Ga naar inhoud


[ET9000] Terratec Cinergy T USB XE DVB-T test verslag(AF9005 chip).


jedeje

Aanbevolen berichten

Ik heb deze stick al jaren in de la liggen, was ooit deel van mijn, een stille dood gestorven, HTPC project.

 

Gedreven door gebrek aan kennis en gemakzucht, heb ik geprobeerd deze stick op de voor mij zo gemakkelijk mogelijke manier aan de praat te krijgen.

 

Gestart met me in te lezen over DVB-T op de VU+ Duo, hier, bij Pli en bij VU+, omdat er daar al langer ervaring is met dit soort sticks.

 

Zo leerde ik van het bestaan van het V4L (Video for Linux) project en het bestaan van een DVB-T driver megapack, verkrijgbaar via de Pli feed.

 

Mooi dacht ik, daar zal vast wel een juiste driver tussen zitten. En dat bleek ook zo te zijn. De V4L Wiki had mij al geleerd, dat mijn stick een AF9005 chipset bevat.

 

Ook wist ik nu, dat je er met een driver alleen niet bent. De juiste firmware file is ook nog nodig. Deze kon ik van de V4L Wiki downloaden.

 

Maar nu? Wat, waar en waarom?

 

Gelukkig vond ik al snel bij Pli een soort van Howto (zie bijlage, dank aan Taykun345!!!!). Deze vertelde mij de firmware te plaatsen in de /lib/firmware directory. Als die nog niet bestaat:

 

(via Telnet of SSH)

mkdir -p /lib/firmware

 

Daarna de volgende twee commando´s:

 

echo dvb_usb_af9005 > /etc/modutils/z_v4l

update-modules

 

En een reboot van de box.

 

Tot mijn niet geringe verbazing gaf dmesg keurig de stick aan en werd hij nu ook als derde Tuner getoond binnen E2.

 

Ik heb hierna met gevoede en niet gevoede antennes geprobeerd kanalen in te lezen (binnen E2 5V aan, uit alle mogelijkheden gerpobeerd). 0,0 aan resultaat. mad

 

Naspeuren leerde mij, dat dit weleens aan de inhoud van de standaard bij E2 geleverde terrestrial.xml file zou kunnen liggen. Een mogelijk goede kandidaat op dit forum gevonden en weer aan het scannen geslagen. 0,0 aan resultaat. mad

 

De xml file geopend om te kijken of de instellingen wel echt de juiste waren. Bleek dat de modulatie op QAM16 stond, waar dit voor KPN digitenne QAM64 moet zijn. Aangepast en weer aan het scannen geslagen.

 

Nu wel succes, sommige zenders werden gevonden, maar vele ook niet. Opnieuw gaan experimenteren met de antenens, wel gevoed, niet gevoed positie etc etc.

 

Uiteindelijk stukje bij beetje het hele pakket in kunnen lezen.

 

Conax kaart in de tweede lezer en kijken maar!

 

Niet dus sick , ik bleef tegen twee heel irritante problemen aanlopen.

 

1. Te pas en te onpas bleef het antenne signaal geheel wegvallen.

 

2. CCcam 221 stopte er een aantal keren per dag spontaan mee.

 

Voor 1 geen oplossing kunnen vinden. Voor 2 waren er twee simpele oplossingen. CCcam 214 gebruiken of de Conax kaart verwijderen. Blijkbaar botert het niet tussen Conax en CCcam 221.

 

Omdat ik voor 1 geen oplossing heb kunnen vinden, was het verder zinloos om via deze DVB-T stick te proberen te kijken en heb ik de boel er weer afgegooid :D .

 

Gr

JeDeJe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OpenPLI_2.0_DVBT_install_instructions.doc

----------------------------

Clarke Tech ET-9000 E2, TF 7700HDPVR E2 Smartmouse, TF 7700HDPVR Titan smargo, HTPC met TT-3200-S2 en DVB-T, Visiosat A1-A2-A3-HB, SG-2100A, 78cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast georgiosolos

Blijkt er toch problemen te zijn met de ClarkeTech drivers, op de VU+ werkt deze stick zonder problemen.

 

Zoals al eerder aangegeven had ik deze problemen ook met een AF9005 stick (Volar Black A850). Ik zal eens testen met een andere stick als ik weer eens de CT kan testen. Je kunt de kanalenlijst wel tweaken, volgorde zetten, bijvoorbeeld de FTA zenders als eerste zetten en dan de gecodeerde, dat lost een deel van die problemen wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jedeje, ben je zeker van de AF9005 chip ?

Ik heb ook een "TerraTec Cinergy T USB XE" en die werkt probleemloos, wel op een ubuntu 10.10 pc, maar die heeft een Afatech AF9015A, Freescale mc44s803 (tuner).

 

lsusb geeft

TerraTec Cinergy T ID 0ccd:0069

 

desmeg geeft

157.420179] usb 1-3: new high speed USB device using ehci_hcd and address 5

[ 157.557497] usb 1-3: configuration #1 chosen from 1 choice

[ 157.722408] dvb-usb: found a 'TerraTec Cinergy T USB XE' in cold state, will try to load a firmware

[ 157.722432] usb 1-3: firmware: requesting dvb-usb-af9015.fw

[ 157.772517] dvb-usb: downloading firmware from file 'dvb-usb-af9015.fw'

[ 157.843865] dvb-usb: found a 'TerraTec Cinergy T USB XE' in warm state.

[ 157.844142] dvb-usb: will pass the complete MPEG2 transport stream to the software demuxer.

[ 157.845874] DVB: registering new adapter (TerraTec Cinergy T USB XE)

[ 158.334198] af9013: firmware version:4.95.0

[ 158.338953] DVB: registering adapter 0 frontend 0 (Afatech AF9013 DVB-T)...

[ 158.421506] mc44s803: successfully identified (ID = 14)

[ 158.422253] dvb-usb: TerraTec Cinergy T USB XE successfully initialized and connected.

[ 158.430865] usbcore: registered new interface driver dvb_usb_af9015

 

Het kan uiteraard een gewijzigde hardware hebben.

 

groetjes eekeek

dorus

 

 

 

 

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dorus43
jedeje, ben je zeker van de AF9005 chip ?


Ja dat ben ik, er zijn twee versies van deze stick, de oude met af9005 herkenbaar aan het CE symbool op de stick en de nieuwe met af9015 herkenbaar aan het CE symbool op de sticker (bron: v4l wiki).

Ik ga er vanuit, dat bij die van jou het CE symbool op de sticker staat.

Overigens ziet de output er bij mij net zo prachtig uit als bij jou, toch werkt het niet goed smile .

Gr
JeDeJe

----------------------------

Clarke Tech ET-9000 E2, TF 7700HDPVR E2 Smartmouse, TF 7700HDPVR Titan smargo, HTPC met TT-3200-S2 en DVB-T, Visiosat A1-A2-A3-HB, SG-2100A, 78cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...