Ga naar inhoud


Duitsland waarschuwt voor Internet Explorer


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Soulman
Ik vraag me dan altijd af of zo'n lek alleen van toepassing is als de applicatie is gestart, of dat het al foute boel is als de software alleen maar is geinstalleerd.

Explorer staat wel op de pc maar wordt nooit gebruikt hier.
Volgens mij alleen als je m start.
Je kan IE er ook niet afhalen dan is je windows gelijk ziek.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

 

Citaat:
Nederlandse overheid waarschuwt voor IE-lek - update

 

Auteur: Ernst-Jan Hamel Webwereld

 

De Chinese aanval op Google laat ook in Nederland zijn sporen na. De Nederlandse overheid adviseert de eigen ministeries om gebruikersrechten op pc's te beperken.

 

Govcert, het Computer Emergency Response Team van de Nederlandse overheid, heeft vandaag in een advisory aangeraden alleen systeembeheerders nog volledige gebruikersrechten te geven. Het advies is met name bedoeld voor ministeries, maar is ook gestuurd aan andere instanties die zijn aangesloten bij Govcert. "We gaan er vanuit dat deze deelnemers dit al hebben gedaan", vertelt een woordvoerder van Govcert. De instantie controleert daar echter niet op.

 

Breed advies

De zogeheten deelnemers zijn gemeenten en provincies, zbo’s (zelfstandig bestuursorgaan) zoals de Belastingdienst en agentschappen, Hoge Colleges van Staat en bedrijven in de vitale sector. Laatstgenoemde omvat onder meer energiebedrijven, telecomleveranciers, transportbedrijven en gezondheidsorganisaties.

 

Het beperken van de admin-rechten op overheidscomputers verkleint de kans op misbruik van het lek in IE, waarmee onder meer bij Google werd ingebroken. "Zonder admin-rechten kan er niks geïnstalleerd worden, en kan de exploit geen kwaad", aldus de Govcert-woordvoerder.

 

Microsoft-lek

Het Duitse Federaal Bureau voor Veiligheid in de Informatietechnologie (BSI) heeft dit weekend al geadviseerd om over te stappen op een andere browser. In ieder geval tot Microsoft dit lek heeft gedicht. De exploitcode voor dit gloednieuwe lek in IE is inmiddels ook openbaar.

 

Govcert zegt het hele weekend met CERT-organisaties uit andere landen te hebben overlegd over de nieuwe securitydreiging. Govcert heeft geen aanwijzigen dat er naast Amerikaanse bedrijven ook Europese overheidsorganisaties zijn aangevallen.

 

Nog niet op Waarschuwingsdienst.nl

De security-instantie van de overheid plaatst nog geen waarschuwing op Waarschuwingsdienst.nl omdat er nog geen definitieve fix is voor het lek in Internet Explorer. Wel maakt de organisatie melding van de dreiging. "Veel mensen lezen in de media over het lek, dus we willen mensen wel informeren", zegt Govcert.

 

Govcert wil nog niet het gebruik van IE afraden, zoals Duitse collega's hebben gedaan. "Die beslissing gaat nu nog te ver." De organisatie wil eerst de tijdelijke workaround-fix die Microsoft beschikbaar heeft gemaakt, testen. Ook heeft Govcert nog geen aanvallen waargenomen die gericht zijn op Nederlandse gebruikers van Internet Explorer

 

Update: Meer informatie over de melding op Waarschuwingsdienst en de consequenties voor thuisgebruikers.

 

Dan vraag ik me eigenlijk wel af waar waarschuwingsdienst.nl voor is als ik lees;

 

Citaat:
De security-instantie van de overheid plaatst nog geen waarschuwing op Waarschuwingsdienst.nl omdat er nog geen definitieve fix is voor het lek in Internet Explorer

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik IE hier ook al een tijd niet meer. Tijdje Google Chrome geprobeerd, maar nu toch weer vertrouwd terug naar Firefox. Gewoon een goeie browser. Werkt prima. smile

 

IE heb ik er nog naast om te testen of mijn HTML-pagina's er in beide browsers goed uitzien, dat wel. Verder altijd Firefox.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Elwin

IE heb ik er nog naast om te testen of mijn HTML-pagina's er in beide browsers goed uitzien, dat wel. Verder altijd Firefox.

Zo doen heel veel webontwikkelaars het inderdaad
(en verstandige webontwikkelaars doen dat allemaal zo wink ).

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mifi
Origineel bericht van: Elwin

IE heb ik er nog naast om te testen of mijn HTML-pagina's er in beide browsers goed uitzien, dat wel. Verder altijd Firefox.

Zo doen heel veel webontwikkelaars het inderdaad
(en verstandige webontwikkelaars doen dat allemaal zo wink ).

m


Inderdaad. smile 90% van de gewone internetters gebruikt Internet Explorer, soms zelf de 6 of 7 versie. 8 wordt nog lang niet overal gebruikt. Dus je moet je sites daarop aanpassen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
ga toch firefox gebruiken, even wennen en daarna wil je nooit meer terug naar ie.....


Heb lang zat met FF gewerkt. Zie het verschil niet zo. FF geeft de webpagina weer, IE doet hetzelfde. Voor mij en mijn surfgedrag maakt het geen verschil.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...