Ga naar inhoud


Probleem met verwarming/koeling auto


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik ben in het bezit van een Opel Corsa uit 2000.

Sinds een aantal weken heb ik problemen met de verwarming en temperatuur van de auto.

Normaal staat de temperatuurmeter precies in het midden, op 95 graden.

De laatste weken schommelt deze tussen de 90 en 100 graden (bijna in het rood)

Na enkele minuten daalt de temperatuur weer naar normale waarden.

 

Op hetzelfde moment heb ik problemen met de temperatuur van de kachel. Als de motor erg heet wordt, blaast de kachel koude(re) lucht en als de temperatuur van de motor lager wordt, heb ik weer warme lucht.

 

Zelf zit ik te denken aan een tekort aan koelvloeistof, maar ik heb nergens een lekkage kunnen vinden.

Of misschien een defecte waterpomp? Distributieriem moet overigens binnenkort (binnen 10.000 km vervangen worden)

 

Iemand een suggestie?

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je thermostaat lijkt me defect. Die sluit bij koude motor een deel van je koelsysteem af waardoor deze sneller op temperatuur komt. De verwarming doet het dan ook niet. Zodra deze open gaat zakt de temperatuur iets doordat de rest van het systeem ook mee doet en daar zit nog koud water in.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe weet je dat de temparateur precies 90 graden is ,zover ik weet is het midden van de meter 85 graden

en de thermostaat staat afgeregeld op 85 graden volledig open, dus ik denk ook dat je thermostaat

stuk is.

ik zal niet zeggen dat het een kwaaltje van corsa is maar het gebeurd nogal eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij loopt de schaalverdeling van 90 uiterst links naar 100 uiterst rechts.

Het zou dus 95 graden moeten zijn

 

Ik zal eens kijken naar een nieuwe thermostaat

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo zie lijkt het me het makkelijkste om de thermostaat meteen te vervangen als de distributieriem ( en spanrol + waterpomp) ook vervangen moet worden.

Of heb ik het mis.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

de schaal verdeling loopt van uiterst links van het groene gebiedvan 0 tot einde groene gebied 45 graden

dan het volgende gebied van 45 tot 90 graden en dan komt het rode gebied van 90 tot 120 graden

je zult wel denken water kan niet heter worden dan 100 graden maar als de meter in het rode gebied komt en je opent de radiateur dan komt er stoom uit en dat is 120 graden.

een thermostaat is zo gewisseld en dan rij je wat veiliger,als je wacht tot de wisseling van de distriebutie riem kan de koppakking er uit gaan dan ben je meer geld kwijt SUCCES

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het koelvloeistof niveau gecontroleerd en dit was ver beneden peil. In eerste instantie heb ik geen lekkage kunnen vinden, dus heb ik 1 liter koelvloeistof toegevoegd, zodat het niveau weer op peil was.

De volgende dag zat er bijna niks meer in het reservoir . Ik kon geen lekkage op de oprit vinden omdat het vannacht geregend heeft.

Na even zoeken toch een lekkage onder de motorkap gevonden. Bij de garage hebben ze de koelvloeistof weer aangevuld en een radiatorpil toegevoegd.

Hopelijk is nu alles weer dicht.

Even afwachten dus.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

als er een pil is togevoegd dan is er toch ergens een lek, persoonlijk hou ik niet van pillen zoiets

is een tijdelijke noodgreep om het nog even uit te houden.

die koelvloeistof moet toch ergens blijven,kan niet zomaar verdwijnen zonder spoor achter te laten

maar ja zie maar!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal zetten ze de boel een beetje onder druk. Maar een radiator pil, dat klinkt niet echt als een professionele garage.

 

Als je de kachel aan zet, heb je dan een vreemde lucht in de auto? Vaak is de kachel lek.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid:

De lekkage is al gevonden, maar als tijdelijke oplossing is er zo'n pil ingegooid.

De lekkage zit bij de motor, maar ik kan het niet laten repareren voor maandag ivm werk.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...