Ga naar inhoud


[FREENAS] usb hdd elke dag vast


Macaco

Aanbevolen berichten

Op een Via Epia ML6000 met een 128 mb CF kaartje om te booten heb ik Freenas (embedded) gezet, om zo een eenvoudig fileservertje te hebben.

 

Ik heb hieraan een externe usb HDD (1 TB) gemount.

 

Installatie en configureren gaat heel eenvoudig. Transmission draait, CIFS (voor de windows PC) en NFS (voor de films voor de Dreambox).

 

Het punt is alleen dat elke dag het lampje van mijn Toshiba externe HDD rood brandt: dus hij zit vast. Freenas is dan ook niet meer bereikbaar en alleen de HDD uit en aan doen en een reboot van Freenas helpt.

 

Ik heb al het 1 en ander onderzocht om te kijken waar het aan ligt. HDD uit zijn huisje gehaald voor betere koeling, het ding op zijn kant gelegd i.p.v. rechtop. Hij was eerst nog NTSF geformatteerd, maar ik heb hem (omdat NTSF helemaal niet lekker liep) UFS geformatteerd. Probleem bleef.

 

Toen ik de HDD uit zijn Toshiba huisje haalde bleek er intern een WD caviar green SATA in te zitten (had ik niet verwacht).

 

Is er iemand die het vastlopen kent en er misschien een oplossing voor heeft?

 

Bvd.,

 

Macaco

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als hij dan toch constant aan de pc hangt waarom hang je de hdd dan niet intern in de server?

 

Vermits hij USF is geformatteerd kan je hem toch niet meer als externe hdd gebruiken.

Indien geen satapoorten meer beschikbaar op het mobo heb je voor een paar euro een pci sata kaartje.

 

Inpluggen in de server, server herstarten en hij wordt meteen herkend.

hdd erin hangen en klaar.

Eventueel een extra cool fan in de server hangen om de warmte van de extra hdd op te vangen.

 

problemen opgelost.

 

Ik heb hier een freenas van op usb stick draaien met 6 interne schijven op een oud asus moederbord. met een amd athlon 64 processor en 1024mb geheugen.

 

 

 

 

 

 

 

 

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de eerste info.

 

Hier heb ik ook aan gedacht als volgende test. Ik heb dan inderdaad een SATA naar PATA adapter nodig of een heel smalle PCI kaart (voor ext. SATA?). De via epia is namelijk PATA.

Het servertje is zo klein, dat de HDD (3,5") zeker niet in te bouwen is het zal dan met wat kabeltjes naar buiten moeten.

 

Maar een externe USB HDD is dus een bekend probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het een probleem is, maar permanent een usb externe schijf gebruiken zou ik niet aanraden.

 

Een schijf via usb gebruik ik alleen als ik wat data moet overzetten die op de server staat.

 

En dan nog hang ik die nooit aan de server zelf, maar aan een pc in het netwerk.

Zoals je al schreef kan freenas niet zo goed om met NTFS geformatteerde schijven en externe schijven zijn meestal NTFS geformatteerd.

 

Is er geen mogelijkheid om het mobo in een grotere kast in te bouwen?

 

Dit zou de ideale oplossing zijn.

Een pc kast kost nu ook de wereld niet (vanaf pakweg 20 euro heb je een midi tower) en je hebt dan tenminste plaats om wat schijven in te bouwen.

 

 

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...