Ga naar inhoud


dvb-t ontvangst in Gent - VRT+ welke zenders mogelijk?


Gast blub

Aanbevolen berichten

Hallo!,

 

Ik heb nu een tweetal weken televisie via zowel een TV met ingebouwde tuner als via een USB-tuner op mijn computer. Beiden zijn DVB-T -tuners.

Ze zijn opgesteld in Gent-centrum, vrij hoog gelegen (zolderverdieping op de 'Blandijnberg').

Ik heb perfecte ontvangst van de Vlaamse zenders (Één, Canvas, Één+, Canvas+), via de heel basic antenne die ik bij de USB-tuner kreeg (eenvoudige, rechte, korte metaalstaafje).

 

Nu vroeg ik me af of ik met een betere antenne ook andere zenders zou kunnen ontvangen!? (RTBF , Franse en/of Nederlandse zenders)

 

Een buitenantenne zal ik waarschijnlijk niet kunnen plaatsen, een versterkte binnenantenne zeker wel. Ik zou die daarentegen enkel kopen als er kans is van daarmee meer zenders te hebben...anders is dat verloren geld aangezien ik de VRT nu al perfect ontvang.

 

Ik vond wel dat sommigen in de buurt van Gent andere zenders konden ontvangen, maar het is me onduidelijk met welke antennesoorten en of dat ook in Gent-centrum mogelijk is.

Heeft iemand daar meer ervaring of informatie over??

 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: blub
Hallo!,
Ik heb nu een tweetal weken televisie via zowel een TV met ingebouwde tuner als via een USB-tuner op mijn computer. Beiden zijn DVB-T -tuners.
Ze zijn opgesteld in Gent-centrum, vrij hoog gelegen (zolderverdieping op de 'Blandijnberg').
Ik heb perfecte ontvangst van de Vlaamse zenders (Één, Canvas, Één+, Canvas+), via de heel basic antenne die ik bij de USB-tuner kreeg (eenvoudige, rechte, korte metaalstaafje).
Nu vroeg ik me af of ik met een betere antenne ook andere zenders zou kunnen ontvangen!? (RTBF , Franse en/of Nederlandse zenders)
Een buitenantenne zal ik waarschijnlijk niet kunnen plaatsen, een versterkte binnenantenne zeker wel. Ik zou die daarentegen enkel kopen als er kans is van daarmee meer zenders te hebben...anders is dat verloren geld aangezien ik de VRT nu al perfect ontvang.
Ik vond wel dat sommigen in de buurt van Gent andere zenders konden ontvangen, maar het is me onduidelijk met welke antennesoorten en of dat ook in Gent-centrum mogelijk is.
Heeft iemand daar meer ervaring of informatie over??
Alvast bedankt!!

Volgens dit kaartje
http://home.kpn.nl/rabrand/dvbt/Zenderkaart%20Belgie%20RTBF%20DVBT.pdf
wat een officiele RTBF bedekkingskaart is met daarin de zenders aangegeven zal het niet lukken.
Maar als je hoog zit kan je Brussel op 56 proberen vertikale polarisatie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets hebt op je TV om de signaalsterkte te checken, moet je eens kijken op kanaal 54 en 56. Beiden (net zoals de VRT op kanaal 22) met de antenne verticaal opgesteld.

 

Op kanaal 54 zenden Nederland 1, 2 en 3 en Omroep Zeeland uit vanuit Goes in NL. Omdat je hoog zit, is er een kans dat je die ontvangt mits wat zoeken naar een goed plaatsje voor je antenne. (Waarschijnlijk meest kans als je een raam hebt dat op het noorden uitkijkt, da's de kant van het centrum)

 

Hetzelfde geldt voor de RTBF, maar dan zal je antenne best geplaatst worden voor een raam dat op het zuiden uitkijkt.

 

Met de signaalmeter op je TV of je DVB-T stick, kan je misschien al iets van signaal ontdekken. Vinden je ontvangers wat signaalkwaliteit op kanaal 54 of 56 met dat klein, simpel antennetje? Dan is de kans groot dat je met een versterkte binnenantenne ontvangst zal hebben.

 

In Ledeberg heb ik met een versterkte antenne aan de zuidkant van het huis geen ontvangst van de RTBF omdat ik te laag zit (1e verdiep) maar hij vindt wel wat signaal van Nederland 1, 2 en 3.

 

Proberen is de boodschap!

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: DX'r
Volgens dit kaartje
http://home.kpn.nl/rabrand/dvbt/Zenderkaart%20Belgie%20RTBF%20DVBT.pdf
wat een officiele RTBF bedekkingskaart is met daarin de zenders aangegeven zal het niet lukken.
Maar als je hoog zit kan je Brussel op 56 proberen vertikale polarisatie.

Dat kaartje misschien maar met een korreltje zout nemen, BoZ staat er ook niet op. grin.gif

Waver kan ver reiken, maar je moet inderdaad wel hoog zitten.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...