Ga naar inhoud


Welke XS4ALL abonnees gebruiken al IPv6?


grunnsat

Aanbevolen berichten

Zoals bekend is XS4ALL één van de weinige ISP's die hun abonnees al een echt IPv6 adres kan leveren.

 

Welke XS4ALL abonnees op dit forum hebben al IPv6 geactiveerd, en wat is hun ervaring?

 

Welke XS4ALL abonnees op dit forum hebben dat nog niet gedaan, en waarom niet? Bijvoorbeeld:

  • geen interesse.
  • router ondersteund het niet.
  • OS ondersteund het niet (bij Windows minimaal Vista).
  • bang voor de consequenties

enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat zit je toch te jammeren over IPv6? Waar ben je nu zo bang voor? De IPv4 adressen zijn op en worden vervangen door IPv6 vanwege de hoeveelheid adressen die nu nodig zijn zodat we weer even vooruit kunnen.. Het is helemaal geen nare hardwarematige aanpassing voor je PC. Puur een stukje software wat een groter adresbereik verwerken kan. Hier op het datacenter is het puur een nieuw stukje Cisco software voor in de switches en servers..

 

En ja.. Ik zit al op IPv6 van XS4ALL en raadt is: je merkt er helemaal niets van!! Geheel transparant en geen enkel probleem. Alle laptops werken op IPv6 en de server op IPv4 gaan gezellig hand in hand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat IPv6 bij jou op de PC prima draait verbaast mij niets. Ik heb het zelf al meer dan twee jaar draaien, en zoals je zelf al aangeeft je merkt er (meestal) niets van. Het is overigens niet alleen maar een stukje software dat meer adressen kan verwerken, het is een helemaal nieuwe IP stack.

 

Ik heb echter diverse commentaren op dit forum gelezen van van mensen die zich wel zorgen maken over het toepassen van IPv6 op hun PC. Browsers etc. zijn al jaren geschikt voor IPv6, dus ik maak mij weinig zorgen over de gebruikers thuis. Dus heb je een XS4ALL account en een geschikte router, zet IPv6 dan vooral aan.

 

Jouw opmerking Alle laptops werken op IPv6 en de server op IPv4 gaan gezellig hand in hand... is niet correct. Jouw laptop blijft gewoon met zijn oude IPv4 stack tegen die IPv4 server praten.

 

Ik maak mij echter wel zorgen over de web sites van de bedrijven en instellingen die wij benaderen met onze browsers. Als die onverhoopt hun (maat)software niet op orde hebben, dan kun je rare dingen gaan beleven als ze IPv6 willen gaan implementeren. En als ze dat dus gaan doen als vele consumenten IPv6 al hebben draaien, dan krijgen we op dat moment dus ook heel grote problemen. Die consument kan namelijk niet kiezen. Als hij IPv6 heeft draaien, en hij krijgt van DNS een IPv4 adres en een IPv6 adres, dan wordt uitsluitend getracht een verbinding te maken via IPv6. Als dat niet werkt volgt geen fallback naar IPv4!!

 

Die traagheid en "het zal mijn tijd wel duren" mentaliteit van de webmasters is namelijk ook voorhanden bij software bouwers. Die gebruiken ook het liefst dezelfde meuk waar ze al jaren mee werken, die gaan ook niet zomaar een nieuwe library gebruiken die wel ondersteuning biedt voor IPv6, want "je weet maar nooit", en "er is toch nog geen vraag naar". En als die software dan vrolijk onderuit lazert bij het gebruik van IPv6 dan weet niemand hoe dat nou kan, en is de bouwer allang verdwenen. Leer mij de ICT kennen op dat gebied.

 

Wat dacht je hoeveel oude meuk aan software je tegenkomt, en van hoeveel software de sources niet meer te vinden zijn? De huidige ICT is een cowboy wereld, maak je daar vooral geen illusies over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me vergissen, maar die IPv4 blijft toch ook gewoon bestaan? Dus alles wat nu lekker draait blijft dan toch gewoon draaien of gaat dat ook automatisch over? Ze gooien niet in 1 keer de schakelaar om, IPv4 eruit en IPv6 erin. Ik kan het niet testen anders had ik het zeker gedaan. Dit soort dingen vind ik zeker interessant.

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, ze gooien het zeker niet in één keer om, dat kan niet zoals je terecht opmerkt. We gaan eerst dual stack draaien, dus met zowel IPv4 als IPv6. Echter IPv6 is het voorkeur protocol, dus zodra je een IPv6 verbinding kunt maken met een web site, dan zal dat altijd gebeuren, ook al zou het ook nog mogelijk te zijn een IPv4 verbinding op te zetten.

 

De IPv4 adressen zijn echter op, dus met name in Azië zullen de nodige IPv6-only web sites komen in de komende jaren.

 

Mogelijk kun je het wel testen, dat ligt aan je router. Wellicht kun je daarmee een IPv6 tunnel opzetten, maar dan moet je dat kunnen nakijken in de gebruiksaanwijzing. Mogelijk heb je een nieuwere firmware versie nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er niet vanuit, "oude" Linksys WRT54G" achter een Telfort modem. En zoals je zelf aangeeft heeft alleen XS4ALL de mogelijkheid om voor een IPv6 te kiezen, dus voor mij wordt het gewoon wachten :)

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude Linksys router is inderdaad een probleem, alhoewel het mogelijk is om met alternatieve firmware te werken die wel IPv6 zaken ondersteund. Maar dat gaat bij mijn weten op commandline niveau, dus niet met een mooie grafische console.

 

Ik heb zelf ook geen native IPv6 van Ziggo (dat komt pas volgend jaar), maar ik heb een 6in4 IPv6 tunnel naar Hurricane Electric. Dat houdt in dat mijn router IPv6 pakketten inpakt in IPv4 pakketten, en dat die pakketten aan de andere kant van de tunnel bij Hurricane Electric weer uitgepakt worden en als normaal IPv6 verkeer verder het internet over gaan. Die tunnel werkt natuurlijk ook de andere kant op, maar dat had je wel begrepen.

 

Dus ook zonder native IPv6 kun je met een tunnel een volwaardige IPv6 verbinding met het internet krijgen. Je moet alleen wel een geschikte router hebben.

 

In de traceroute informatie in het andere IPv6 onderwerp vind je die tunnel terug.

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...