Ga naar inhoud


Heb ik nu een x86 of x64 processor?


MBa

Aanbevolen berichten

De laptop waar ik nu op werk (een Acer Travelmate 5730) is mij verkocht als een x86 based systeem (mede gezien de x86 versie van Windows Vista en via een upgrade kit nu een x86 versie van Windows 7). Echter als ik een duik neem in "systeminfo", via cmd te bekijken, dan lees ik het volgende:

 

Processor(s): [01]: x64 Family 6 Model 23 Stepping 10 GenuineIntel ~2079 MHz

 

Echter lees ik in de regel erboven:

 

Type systeem: X86-based PC

 

Is het nu een x86 of x64?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bijna alle moderne processoren zijn 64 bits en kunnen dus zonder problemen 64 bits Operating Systemen draaien.

 

De opmerking "Mocht je een 64 bits windows versie willen kan het nog wel eens lastig worden met de drivers." is niet meer van deze tijd of je moet oude randapparatuur hebben. Sterker nog, 64 bits Windows 7 wordt, zeker onder gamers, momenteel meer gebruikt dan de 32 bits versie. Als je al 4 Gb geheugen hebt ben je meteen al in het voordeel t.o.v. 32 bits.

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn PC is geleverd met 4GB werkgeheugen en naar ik begrepen heb (en ook hier op Sat4All ergens heb gelezen dacht ik) is bij een 32 Bit versie van Windows niet de volledig 4GB te benutten (even het shared video geheugen buiten beschouwing gelaten)?

 

Eigenlijk komt het er op neer dat het best wel eens zinvol kon zijn om bij een herinstallatie van Windows eens te proberen of Windows 7 x64 ook probleemloos werkt? Als dat het geval is dan wordt de herinstallatie wat naar voren geschoven (het is al hard nodig maar als er dan ook nog wat te testen valt... Heb ik weer wat te doen...)

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz

De opmerking "Mocht je een 64 bits windows versie willen kan het nog wel eens lastig worden met de drivers." is niet meer van deze tijd of je moet oude randapparatuur hebben.


Met een acer laptop misschien toch wel. (althans de mijne wel)

"My next wife will be normal"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: marcel1970
Origineel bericht van: winwiz

De opmerking "Mocht je een 64 bits windows versie willen kan het nog wel eens lastig worden met de drivers." is niet meer van deze tijd of je moet oude randapparatuur hebben.


Met een acer laptop misschien toch wel. (althans de mijne wel)


Ik heb ook een oudere Acer (4 jaar oud) en alles werkt: webcam, wifi, extra toetsen, touchpad enz.....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit een Intel Core 2 Duo. Deze portable wordt met Windows-7 Home premium aangeboden dus dat moet wel werken.

 

Overigens, in tegenstelling tot de overige sprekers ben ik van mening dat de 64bit Windows versie pas interessant wordt als je meer dan 4GB geheugen in je PC hebt.

 

Wie meer wil weten zoekt bij tweakers of hardware punt info.

 

Maar dat neemt niet weg dat jij het best kan proberen om de 64 bit versie erop te zetten.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn redenatie is simpel... als je 4 GB geïnstalleerd hebt is bij een 32 bits systeem ongeveer 3.15 GB bruikbaar. Windows geeft wel netjes 4 Gb aan maar dat is later aangepast omdat gebruikers zich "genaaid" voelden, er zou toch 4GB in de pc/laptop zitten?

 

Bij een 64 Bits systeem heb je de volle 4GB tot je beschikking. Dus ruim 30% meer. Als je nog geheugen wilt uitbreiden later is het direct beschikbaar.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Na Gisteren besloten te hebben om dan dan toch mijn PC maar eens helemaal leeg te trekken en alles veilig te stellen vandaag begonnen met de installatie van Windows 7 x64.

 

Installatie verliep zonder problemen. Bij mijn Acer TravelMate 5730 ontbraken ook eigenlijk alleen maar de drivers voor de fingerprint lezer (maar daar hangt ook nog wat extra software aan vast van Acer) en de drivers voor de kaartlezer. Maar gelukkig biedt Acer voor W7 x64 drivers voor specifiek deze laptop dus dat is al opgelost.

 

Voor alsnog lijkt alles in elk geval vlekkeloos te werken. Nu Mijn scanner nog... Die werkt al vanaf W98SE tot aan W7 x86 probleemloos... ben benieuwd of dat nu nog zo is. (Gaat om een Canon CanoScan 4200F). We zullen zien...

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Canon is erg goed met zijn ondersteuning... je kunt hier de drivers downloaden.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Canon is erg goed met zijn ondersteuning... je kunt hier de drivers downloaden.


Nou was ik al dik tevreden over Canon maar dit bevestigd het maar weer eens. laugh Scangear CS werkt vlekkeloos (al moet je even opletten dat je de x64 install pakt en dat staat niet helemaal gespecificeerd op de downloadpagina) en na het neppen van de installatie voor de CanoScan Toolbox door te zeggen dat het "Windows XP SP3" is kan ook die geïnstalleerd worden en na een reboot kan ik weer scannen alsof er sinds W98SE nog steeds helemaal niets veranderd is. De Toolbox hoeft na installatie overigens niet "genept" te worden. Het is enkel de installatie die meld dat het besturingssyteem te "oud" is.
(U kunt Canon CanoScan Toolbox alleen uitvoeren op Windows 98, Windows 2000 Professional of nieuwere versie van het Windows-besturingssysteem.)

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er zo bijzonder aan die toolbox? Mijn vader heeft de 5600F. Ook alle tools gewoon bij Canon gedownload.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie, die Toolbox gebruik ik omdat ik daar uitgebreid instellingen kan doen voor manier van uitvoer e.d. Plus het is een lekker simpel programma.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...