellites.xml is helemaal nieuw neem ik aan, dus daaraan kan het niet liggen. Ook het feit dat ik het probleem ZOWEL met Dreambox EN met Kathi suggereert dat het niet aan de receiver/tuner ligt. Het zou natuurlijk ook nog aan de kabel kunnen liggen (die is vrij lang - ik schat zo'n meter of 20), maar toch - ik krijg WEL een vrij goed signaal door diezelfde kabel EN waarom zouden SOMMIGE diseqc pulses WEL doorkomen en andere niet? Bovendien hangt die Moteck daar nu ook al 5 jaar in weer en wind, dus misschien is die gewoon aan vervanging toe?

 

Dus als het weer morgen niet TE guur is ga ik op zoek naar een nieuwe rotor en een nieuwe twin-LNB. Fingers crossed!

 

In elk geval nog eens dank voor al jullie hulp!

 

-Stephan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je die Moteck misschien 'ondersteboven' hangen? Dan kan je hem met handmatige posities natuurlijk wel goed krijgen, maar met Usals gaat ie de verkeerde kant op. Anders kan ik het ook niet bedenken.

 

Kies anders een kanaal op de Sirius - de motor moet dan in de nulstand komen. Kies dan een Astra, en de motor moet een stukje naar het oosten draaien.

 

Succes (in het regen en de onweer...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...