Ga naar inhoud


server installeren


post

Aanbevolen berichten

hallo allemaal

 

wij hebben een pentium 4 pc over en nu wil ik deze gebruiken als een server welke kan ik daar voor gebruiken

De hdd die er in zitten zijn leeg

 

wij willen graag deze server gebruiken voor web en mail

 

graag horen wij van jullie

 

al vast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Kan natuurlijk met Ubuntu. Ik denk dat een ieder hier een antwoord op gaat geven, die in de eigen voorkeurs-sfeer ligt, wat dan tegelijk ook allemaal goede antwoorden zullen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Kan natuurlijk met Ubuntu. Ik denk dat een ieder hier een antwoord op gaat geven, die in de eigen voorkeurs-sfeer ligt, wat dan tegelijk ook allemaal goede antwoorden zullen zijn.


Maar welke moet ik gebruiken vam ubuntu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: post
Maar welke moet ik gebruiken vam ubuntu

Feitelijk maakt dat allemaal niet zoveel uit. Eigenlijk is het met name 'naar voorkeur'.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: post
Maar welke moet ik gebruiken vam ubuntu


Zelf kan ik je de Ubuntu server editie aanraden, eventueel uitgebreid met een (kale) desktop. Uitgebreide ondersteuning op forum's en documentatie.

Freenas vind ik ook een leuke oplossing doormiddel van een installatie op een (ide)flashkaartje, draait je besturingssysteem compleet in het ram geheugen.
Maar wil je er nog meer mee als alleen mail? Misschien opsommen wat je er allemaal mee wilt doen. Meestal begin je met zoiets om bestanden te delen.

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootste voordeel van Ubuntu is toch wel dat deze in de hobbysfeer veel wordt gebruikt en er dus altijd wel support te vinden is, zeker op het Ubuntu forum. Mijn ervaring is dat je daar ook redelijk snel antwoord op je vragen krijgt.

 

Gewoon de server versie gebruiken, maar die heeft standaard alleen de commandline interface. Daar kun je een gui bij zetten, of meteen de desktop variant gebruiken.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van elke Linux distro kan je een server distro maken. Zoals al eerder gemeld hier heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Het is maar net wat jij lekker vind werken. Ubuntu is gewoon een lekkere simpele distro, wat niet wil zeggen dat die minder goed is dan andere distro's.

 

Ik weet niet wat je kennis is met betrekking tot Linux, maar een beginner raad ik sowieso Ubuntu aan. Dit is een zeer complete installatie waar heel veel informatie voor te vinden is op internet. Verder moet je jezelf afvragen of je vaak wil "stoeien" met de server, of dat het een installatie is voor lange tijd. Is het de laatste zal ik je sowieso een LTS (Long Time Support) aanraden. Ubuntu geeft dan 5 jaar ondersteuning op server versies en de laatste LTS van Ubuntu is 10.4. Wil je stoeien met server functionaliteiten is de versie niet echt belangrijk.

 

Nu even mijn persoonlijke mening:

Voor dedicated serverdoeleinden (hoewel ik zelf alles nu op Ubuntu 10.4 heb) is mijn persoonlijke voorkeur Debian. Debian heeft het voordeel dat ze niet zomaar met een update voor een bepaald pakket komt. Dit is door en door getest voor die maximale stabiliteit van je server. Als je Debian draait ben je dus bijna 100% zeker van een zeer goed werkende server. Package beheer is net als met Ubuntu apt-get en is dus voor de beginner goed te doen.

 

FreeBSD is ook een goede server installatie, maar is niet echt gangbaar onder de hobbyist. Dus informatie voor installatie is mondjesmaat te vinden op het internet (in vergelijking met de eerder genoemde). Daarnaast is FreeBSD ook geen Linux, maar een eerdere UNIX variant. FreeBSD is wel rock solid voor server toepassingen.

 

Succes met je keuze

Dreambox8000, Dreambox800HD & Multytenne

HTPC: Ubuntu 10.4, XBMC

Link naar reactie
Delen op andere sites

FreeNAS is een leuke "homeserver" oplossing voor je en de standaard dingen zijn redelijk makkelijk te configuren. In iedergeval makkelijker dan een Linux installatie welke je dan ook zou nemen wink

 

Mail is in FreeNAS "normaal gesproken" niet mogelijk maar misschien ook weer wel. Als het zou kunnen dan zal het mogelijk niet makkelijk worden en zal je zeker met SSH aan de gang moeten. Een DLT-tape kan standaard nl. ook niet maar die heb ik op de zaak, voor het maken van backups, er wel op draaien wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...