Ga naar inhoud


[DM500HD] Diseqc probleem met 1 draaibare en 3 vaste schotels !


satfanatic

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

op mijn Topfield 4000 en ook op de Clarke 5000 Hd (inmiddels alle 2 vervangen door de Dreambox 500 HD) heeft de hierna volgende opstelling altijd perfect gewerkt !

Op de dreambox is het mij na div. dagen stoeien nog steeds niet gelukt.

 

LNB 1 is vast Astra 19

LNB 3 is vast Astra 28

LNB 4 is vast Hotbird 13

LNB 2 is draaibaar dmv 36 volt motor en moteck positioner.

 

Ik heb de LNB 2 nu maar vast op Astra 23,5 gezet, maar wil ook wel eens kunnen draaien naar o.a. 9 Oost.

 

Het lukt me niet om de draaibare schotel dan vanzelf aan t draaien te krijgen. Zoals reed gezegd lukte dit met mijn vorige 2 ontvangers en dezelfde positioner en motor wel.

 

Iemand 'n tip voor me ?

 

Moet met 'n dreambox toch ook kunnen, maar denk dat t probleem zit in het feit dat er "teveel" instellingen mogelijk zijn,

 

gr. Satfanatic. cool

vr.gr. Satfanatic, 2x DM 500HD 1.6,  1x DM 7020HD OE 2.0,

Link naar reactie
Delen op andere sites


Poort 1,3 en 4 vast zetten op diseq 1.1 Dus lnb 1 AA lnb3 op BA en lnb 4 op BB en poort 2 lnb 2 op 1.2 zetten.Neem voor de instellingen de geavenseerde instellingen voor de configuratie.Verder bij draaibaar de juiste lengte en breedte graad invullen.Ik neem aan dat je een diseq switch gebruikt.

Het werkt iig op enigma2.

DM500HD | DM7020HD | DM800HD se | DM8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik 'n Spaun diseqc 4-weg switch (diseqc 2.0).

 

Maar lukt me ondanks jou hulp nog steeds niet.

Voorheen op de Clarke Tech stelde ik de 3 vaste lnb's in via diseqc. 1.0 en de draaibare met 1.2 (zonder AA of BA of wat dan ook). Ik snap die instellingen dan ook niet goed ?

Kun je me die eens uiltleggen ?

 

gr. Satfanatic. cool

vr.gr. Satfanatic, 2x DM 500HD 1.6,  1x DM 7020HD OE 2.0,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in jou config in geavenceerde instellingen de lnb 2 op vastegelegde diseq op AB zet en dan de diseq modus op 1.2 zet dan moet het werken.Er is 1 voorwaarde en dat is dat met je huidige instellingen op de vAste lnbees gewoon normaal kan switchen.Dus geen haperingen etc.

DM500HD | DM7020HD | DM800HD se | DM8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satfanatic
Ik snap die instellingen dan ook niet goed ? Kun je me die eens uiltleggen ?

gr. Satfanatic. cool


Ik ben er ook niet echt een genie in, maar hier een poging om iets licht in het duisternis te brengen. sick
Stel, je hebt een gecombineerde opstelling met een vaste schotel en meerdere LNB's ( A1,A2,A3,HB ) en een draaibare schotel met Diseqc motor. In mijn opstelling ga ik vanaf de ontvanger met 1 kabel eerst naar een uncommitted 2/1 switsch ( met dus 2 ingangen en 1 uitgang ) Op 1 ingang zit de kabel afkomstig van de committed 4/1 switsch van de vaste schotel met 4 LNB's en op de andere ingang zit de kabel afkomstig van de motor.
De instellingen in mijn DM800 staan dan als hieronder te zien.
Uit onderstaande plaatjes kun je al opmaken dat ik, van de uncommitted 2/1 switsch input 1 met Diseqc 1.2 gebruik voor de schotel met motor, en input 2 met Diseqc 1.1 om de vaste schotel met de Astra's en Hotbird te schakelen. Op foto 2 kun je zien dat ik daar tevens de lengte en breedtegraad van mijn positie moet invoeren om USUALS te kunnen gebruiken op de motor. Je ziet ook dat ik in de commando volgorde eerst de uncommitted en daarna de committed kies, zodat de beide diseqc switsches achter elkaar juist worden geschakeld. Preventief zet ik het diseqc commando op 1 herhaling als ik op de vaste schotel van LNB wissel om zeker te zijn dat mijn Diseqc commando aankomt.
De bovenste foto geeft dus eigenlijk de instellingen weer voor je vaste schotel met 4 LNB's. In dit geval zie je dus alleen de instelling voor 19,2°Oost. Dit moet je dus uiteraard ook voor de andere LNB's op je vaste schotel zo instellen. Uiteraard krijgen die dan ook hun eigen LNB nummer. Welk nummer dat is, is niet zo belangrijk. In de onderste foto staan dus de instellingen voor de draaibare schotel. In dit voorbeeld dus voor Eutelsat op 21,6 °Oost. Deze instellingen neem je dus ook over voor de andere satelieten die wil ontvangen met je draaibare schotel.


screenshotA.jpg

screenshotB.jpg

Hopelijk heb je hier iets aan.
Belangrijk is om bij een dergelijke opstelling systematisch te werk te gaan. Eerst de beide schotels goed plaatsen met rechtstreeks een kabel van de LNB naar de ontvanger. Daarna de uncommitted ertussen en schakelen met de ontvanger tussen de vaste en draaibare schotel. Je kan de uncommitted 2/1 Spaun namelijk goed horen omschakelen. Als je nu de motor kan laten draaien naar een paar sats en je hebt ook beeld op de Astra 19,2 op de vaste schotel, plaats je pas de committed switsch ertussen en sluit je de andere LNB's aan. Op deze wijze hou je altijd overzicht en raak je op den duur de draad niet kwijt als er iets niet goed werkt. Suc6 ermee :D

grtz Wilhelm. laugh

DM7020S/160gbHDD + DM800/250gbHDD + Visiosat G3D (13,0/19,2/23,5/28,2 ) in cascade met de Triax TD110 + STAB HH120. Schwaiger SF 9000 Satfinder Plus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, maar ondanks jullie hulp hier nog steeds niet aan 't "draaien" !

 

Receiver schakeld wel goed tussen de 4 LNB's wanneer ik de configuratie "eenvoudig" gebruik.

 

Ik schets nog even mijn opstelling:

 

LNB-in van de Dreambox 500HD gaat naar >>> LNB-uit van mijn Moteck 36 Volt postioner.

LNB-in van Moteck gaat naar >>> LNB-uit van Spaun Diseqc 2.0 4-weg switch.

 

LNB1 op Spaun 1 Vast op 19 Astra

LNB2 op Spaun 2 Draaibaar

LNB3 op Spaun 3 Vast op 28 Astra

LNB4 op Spaun 4 Vast op 13 hotbird.

 

Zoals reeds gezegd heeft deze configuratie altijd perfect gewerkt zowel op mijn Topfield 4000 als op ClarkeTech 5000,

 

gr. Satfanatic. cool

 

vr.gr. Satfanatic, 2x DM 500HD 1.6,  1x DM 7020HD OE 2.0,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...