Ga naar inhoud


HD ready vs Full HD


Belsat

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Misschien trap ik een open deur in, maar ik zou toch graag jullie mening willen horen over een citaat dat ik op de website van TV Vlaanderen vond:

 

Quote:

 

HD-Ready vs Full HD

 

Kies voor een HD-Ready televisietoestel, want enkel deze toestellen kunnen HD-beelden correct weergeven. Het HD-Ready logo is een officieel erkende goedkeuring, terwijl Full HD slechts een term is van fabrikanten. Full HD geeft u geen garantie dat HD-beelden correct worden uitgezonden. Wij raden dus een HD-Ready televisietoestel aan.

 

Unquote

 

Ik heb namelijk zelf dit jaar een Panasonic HD ready gekocht. De reden was dat ik toch geen HD zenders kon ontvangen op mijn d-Box en eigenlijk het beeld mooier vond dan full HD omdat dit m.i. te veel een "Monitor Look" heeft.

 

Maar zo langzamerhand overweeg ik om misschien toch maar over te stappen op een HD ontvanger, vooral voor de HD thema zenders (bv Nat. Geo. en Discovery). Dit is des te meer aantrekkelijk als het inderdaad zo is dat ik met mijn HD Ready TV onbewust de beste keuze heb gemaakt :-)

 

Of interpreteer ik bovengenoemd citaat verkeerd??

 

Ciao, Henk (met sneeuw in de Ardennen)

 

 

 

 

 

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedoel je misschien HD Ready 720p en Full HD 1080i ?

 

Dat is eerlijk gezegd geen antwoord op mijn vragen :-(

 

Een wat uitgebreider antwoord zou fijn zijn...

 

Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk is de kwaliteit van de up/down scaler.

 

Ik heb een 32" 720p CRT die m.b.v. een downscaler 1080 kan verwerken. Op een paar meter afstand prima beeld. Bij grotere schermen dan 32" kunnen de verschillen tussen HD Ready en Full HD gaan opvallen. Met de HD Ready LCD's zijn er vaak ook weer problemen met de pixels die niet 1:1 overlappen dus onscherp beeld. Probleem waar CRT overigens geen last van heeft en daardoor de oude SD kanalen scherper weergeeft.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx, Sathopper. Maar wat bedoelt TV Vlaanderen dan met dat citaat??

 

Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerard 76: Dat is exact wat ik ook altijd dacht!

 

Vandaar dat ik zo verbaasd was om op de TV Vlaanderen website te lezen dat zij HD Ready aanbevelen boven Full HD. Tenzij er een HD Ready variant bestaat van 1080, maar daar heb ik nooit van gehoord... Of is dat dan misschien HD Ready 1080p???

 

Terugkomend op mijn originele post gaat het er mij natuurlijk om of het, in het licht van het TVV citaat, de moeite waard is om mijn HD Ready Plasma in te ruilen voor een Full HD. (Of een HD Ready 1080??)

 

Welke expert kan dit raadsel oplossen?

 

Confused, Henk

 

 

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HD Ready 1080P bestaat wel degelijk.

 

139px-HD_ready_1080p_logo.svg.png

 

Het is een zwaardere norm dan FullHD is. FullHD is eigenlijk geen norm maar geeft aan dat hij 1920 x 1080 native kan weer geven maar geeft geen garantie dat kleinere beeldformaten correct worden weergegeven.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Belsat
@Gerard 76: Dat is exact wat ik ook altijd dacht!

Vandaar dat ik zo verbaasd was om op de TV Vlaanderen website te lezen dat zij HD Ready aanbevelen boven Full HD. Tenzij er een HD Ready variant bestaat van 1080, maar daar heb ik nooit van gehoord... Of is dat dan misschien HD Ready 1080p???

Terugkomend op mijn originele post gaat het er mij natuurlijk om of het, in het licht van het TVV citaat, de moeite waard is om mijn HD Ready Plasma in te ruilen voor een Full HD. (Of een HD Ready 1080??)

Welke expert kan dit raadsel oplossen?

Confused, Henk



Hier kom je weer in het standaard al 128 x behandelde verhaal "is FullHd beter dan HD ready"

In het kort. Heb je 42" of kleiner en je zit er 2,5 meter of verder van af zul je het verschil niet zien. Heb je 50" bij 2.5 meter ga je het net wel zien. Is de kijkafstand groter dan 3 meter zul je geen verschil meer zien.

Hier zijn hele discussies over maar als het prijsverschil nihil is; neem dan lekker een FulHd (hd Ready 1080p wink )

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@winwiz: Kijk, daar hebben we wat aan :-) Dan hoef ik mijn geliefde 42 inch 720p Panasonic Plasma dus niet in te ruilen.

 

Blijft de vraag waarom TVV stelt dat HD Ready zelfs beter is dan full HD!?

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Belsat
@winwiz: Kijk, daar hebben we wat aan :-) Dan hoef ik mijn geliefde 42 inch 720p Panasonic Plasma dus niet in te ruilen.

Blijft de vraag waarom TVV stelt dat HD Ready zelfs beter is dan full HD!?

Ciao, Henk


Geen idee... volgens mij zend TVV ook uit in 1080i, interlaced dus(Dat is ook gewoon de volledige 1920*1080 resolutie!)

Op een "oude" HD ready wordt dit in de TV meestal gedownscaled naar 1366 * 720 non interlaced (720P). In een FullHD (ik noem het maar even zo) wordt dit omgezet 1920 * 1080 non interlaced (1080p). Een plasma/LCD kan alleen maar non interlaced weergeven! Een beeldbuis kan wel interlacen.
Nu is het zo dat niet iedere TV dit goed doet, dus vandaar misschien deze stelling.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Winwiz: Hartelijk dank! Mijn excuses als ik inderdaad, zoals in mijn post al gevreesd, een open deur heb ingetrapt, maar ik was geïntrigeerd door de stelling van TVV.

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Belsat
@Winwiz: Hartelijk dank! Mijn excuses als ik inderdaad, zoals in mijn post al gevreesd, een open deur heb ingetrapt, maar ik was geïntrigeerd door de stelling van TVV.

Ciao, Henk


Maakt niet uit, maar die stelling van TVV is wel opmerkelijk!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...