Ga naar inhoud


Dolby weergave op surround set, welke aansluitingen gebruik ik ?


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Kort geleden heb ik een Yamaha RX-V465 gekocht. Deze gebruik in in combinatie met een Kathrein 922.

 

De kathrein zit met HDMI richting versterker en vanuit de versterker gaat een HDMI naar de TV.

 

Ik vraag mij af of ik nu optimaal gebruik maak van de mogelijkheden. Er zitten allerlei vooringestelde programma's in de versterker die alle luidsprekers aansturen. Maar als ik bijvoorbeeld de instelling voor de decoder op van automatisch afhaal en hem hard op DTS zet dan wordt het stil.

Ook als ik een zender kijk die aangeeft dat het signaal dolby 5.1 is.

 

Wat verder opvalt is dat het geluid ook zachter gaat op dolby 5.1, schakel ik naar mpeg gaat het geluid harder

 

Wat doe ik fout ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kan de Kathrein wel Dolby Digital versturen via HDMI? Mijn VU+ doet dat bijvoorbeeld niet en ik moet dus een Toslink kabel gebruiken van mijn VU+ naar mijn versterker om Dolby Digital te kunnen gebruiken. De instelling automatisch is de beste instelling op de versterker aangezien de versterker dan kijkt wat het signaal is dat die binnen krijgt en de juiste instelling kiest, dus Dolby Digital voor Dolby Digital en DTS voor DTS etc. Maar als je Kathrein geen Dolby Digital via HDMI kan versturen dan zal de versterker natuurlijk ook niet voor Dolby Digital kiezen aangezien die het niet krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay dat zal het idd zijn. heb nu een optische kabel ertussen en nu zie ik wel dolby op o.a. Sky (dacht trouwens dat dit ook standaard was op film 1 etc, maar niet schijnbaar).

 

maakt het nu in het meu van kathi ook nog uit hoe bepaalde instellingen staan. nu is het als volgt;

 

audio source = PCM (andere optie is spdif)

standaard AC3 = ja

AC3 downmix = nee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hendrik6073
Okay dat zal het idd zijn. heb nu een optische kabel ertussen en nu zie ik wel dolby op o.a. Sky (dacht trouwens dat dit ook standaard was op film 1 etc, maar niet schijnbaar).

maakt het nu in het meu van kathi ook nog uit hoe bepaalde instellingen staan. nu is het als volgt;

audio source = PCM (andere optie is spdif)
standaard AC3 = ja
AC3 downmix = nee


Ik zou hem op spdif zetten. Dan wordt dat signaal als het goed is onbewerkt doorgegeven naar je versterker.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"standaard AC3" houdt in dat als een zender zowel een AC3 (AC3 is Dolby Digital) als Mpeg audio stream heeft standaard de AC3 stream wordt gekozen dus dat is goed.

 

"AC3 downmix" houdt in dat AC3 naar Mpeg Stereo wordt geconverteerd. Handig als een zender alleen een AC3 audio stream heeft maar je versterker/TV geen AC3 snapt. Jouw versterker snapt AC3 dus deze instelling staat ook goed.

 

"audio source" is me niet duidelijk wat het inhoud. SPDIF is de aansluiting waar je jouw optische kabel op aangesloten hebt dus probeer eens SPDIF en kijk wat er gebeurt. Als je echt wilt weten wat het inhoud zou je het in het Kathrein forum eens kunnen vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar Dolby Digital schakel is het geluid zachter en moet dan het volume behoorlijk verder open draaien om het zelfde geluidsniveau te hebben. Heb dus ook die ervaring, gebruik hier de Yamaha AZ1.Wat DTS betreft,ze zenden geen DTS uit dus op deze stand zul je dus ook helemaal niets horen. Probeer maar een dvd waar DTS op staat dan doet het geluid het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een Yamaha.

Wat ik niet lees is, of je in het instelmenu van de Yamaha bij input gekozen hebt voor digitaalgeluid via HDMI.

Met deze instelling werkt het bij mij dus wel. ( hoewel ik een Dreambox heb,)

Via spdif kan het ook, maar dan moet je die ook instellen.

 

Volgens mij kun je per aangesloten apparaat en gekozen ingang ( DVD, DVR, CD) kiezen vanuit welke bron het geluid moet komen.

 

satje4u

 

Gigablue Quad HD Plus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...