Ga naar inhoud


[7121 HD] Schokkend beeld op HD kanalen


WimVM

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb al een paar jaar een 7121 HD van Philips. Echt wild ben ik niet van het toestel, maar al bij al doet het zijn ding. We hebben enkele weken geleden de tijdelijke (rechtstreekse) kabel van de LNB naar de receiver vervangen door gebruik te maken van binnenbekabeling in ons huis. We waren erg tevreden dat die vervelende kabel eindelijk weg was. Maar...

Sinds dien hebben we af en toe (een dag of twee per week schat ik) schokkend beeld op de HD zenders. Dit is zelden het geval op "éénHD", maar vooral de internationale (NetGeo, Discovery,...) is dit niet werkbaar. Het beeld is zeer schokkend en speelt eigenlijk eerder als een fotoslideshow met telkens 1a2 seconden tussen. Het geluid is perfect. De SD zenders hebben geen probleem.

Ik ben een leek in dit soort ontvangers, maar heb ik de technische details van de ontvanger volgende details gevonden:

 

Signaal sterkte: 64%

Kwaliteit: 49%

Symbol Rate: 22000

Polarisatie Horizontaal

Swith Freq: 1700

Freq: 12515

Netwerk ID: 53

FEC: 5/6

aanbieder: TV-Vlaanderen

Fabrikant: Pace PLC

Hardware versie: 018.205

Middelware versie: CO20k29

Software versie: 3.6.8

Nagraguide: 5.7.6.9

NP versie: 5.7.6.4

CAK versie: R.1.4.31

 

COA versie: 038

 

Op astra 19 heb ik 5,5 blokjes, op astra 23 net iets meer naar de 6 blokjes.

 

Is dit signaal oke? Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem? Ik heb al getracht de schotel te richten maar dit is echt het beste dat ik kan verkrijgen.

Wat is jullie advies?

 

Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De kans is groot dat je 'binnenbekabeling' slechts geschikt is voor de laagfrequente signalen van kabelTV en niet geschikt is voor de hoogfrequente satellietsignalen. Als de kabel 'buitenom' wel goede ontvangst gaf, dan zou ik die gebruiken om 'binnen' te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De kans is groot dat je 'binnenbekabeling' slechts geschikt is voor de laagfrequente signalen van kabelTV en niet geschikt is voor de hoogfrequente satellietsignalen.


Ja, dit is een voor de hand liggende conclusie.
De signaal sterke en kwaliteit kunnen echter ook het probleem veroorzaken.
Die zijn beide nogal aan de lage kant.
Beter uitrichten van de schotel is aan te bevelen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vreesde al dat de binnenbekabeling aan de oorzaak zou kunnen liggen, maar....

 

Waarom werkt het bij sommige HD zenders dan wel?

Het is maar een paar keer per week dat het probleem zich voordoet. Terwijl het signaal vrij stabiel is.

En waarom alleen bij HD zenders. Ik ben me wel bewust dat het een andere Astra sateliet is, maar als de bekabeling slecht is dan zou dit toch ook moeten zichtbaar zijn op de SD zenders.

 

De binnenhuisbekabeling is vrij recent (< 6 jaar) van het merk Commscope type 59F(TC)V/CW/Bd met keurmerk "Electrabel". Ik heb geen idee dat dit goed of slechtg is maar weet wel dat ik destijd deze kabel kocht omdat het de standaard was voor nieuwbouwprojecten. Zomaar deze kabel vervangen is onbegonnen werk.

 

Het richten heb ik al eens getest, maar ik kom vrij snel op signaal of geen signaal. Zonder veel ruimte voor correctie. Hebben jullie eventueel tips voor het richten? Ik heb wel een woonhuis aan de overkant van de staat met een geschatte hoogte van 8 m op een afstand van 20-30 meter in de lijn van de Astra.

 

Zou de LNB (de standaard LNB DUO (2008) van TV Vlaanderen) of de receiver het signaal kunnen verbeteren? Of een van de instellingen (nu allemaal standaard)?

 

Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: WimVM
Het richten heb ik al eens getest, maar ik kom vrij snel op signaal of geen signaal. Zonder veel ruimte voor correctie. Hebben jullie eventueel tips voor het richten? Ik heb wel een woonhuis aan de overkant van de staat met een geschatte hoogte van 8 m op een afstand van 20-30 meter in de lijn van de Astra.

Dat woonhuis is geen probleem. Qua richten, het is best mogelijk dat je schotel perfect is uitgericht, maar dat je het fine-tunen moet zoeken in de skew van de LNB. Dat wil zeggen, de draaiing links/rechts in de houder (beetje schuin zetten dus).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit probleem ook wel af en toe. Het heeft niks met de signaalsterkte of de uitrichting van je schotel te maken.

Je moet er eens op letten: het gebeurt altijd bij het zappen naar een 1080i-zender. Bij TVV: van één HD naar Canvas HD en dan naar VTM HD dan heb ik meestal prijs. Of van Vitaliteit naar Nederland 1 HD ook vaak.

 

Het enige wat helpt, is de ontvanger uit en opnieuw aanzetten.

 

Ah, en het gebeurt ook met Servus TV en Channel 4 HD.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij TS doet zich dit sinds kort voor na het veranderen van de coax.

De coaxkabel die sinds kort gebruikt wordt is aangelegd voor kabel TV.

Misschien is deze kabel niet geschikt voor satelliet, ik ken de specificaties van deze kabel niet.

 

 

Wat betreft het afstellen van de schotel schreef ik ook niet dat dit het probleem van TS zou oplossen.

De signaal sterkte is aan de lage kant, dat zou beter kunnen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij doet hij dit ook nog maar enkele weken. En ik heb ook al op het dak gezeten om mijn schotel zo secuur mogelijk uit te richten.

Het is precies of de ontvanger zich verslikt in het 1080i-beeld.

 

Sowieso is die bekabeling bij de OP niet ideaal.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Ik heb dit probleem ook wel af en toe. Het heeft niks met de signaalsterkte of de uitrichting van je schotel te maken.
Je moet er eens op letten: het gebeurt altijd bij het zappen naar een 1080i-zender. Bij TVV: van één HD naar Canvas HD en dan naar VTM HD dan heb ik meestal prijs. Of van Vitaliteit naar Nederland 1 HD ook vaak.

Het enige wat helpt, is de ontvanger uit en opnieuw aanzetten.

Ah, en het gebeurt ook met Servus TV en Channel 4 HD.


Je bent schitterend. Het klopt inderdaad. Ik zap van éénHD naar DiscoveryHD, schokkend beeld. Ik zet de decoder uit en onmiddellijk terug aan (op DiscoveryHD) en het beeld is vloeiend. Die decoder van Philips is echt wel een zielig apparaat, al van het begin heb ik daar niet veel goeds in gezien en hier alweer een voorbeeld. Toch ga ik nog eens het advies volgen om proberen uit te richten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...