Ga naar inhoud


Wat zijn de mogelijkheden van een modem/router met betrekking tot intrainen?


Con

Aanbevolen berichten

Omdat ,zoals wellicht velen weten, ik een lange koperen lijn

heb waarbij de lijn in het verleden veel "klapperde" heeft mijn

provider mijn downloadsnelheid verlaagd naar 2,5mB teneinde de

zaak stabiel te houden.

 

Zijn er modems die zelf bepalen wat een stabiele snelheid is

opdat ik bijvoorbeeld weer naar 8mB ga zodat ik dan toch het

maximale uit de lijn kan krijgen indien de lijn dit op dat

moment toestaat?

 

Ik wil overgaan naar een ander modem/router in verband met de

interne wifi-snelheid, mogelijk kan ik dat dan combineren met

een modem die zelf (als dat dus bestaat) uitmaakt welke

snelheid op dat moment optimaal is.

 

Reden tot interne hogere snelheden is dat er nogal eens dikke

files over het netwerk gaan en dat schiet niet op.

 

Als er ook nog voorkeur bestaat voor een type hoor ik dat graag.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Bij mijn weten bestaat zoiets niet. Elk modem en elke router zal die snelheid aanwenden, die maar beschikbaar is (begrensd tot de eigen mogelijkheden natuurlijk), dit zonder enige 'kennis' van stabiliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het idee dat dat mogelijk was vanwege het onderstaande

plaatje (mijn huidige modem) dan zal ik waarschijnlijk de

toegepaste kreten verkeerd geïnterpreteerd hebben wellicht.

Maar goed, ik ben ook geen held in dataverkeer in zijn algemeen.

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oplossing is over te stappen naar VDSL2, met deze techniek zijn hogere waardes mogelijk. Enkele isp's bieden dit aan, zetten ze je op max haalbare profiel dan zul je met zulke afstanden mischien wat snelheidswinst kunnen behalen.

 

Welke isp heb je?

En wat is je afstand tot de centrale?

DM8000 1TB HDD - ICVS + GP3

DM7025+ SC 300GB HDD/4GB CF + Dumbo - ICVS + GP3

Visiosat BIG Bisat |15°W|5°W|0.8°W|4.8°E|9°E|13°E|19.2°E|23.5°E|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cosmos
. . . Welke isp heb je?. . .
Anno

Origineel bericht van: cosmos
. . .En wat is je afstand tot de centrale?. . .
Oops, 6500 meter.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, dat wordt moeilijk inderdaad, er is wel ietsjes winst te behalen. Oplossing is een straakast te laten plaatsen.

 

VDSL2_Snelheid.gif

DM8000 1TB HDD - ICVS + GP3

DM7025+ SC 300GB HDD/4GB CF + Dumbo - ICVS + GP3

Visiosat BIG Bisat |15°W|5°W|0.8°W|4.8°E|9°E|13°E|19.2°E|23.5°E|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke modem traint in aan de hand van de signaalkwaliteit. Even in Jip en Janneke taal:

Een belangrijk gegeven is de Snr. Het is een samenspraak tussen modem en de centrale (DSLAM). Meestal wordt een Snr van 6db nog als stabiel aangerekend. Is deze hoger zal de modem proberen een hogere snelheid te kiezen. Aan de hand van metingen wordt in de DSLAM een profiel gezet wat maximaal haalbaar is. Dit kan handmatig aangepast worden door de provider, en wordt vaak lager ingesteld als de lijnkwaliteit erg schommelt door bijvoorbeeld overspraak, vocht of andere stoorbronnen. Dit voorkomt dat de lijn gaat klapperen, doordat de Snr erg schommelt. Het opnieuw intrainen zorgt er immers voor dat de verbinding heel even wegvalt. Bij VDSL gebeurt hetzelfde alleen kom je daar als nieuwe gebruiker binnen op een standaard profiel. Geheel automatisch wordt in de loop van een paar dagen bepaald wat haalbaar is en vaak zie je dan dat je snelheid na een week veel hoger is. Sommigen denken slim te zijn door regelmatig de modem te resetten om een hogere snelheid af te dwingen, echter werkt dit averechts. Het systeem denkt nu juist dat de lijnkwaliteit slecht is omdat het modem steeds gereset wordt en uiteindelijk kom je in een lager dan mogelijk profiel terecht.

Als ik in mijn eigen modem kijk zie ik dat de intrainsnelheid schommelt tussen 13-14Mbit.

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
. . . Het opnieuw intrainen zorgt er immers voor dat de verbinding heel even wegvalt. . . .

Heb je het dan over microseconden? Want dan blijf ik nog wel
op de server zitten (van mijn werkgever (thuiswerken)).

Is SNR hetzelfde als ruismarge (zie mijn eerdere screendump)?

Verder is het een zeer verhelderend verhaal, dank.


HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Origineel bericht van: winwiz
. . . Het opnieuw intrainen zorgt er immers voor dat de verbinding heel even wegvalt. . . .

Heb je het dan over microseconden? Want dan blijf ik nog wel
op de server zitten (van mijn werkgever (thuiswerken)).

Is SNR hetzelfde als ruismarge (zie mijn eerdere screendump)?

Verder is het een zeer verhelderend verhaal, dank.


HG CC


Het opnieuw intrainen kan enkele seconden in beslag nemen. Verder is SNR hetzelfde als ruismarge. Afhankelijk van het merk is 6 dB zo'n beetje de ondergrens.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helder, dat er voor mij geen snelheidswinst meer is te behalen

was al eerder duidelijk. Ik had al eerder een topic hierover

geopend (denk aan meer dan een jaar geleden). Ik dacht een truc

te hebben gevonden, maar nu (door jouw verhaal) blijkt dat

intrainen een "meltdown" geeft, die wist ik niet.

 

Dus bedankt voor je relaas, nu kan ik ieder modem/router

aanschaffen en me dan toespitsen op de interne snelheid.

Nogmaals, bedankt voor je reacties.

 

HG CC

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelheidswinst is voor jou waarschijnelijk ook te behalen door alle 4 de aders te gebruiken van centrale naar isra punt, dan moet de verbinding 2x zo snel zijn, alleen zijn er maar een beperkt aantal providers die dit voor je willen doen. Voor VDSL2 werkt deze nieuwe techniek wel.

DM8000 1TB HDD - ICVS + GP3

DM7025+ SC 300GB HDD/4GB CF + Dumbo - ICVS + GP3

Visiosat BIG Bisat |15°W|5°W|0.8°W|4.8°E|9°E|13°E|19.2°E|23.5°E|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een aantal klanten met dit probleem (hadden een Speedtouch), heb ik een Draytek geplaatst.

Probleem was over!

Ik weet niet waar je woont, anders kan je er wel even een modem lenen om te kijken hoe dit gaat.

Ik denk alleen aan mezelf want,

als iedereen aan zich zelf denkt

wordt er aan iedereen gedacht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thomson 787 hier, KPN

Argus van monteur erop om te kijken wat max haalbaar is en om reset verbinding vragen. Na 3 dagen geen stijging is reset niet uitgevoerd..........

Dan 3 weken 7 x24 uur aan voor intrainen. Ik zit dicht op centrale 800 mtr. Krijg dan 12 van beloofde 16 of soms meer.

Na deze periode gaat 787 bij niet gebruik gewoon uit.

Opnieuw intrainen niet nodig. In hoek nog 7800 WL Experia (3e van KPN, = troep waardeloos). Zorg dat je komend van bv speedtouch 510 een nieuwe niet spannings doorlatende splitter krijgt!!!!!

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik een lage snelheid is en de reden daarvan is mij wel

duidelijk, zie ook eerdere topics van mij hierover.

 

Ik dacht alleen dat er wellicht enige snelheidsverbetering was

te behalen als er "anders" werd ingetraind. Het is mij nu

duidelijk uitgelegd dat daar geen winst is te behalen.

 

Ik zal moeten wachten totdat er glasvezel wordt aangelegd, dat

zal best een snelheidsverhoging geven maar niet optimaal.

Omdat men de laatste 3 km waarschijnlijk nooit zullen voorzien

van glasvezel (buitengebied met hooguit 40 gebruikers).

 

Maar goed, nu weer terug naar on-topic, ik wil intern een

hogere snelheid o.a. i.v.m. streamen, nu heb ik de SX762 van

Siemens. Wat adviseren jullie mij dan als ik deels draadloos

wil werken en kunnen bellen met Voip. Tenzij er gewoon

stabielere modem/routers zijn.

 

HG CC

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier aan mn lijn (+-1400 meter volgens de laatste schattingen) diverse modems geprobeerd. het beste resultaat behaal ik toch met een SpeedTouch 546v6 met 6.1.x.y firmware er op, doormiddel van DMT was ik in staat op de SNR grenswaarden aan te passen.... bij 6dB levert dat een 16mbit op.. zet ik op mijn kant de grenswaarde op 1.5dB dan krabbelt die tegen de 20mbit aan.. en de lijn is nog steeds stabiel.. :P

 

op 1dB wordt de snelheid iets over de 20mbit.. maar wordt de lijn ook instabiel en gaat klapperen smirk

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...