Ga naar inhoud


Fase schakelaar op subwoofer,wat heeft het voor functie?


pillie

Aanbevolen berichten

Ik heb een KEF psw2500 subwoofer met een fase schakelaar en ik weet niet precies wat dit nou voor een effect heeft want als ik hem open en/of dicht draai dan hoor ik weinig verschil.

Kan iemand mij uitleggen wat dit nu precies doet.

Marantz SR7008,Pioneer PDP5090,ET-10000,Monitor Audio RS8 en subwoofer GSW12 en Antec Fusion Remote

Link naar reactie
Delen op andere sites


Simpel gezegd:

 

Het zorgt er dus voor dat je subwoofer in fase loopt. Een speaker (subwoofer) beweegt naar voor en achter. De lucht wordt daardoor in trilling gebracht en bereikt je ook. Dit is geluid

 

Je subwoofer staat op een andere plaats dan je hoofdluidspreker. De afstand tot de luisterplaats is dus ook verschillend.

 

Het kan dus voorkomen dat het net zo uitkomt dat bepaalde tonen elkaar gaan uitdoven hierdoor. Door nu de faseschakelaar te verzetten kun je dit voorkomen en dit moet puur op gehoor.

 

Gewoon in de ene of andere stand zetten zodat het het lekkerst klinkt... niet boemerig!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MJ Acoustics zegt over de phase instelling in de handleiding:

 

0 graden als de speaker naar je toe wijst.

180 graden als de speaker van je afwijst.

90 graden als je de speaker naar beneden wijst.

 

Als de subwoofer uit fase met je hoofd luidsprekers staat dan zullen ze elkaars effect opheffen op de frequenties die ze allebei doen.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: RobbieT
MJ Acoustics zegt over de phase instelling in de handleiding:

0 graden als de speaker naar je toe wijst.
180 graden als de speaker van je afwijst.
90 graden als je de speaker naar beneden wijst.

Als de subwoofer uit fase met je hoofd luidsprekers staat dan zullen ze elkaars effect opheffen op de frequenties die ze allebei doen.


Helaas kun je dat niet hard stellen. Het hangt helemaal van de totale opstelling af.

Het perfect afstellen van en subwoofer doe je niet in een uurtje met de gebruiksaanwijzing in je hand. Daar ben je dagen mee bezig... iets verplaatsen, kantelfrequenties, Q factor, fase, ........ maar dan heb je ook wat smile

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daarom gaf ik ook aan dat het de basis instelling is die MJ Acoustics in de handleiding heeft staan.

 

Ik heb zelf de ervaring dat afstellen voor film redelijk vlot gaat. Dat lijkt niet zo nauw te komen.

 

Muziek is een heel ander verhaal, daar ben je wel even zoet mee, voor de sub mooi meespeelt.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dagenlang de tijd genomen om m'n sub

(een REL Q200) goed af te stemmen op de andere speakers...

 

Niks boekje erbij,gewoon je oren gebruiken en luisteren.

Probeer de box niet in een hoek te plaatsen.

 

En hoe sluit je 'm aan?

Via een LPF kabel,

of via de speakeroutput van je front speakers?

 

Ik heb 'm via een kabel met een Neutrik aansluiting

op de luidspekerklemmen van de versterker aangesloten

en mee laten spelen met de speakers.

Op deze manier vult deze sub mooi het laag aan waar de hoofdspeakers stoppen

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leuke is dat over alles wat je gezegd hebt discussie is.

Als je die discussies leest dan lijkt het erop dat het afhankelijk is van je toepassing.

 

Home Cinema =>

- Sub in de hoek (ongelijke afstand van de muren) om zo hard en laag mogelijk te kunnen voor de effecten.

- Sub via LFE aansluiting aansluiten voor de .1 effecten, en hoofdspeakers op small om ze te sparen bij zware scenes.

- de cross frequentie op de versterker instellen.

 

Stereo =>

- Sub via de Neutrik high input aansluiten.

- cross frequentie instellen op de sub.

 

Als je beide doet moet je dus een keuze maken die je zelf het beste bevalt blijkbaar.

 

Ik heb een MJ Acoustics Reference 100 staan en aangesloten voor Home Cinema gebruik.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een goeie versterker kun je de .1 ook via de hoofdspeakers laten gaan en dan kan de REL het parallel prima oppikken.

 

Na veel vergelijken vond ik dat het beste klinken. Ik heb trouwens twee RELS uit de strata serie.

 

De hoofspeakers mogen lekker meedoen, die halen ook de 20 Hz. De RELS heb ik afgesteld op een kantel frequentie van rond de 28 Hz

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je waarschijnlijk behoorlijk grote speakers met een zware versterker ervoor.

 

Dat maakt de keus om het aan te sluiten ook anders natuurlijk.

 

Ik heb Mission 733's met een NAD T743v2 als versterker en een MJ Acoustics Reference 100 sub.

 

Dat is niet zo'n hele zware combinatie.

Maar gaat voor mij hard genoeg en klinkt erg goed.

 

Bij mijn set heeft het alleen geen zin om alle lage tonen ook naar de hoofd speakers te sturen, die kunnen dat toch niet aan.

 

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn subwoofer is geen basreflexkast maar downfire en hij staat naast de linker frontspeaker want ik heb 4 IQ7 speakers van KEF maar daar zit totaal geen laag in.

 

De 4 IQ7 speakers staan ong 4 meter uit elkaar en ik heb geen centerspeaker.

 

Ik heb mijn fase op 90 gezet om te kijken wat er nou precies gebeurt.

Marantz SR7008,Pioneer PDP5090,ET-10000,Monitor Audio RS8 en subwoofer GSW12 en Antec Fusion Remote

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Crossover in het midden zetten.

 

De juiste fase is de volste en hardste bas in een lijn met je front speakers.

 

Goed hard zetten.

 

 

 

Met .1 wat moeilijker want die gebruikt het LFE kanaal, de crossover moet via de set up van de AV Reciever.

 

 

DM920 Ultra HD; Newnigma, DM800HDse,

Oppo-BDP-105EU, Rotel RSP-1576,Rotel RMB 1095, LG UH850V,

Monitor Audio Gold 200 4G

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pille,

 

Als je totaal geen laag uit je Kefs haalt:

 

Staat de Crossover niet verkeerd in de versterker?

 

Heb je ook een direct of pure audio functie op je versterker zo dat de speakers het volledige klankbeeld krijgen.

DM920 Ultra HD; Newnigma, DM800HDse,

Oppo-BDP-105EU, Rotel RSP-1576,Rotel RMB 1095, LG UH850V,

Monitor Audio Gold 200 4G

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ga 'ns uit van je mooiste geluid zonder subwoofer aan, en draai dan met ballans volledig naar links. Heb je dan meer laag uit je luidsprekers? Dan volledig naar recht, goed luisteren en dan weer op 0. Als je op de middenstand geen mooi/laag geluid hebt, dan staat je fase niet goed.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik durf het bijna niet te zeggen maar dan moet je bij een luidspreker de + en - omwisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...