Ga naar inhoud


Stalking problemen via facebook


Ptje

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ik heb het idee dat hier voldoende kennis in huis is over internet en wat ermee mogelijk is. De dochter van mijn zus heeft problemen. Het volgende doet zich voor. Ik ga er vooralsnog van uit dat de dochter van mijn zus de waarheid spreekt.

 

Er worden berichten gepost uit haar naam, via facebook richting haar ex vriendje en vrienden van hem. Die berichten liegen er niet om, er worden mensen met de dood bedreigt en alles. Ze hebben al herhaaldelijk het wachtwoord veranderd, maar dat helpt niks. Krijgt daarop als reactie, dat wachtwoorden wijzigen niet helpt.

 

In facebook hebben ze ingesteld dat haar laptop en haar hts mobiel er alleen maar op kunnen en zodra er iemand anders inlogt, krijgt ze een melding met het ip adres van de andere in gelogde persoon. Dat ip adres veranderd steeds, maar is ook met regelmaat hetzelfde. Van die melding hebben ze printscreens gemaakt, die mailen ze me zo.

 

In haar telefoon is alles van buitenaf gewist. Foto's contacten, alles. De politie verteld er niks mee te kunnen. Maar mijn zus vertrouwd het niet, het word van kwaad naar erger. Ze heeft al een keer ingelogd en toen was ze zelf in gesprek met een vriendin. Dus ook iemand van buitenaf.

 

Paar vragen,

-Is het mogelijk of is de kans groot dat de eigenaar van de account ook de hacker is ? Zou gezien het inloggen en de melding met het ip adres wel vreemd zijn. Daar zat mijn zus bij.

-Hoe stop je dit ?

-Kun je met wat hulp van iemand die de weg weet de dader achterhalen ?

-Als het gebeurd, loopt die actie van de telefoon leegmaken dan via de simkaart of wellicht eerder via wifi thuis ? Het ex vriendje is zo'n 20 jaar en studeert iets met IT dus zou het mogelijk moeten kunnen allemaal. Ik acht em eigenlijk wel niet slimmer op dat gebied als mij, dus word daardoor ook de kans dat hij de dader is ook weer gelijk een stuk kleiner. Hij heeft wel 2 jaar daar in huis rondgewandeld, dus gelegenheid genoeg.

-Als ze het zelf doet, zou ik dat graag zien te achterhalen, want het gaat echt fout lopen is mijn idee.

 

Graag jullie reacties en ideeën. Alles is welkom.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je het wachtwoord wijzigt en daarna wordt er vrolijk weer ingelogd met het wachtwoord dan is het wachtwoord of te simpel of het wordt door een keylogger opgeslagen, waardoor de 'hacker' het kan uitlezen. Ik zou er eens een wachtwoord van maken met 18 tekens, met hoofdletters, kleine letters, cijfers, vreemde tekens (!, $, %) etc. Dat maakt het 'kraken' van het password al een stuk moeilijker, tenzij natuurlijk die verdraaide keylogger actief is. Die zou je moeten kunnen vinden met goede recente anti-virus software.

 

Aan de hand van het IP adres kun je al engzins achterhalen waar het vandaan komt. Als er echter gebruikt wordt gemaakt van een onbeveiligd draadloos netwerk schiet je nog niet veel op. Met de IP gegevens kun je in ieder geval iets beginnen.

 

Ik weet niet hoe die dochter het internet op gaat, maar als het draadloos is zou ik eens beginnen er een kabeltje in te doen en de wireless functie van de router uit te zetten of het password van de wireless router veranderen naar een veel moeilijker te raden password.

 

Telefoon leegmaken zou kunnen met software via de wireless router. Het kan ook via een website waarop het toestel geregistreerd is en waarin een optie zit om dingen te wissen.

 

Mjah... vaak claimen mensen dat ze gehackt zijn als er vage berichten uit hun naam zijn verzonden, maar in de meeste gevallen waren ze het toch zelf.

 

Voorbeelden van 'veilige' passworden

 

UcyTAb07mHH-l5tb3U

_zpJ,ffs!v0N$dR8dD

j1$=_sTR!Nv^k;*8qP

0F&lAyve-^wU%tNt,v

D&Y^IW8GbY7sW-zPYr

QK&.ZZn9=,iC3Z^V45

H7,;'3i!4m;`&D1iuL

t7VB;.xc@:wD%.ud=y

F&NY?W=9@g-C^Pszq\

/l.7M%.jZASpd8tH5@

J2z'M*+H'ka^k.'_0:

 

Deze zijn echter zo complex dat je ze bijna wel moet opschrijven om ze te kunnen onthouden. Nu ja.. zolang je ze maar niet in een bestand op de computer noteert :)

Wie geeft trouwens de reactie dat wachtwoorden wijzigen niet helpt? Helpt inderdaad niet als ze gelogd worden of op een andere manier te achterhalen zijn.

80cm Schotel, 2 x Alps LNB's (23.5E/19.2E), 2 x Smart LNB's (28.2E/13E), Triax Multifeed rail.
XTrend 8000 (Openpli 4.0), XSarius Fusion HD SE (Openpli 6.0 release Candidate), DVB-C Stick Sundtek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. De mogelijkheid van de aanwezigheid van een keylogger, gaat morgen iemand oplossen en alles wat er aan pc's en laptops staat, leeg maken en opnieuw installeren.

 

Wat betreft het wachtwoord, dat is niet te raden. Dat moet net wat je zegt, gelogd worden of de hacker en eigenaar zijn dezelfde persoon. Dat sluit ik ook nog steeds niet uit, maar zou erg ziek zijn.

 

Ik heb de volgende 2 ip adressen. De eigenaar ervan is mij niet bekend, dus ik weet niet of het dan toch in strijd kan zijn met privacy. Is dat toch zo, meld het me, dan verwijder ik ze.

 

92.69.213.50 Zou een kon adres moeten zijn.

84.31.38.185 Zou een Ziggo adres moeten zijn. Dat Ziggo adres zou ik dan in Heesch verwachten, maar dat krijg ik niet achterhaalt.

 

Ze gaat thuis inderdaad draadloos internet op met telefoon en laptop. Ook daar word morgen alles van veranderd. Wat betreft de dochter van mijn zus, die heeft geen telefoon abbo van kon ,maar vodafone. Ook het internet adres thuis heb ik gechecked en dat is zeker geen ziggo. Dat is daar ook niet te krijgen.

 

Verder is alle hulp weer welkom.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update,

 

Ik heb zojuist mijn zus aan de lijn gehad, echter geeft me dat niet meer vertrouwen, maar wil het toch melden. De meldingen dat ze alle wachtwoorden gewoon hebben en dat wijzigen niet helpt, heeft ze laten zien in gesprek op facebook. Toen zou de "hacker" in gesprek zijn met een vriendin van mijn zus haar dochter, met de de nicknaam van mijn zus haar dochter.

 

Ik vraag me af of dat kan, met 2 laptops inloggen op hetzelfde account en dan met 2 laptops tegen 1 persoon chatten. Ook herhaald de hacker in zulke chats, dingen die ze met de telefoon in whatsapp geschreven heeft. Die kan niemand weten als zij zelf en iemand die mogelijk remote bij haar telefoon kan, waar ik persoonlijk niet in geloof.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het volgende doen: stel de dochter van de zus voor dat je haar helpt door het password zelf op een andere PC te wijzigen en dit niet aan haar door te geven.

Dan sluit je meteen uit:

- keylogger op de PC van de dochter van de zus

- mogelijkheid dat ze zelf de berichten plaatst

Verder met je facebook wachtwoord ook NIET op andere diensten inloggen en ook niet via de telefoon, want die kan ook een keylogger bevatten.

Wel erg vreemd dat van buitenaf de telefoon gewist zou zijn, om welke merk en type telefoon gaat het?

 

Als een keylogger wordt vermoed, dan helpt inderdaad alleen maar het compleet herinstalleren door een kenner + sterke nieuwe wachtwoorden aanmaken.

Verder zou ik ook goed in de gaten houden of de dochter van de zus niet lijdt aan een of ander psychisch probleem (paranoia). Het hele verhaal doet me namelijk sterk denken aan iemand die daar aan lijdt. Succes.

aangepast door Kowalski

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling:

92.69.213.50 = KPN Mobile, dit kan dan dus wellicht via het mobiele netwerk van de telefoon gegaan zijn.

84.31.38.185 = Ziggo, locatie Boxtel of daar in de buurt (Esch zou kunnen, niet Heesch).

aangepast door Kowalski

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het password veranderen op een andere computer helpt alleen als de computer waar die dochter later op gaat werken compleet gewiped is. Ga je op een niet gewiste computer naar facebook dan zal die om het nieuwe wachtwoord vragen en wordt het weer opgeslagen.

 

Tja... telefoon een week afnemen, computer een week op slot. Blijft het dan een week stil dan kun je wel enigzins denken in welke richting je de dader moet zoeken. Ik zou bijna zelf een logger activeren op de computer van die dochter om juist te kunnen zien wat er vanaf die computer gebeurd.

80cm Schotel, 2 x Alps LNB's (23.5E/19.2E), 2 x Smart LNB's (28.2E/13E), Triax Multifeed rail.
XTrend 8000 (Openpli 4.0), XSarius Fusion HD SE (Openpli 6.0 release Candidate), DVB-C Stick Sundtek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

 

Ik zou het zelf ook eerst in de richting van haar dochter zoeken. Ze is echter denk ik te naïef en denk daar niet eens aan. Ze is overtuigd van haar onschuld. Toch acht ik de kans dat ze het zelf doet nog steeds groot. Dat kan ik vooralsnog alleen aantonen als ik aan zou kunnen tonen, waar die ip adressen vandaan komen. Bijvoorbeeld haar werk en school. Dan zijn we eruit.

 

Ik moet wel opletten, dat haar onschuld ook niet uitgesloten is. Met 2 man inloggen op een facebook account en dan chatten met 2x dezelfde naam, dat gaat in elk geval wel.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je haar zelf verdenkt, ook nog iets om rekening mee te houden is dat haar computer misschien of afstand overgenomen kan worden. Bijvoorbeeld doordat er teamviewer of VNC op geïnstalleerd is, om maar iets te noemen. Zodat iemand in een onbewaakt ogenblik de besturing overneemt en in haar naam dingen post. In dat geval wijzen de IP adressen uiteraard naar haar eigen computer.

aangepast door Kowalski

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

En die persoon neemt dan ook haar smartphone op afstand over en verstuurd whatsapp berichtjes?

 

Ik denk t niet ;)

 

Ik vind het een sterk verhaal en ik denk dat je dit dan ook gewoon bij dochterlief zelf moet zoeken.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...