Ga naar inhoud


Diverse vraagjes over de installatie van een satellietset.


MacChouffe

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

In de regio waar ik woon is het onmogelijk om digitale TV te ontvangen en momenteel kost een jaarabonnement op de kabel 130 euro voor twee vlaamstalige zenders. Daarom zou ik graag willen omschakelen naar een satelliet met een abonnement van TV-Vlaanderen. Ik ben al een aantal weken aan het lezen op dit forum, op websites van satellietverkopers en het begint door te dringen. Maar toch heb ik nog een aantal vragen ivm de installatie van de satelliet, alles is heel eenvoudig als je een decoder koopt van TV-Vlaanderen maar ik ga altijd graag tegen de stroom in.

 

Voor mijn werk, onderwijs, maak ik vaak gebruik van uitzendingen. Als de informatie klopt op het internet dan is het niet mogelijk om de opgenomen bestanden te gebruiken omdat ze gecodeerd opgeslagen worden. Daarom was mijn idee om er eentje te kopen met Linux omdat deze wel de mogelijkheid hebben. Alsook de luxe om de bestanden te benaderen vanaf mijn computer. Waar ik niet begrijp is het opnemen. Soms kijk je naar zender A en op zender B loopt er een andere uitzending, tot zo ver heb ik gegrepen dat je een TWIN recorder nodig hebt een een LNB met twee uitgangen maar hoe komen deze twee signalen aan mijn recorder ? Is het eenvoudig op te lossen door twee kabels te trekken naar de recorder of kunnen deze twee signalen op één kabel komen zodat ze daarna terug gesplitst kunnen worden ? Of moeten deze twee kabels door dezelfde buis naar de living, maar hoe met ik die dan aansluiten aan de TV/Audio doos (momenteel staat er een doos met twee uitgangen, één voor TV en één voor radio) ?

 

Iemand die het klaar en duidelijk kan uitleggen. Ik heb al vele berichten gelezen op het forum maar echt duidelijk is het niet (vooral omdat ik een leek ben op dat gebied).

 

Alvast bedankt !

 

MacChouffe

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 kabels van de LNB naar de recorder.

Kabel 1 aansluiten op LNB 1 in

Kabel 2 aansluiten op LNB 2 in.

 

Dat is de manier om op de ene tuner te kunnen kijken en op de andere op te nemen.

Zonder afhankelijk te zijn wat je op tuner 1 aan het kijken bent.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je dus inderdaad moet doen is op de schotel LNB's gebruiken met minstens twee uitgangen. Hier verbind je twee coaxkabels aan die allebei naar binnen gaan. Elk van deze coaxkabels verbind je aan de twin decoder.

 

Het eenvoudigst is een schotel met een duoLNB met twee of vier uitgangen (ik zou die met de 4 uitgangen kiezen zodat je later zou kunnen uitbreiden). Deze LNB heeft twee koppen voor de Astra 19,2 en de Astra 23,5. Deze LNB heeft een ingebouwde Disecq switch zodat je daar niet over hoeft na te denken. De twee coaxkabels sluit ja aan op elk een uitgang van de LNB.

 

Binnen komen dan bij je decoder twee coaxkabels aan. Deze sluit je aan op je decoder op de ingangen tuner1 en tuner2. Je hebt het over een radio/tv doos in de huiskamer. Wat wil je daar mee? Wil je de satellietsignalen ook via deze aansluiting laten lopen? Dat kan maar vraagt nog wat meer inzicht. Er zijn vervangingsdozen waarop je zowel kabelradio, kabelTV en twee satelliet uitgangen hebt. Dat gebruik ik zelf ook en het werkt goed. Het ziet er mooier uit in de kamer want er komen niet ergens twee coax kabels extra je kamer binnen. Het betekent wel dat er naar deze inbouwdoos een extra coaxkabel getrokken moet kunnen worden (bijvoorbeeld vanaf de meterkast naar de inbouwdoos).

 

Je krijgt dan de volgende situatie: van LNB naar meterkast twee coax kabels. In de meterkast combineer je met een combiner het kablesignaal met het satellietsignaal van 1 van de satellietkabels. Het gecombineerde signaal laat je met de bestaande coax naar je inbouwdoos gaan (er vanuit gaande dat deze kabel van prima digitale kwaliteit is). De tweede satellietcoax trek je vanaf de meterkast extra naar je inbouwdoos. De bestaande radio/TV doos vervang je door een radio/tv/2x satelliet doos en daar sluit je de twee coax kabels op aan. Op de doos kun je dan je normale kabel Tv coax, radio coax en twee extra coaxen voor de satelliettuner aansluiten (met F-connectoren).

 

Als je opnames elders wilt afspelen kan dat wel, maar afhankelijk van de gekozen decoder zul je wel een conversie moeten doen. Tevens moet je ook zeker weten dat de gekozen decoder de opnames ongecodeerd op de harde schijf van de decoder zet.

Wat niet beter wordt, blijft niet goed.

Rebox 8220 - 3.02.25, Rebox 9000 - 1.11.62 (loader 1.54), Rebox 4000 - 1.11.62 (loader 2.54), Philips/Pace 7141Visiosat Bisattelite G4Quadro (13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden ! Het signaal van twee coaxkabels naar één kabel laten gaan en dan in de woonkamer terug splitsen in twee signalen is dus onmogelijk. Mijn interesse gaat momenteel uit naar de VU+Duo en als ik de handleiding goed interpreteer kan je deze zo configureren dat je op Tuner A de twee signalen via één kabel laat toekomen maar dat geeft problemen als ik kijk naar uitzending A en uitzending B wens op te nemen of versta ik het nog altijd niet.

 

Misschien domme vragen of gedachtengangen maar ik vraag het liever eerst voor een verkeerde aankoop te doen.

 

MacChouffe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het signaal van twee coaxkabels naar één kabel laten gaan en dan in de woonkamer terug splitsen in twee signalen is dus onmogelijk

 

Dat is nu ook weer niet waar, maar kan alleen tegen extra kosten: --> KLIK <--

Oftewel: Daar heb je een speciaal apparaat voor nodig. Twee kabels trekken

(indien mogelijk) lijkt me beter, goedkoper en eenvoudiger.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...